Gå til innhold

Inspirert: hva pleier dere å sende med av matpakke til barna på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ei i barnehage jeg da, men svarer allikevel... ;) jeg spør henne alltid hva hun vil ha med seg i matpakka.. hu pleier å få 2 brødskiver, og noen ganger et knekkebrød også.. hun velger pålegg selv, og velger hva slags frukt hun vil ha med.. jeg pleier å skjære opp eple, druer, pærer e.l ettersom hva hun vil ha.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør henne først og fremst hva hun ønsker seg i matpakken.

 

I dag hadde min datter med seg:

 

brødskiver med selvvalgt pålegg

yoghurt + skje (hver dag nesten)

banan

gulrotbiter kuttet i hjerteform (bruker en liten pepperkakeform).

 

Andre ganger får hun pastasalat.

Legger ofte med oppskåret frukt i en pose/fruktpose

Hjemmelagd smoothie i stedet for yoghurt

Rundstykker/polarbrød i stedet for brødskive

Musli til å ha i yoghurten

Pizza (rester) eller pizzahorn

Legger ofte med en liten kjeks på turdager.

Evt andre middagsrester, hun sier i fra his vi har noe til middag dagen før, at hun vil ha noe av det med seg på skolen neste dag.

 

Onsdag - fredag så får de varm mat på SFO, da lager jeg bare en enkel matpakke til dagtid.

 

Har en miniatyr kjølebag som fungerer som matboks, så kan sende med hva som helst nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan svare, hehe. Trenger inspirasjon....for jeg sender også med enten knekkebrød eller brødskiver, frukt, youghurt etc. Men sjelden at hun spiser opp alt.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye flott du kom med der, 09.45.

 

Jenta mi får velge pålegg på brødskivene eller på knekkebrød. Prøver å sende med rester etter middag, men som oftes blir det ikke noe rester. Syns det er så vanskelig å få henne til å spise opp matpakka si, tror hun er lei av brødskive.

 

Men horn høres jo ut som en bra forslag. Det må jeg prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også er det ofte full matpakke, men det varierer,- går i perioder.

 

De får også velge selv,- og vi har alltid både brunost, prim, gomme og sjokopålegg og velge i...!!!! Yoghurt sender vi også med noen gang!

 

Men de velger like gjerne gulerøtter, som yoghurt, og på brødskiva har gutten kaviar som favoritt nå, før var det brunost og før det slik gullsalami,- de litt mindre salamiene:o)

 

Jenta liker leverpostei med rødbetsalat akkurat nå, og hadde en lang periode med kokt skinke.....

 

JOda, de velger "sukkerpålegg" noen gang, men veldig sjeldent..Hadde ikke JEG spiste det, hadde vi hatt boksene LEEEEENGE...:o) (svake menneske....jeg vet det...)

 

Men uansett, de spiser ikke opp maten alltid..

 

Har ei venninde som lager egen rundstykker til barna og smører og pynter de kvelden før (de er SKIKKELIG gode, ogh un har prøvd seg frem for å finne barnas favoritter mtp brød og pålegg) i samarbeid med barna for å lage spennede, sunn og variert matpakke...Hun trodde vitterlig hun hadde knekt koden,. alltid tom matboks, til min gutt, i klassen til hennes jente, skrøt av hvor god maten hennes så ut, mena t hun stort sett kastet det meste!!!! Ja,ja,- så mye for å følge "ekspertenes råd", da ender det opp med at barna ikke tør VISE at de ikke spiser, for de vet hvor mye jobb som ligger bak, og vil ikke skuffe mamma :o)

 

Vi må bare godta at barn regulerer matinntak selv,- stort sett. De spiser når de TRENGER spise, helt til de blir ødelagt av skremselspropagnada om at ditt og datt gjør en fet, stygg og upopulær og at man er for tykk, samme hvordan man ser ut og at MATEN har skylda for det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en søndag og bak opp horn. Fyll noen med ost og skinke, tacokjøtt og ost elsker snuppa mi. Matmuffins, wrap med ost og grønnsaker er en hit, pastasalat, couscous. Lager feks pastasalt til middag, stor posjon så har både snuppa, jeg og mannen det til lunsj dagen etter.

 

Matmuffins har jeg hørt, men aldri prøvd selv. Snuppa elsker også vanlig pølselomper med brunost(!). Da jegvar liten pleide pappa å kjøttboller og pasta, fikk dette hver fredag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil prøve å sende med noe annet en bare brødskiver. Barna skal på skogstur på fredag, så da kan jeg bruke torsdag til å lage horn som hun kan ha med seg.

 

Lurer litt på om jeg skal prøve meg frem med matmuffins....eksperimenterer litt, hehe.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner mange nye ideer selv her jeg, godt jeg har ffri i dag, skal bake flere typer horn jeg nå!

 

Matmuffins har jeg bare feilet med så langt, får dem ikke til å bli verken gode på smak eller luftige. Har en bok hvor jeg har prøvd forskjellige oppskrifter.

 

Pasta og kjøttboller er noe jeg også sender med i matpakken :)

 

 

09.45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det samme som de andre skriver. Brødmat er det vanligste men varierer med rundstykker, polarbrød, pitabrød, nannbrød osv innimellom. Noen ganger er det pizzarester, pannekaker eller andre middagsrester (kjøttkake på pinne er veldig poppulært)

I tillegg har vi en fruktmatboks med oppskåret frukt. De spiser mye mer om den er skåret opp enn om den er hel. Her putter vi også oppi ulike nøtter, tørket frukt, tomater, agurk, blomkålbuketter, gulrotstaver, sukkererter osv.

Noen ganger får de med en youghert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskiver eller rundstykker med egg eller omelett er populert her..:) Ellers så går med mye på vanlig pålegg, men deler alltid brødskivene i 2, eller har de så små som mulig slik at det ikke ser så mye ut..( innbiller meg at det hjelper)

kutter opp alltid agurk å har med, samt at de har en egen fruktmatboks med melon, appelsin, druer, epler osv( alt i småe biter der også)

Grillpølser er også noe de liker å ha i matpakken sin... Her kommer de alltid hjem med tomme bokser:)

Får barnet ditt melk på skolen? isåfall kan du sende med frokostblanding i matboksen, god variasjon om en er lei brød:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhar også ei lita barnehage snuppe :) og vi baker sammen vi ! Da spiser hun myyyye bedre... Hun får bake egne rundstykker som hun velger pålegg til, de smaker visst mye bedre de hun har laga selv ;) også hjelper hun til å legge på ost på hornene, og velge ut fyll osv. Matmuffins lager vi også, og da får hun velge på morgenen om hun vil ha med muffins med eple, rosiner, tørka frukt eller gulrot :) siden vi lager flere typer, så har hun liksom mange valg, og spiser somregel opp det hun selv har valgt. Smoothie med frokostblanding er en slager, og det er alltid frukt eller grønnsaker i matpakka. Middagsrester innemellom, men hun er ikke så glad i kald middag faktisk... Piroger, pitabrød eller polarbrød en gang i blandt, og alltid både knekkebrød og skiver. Erikke enkelt dette med matpakke altså !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...