Gå til innhold

Nabogutten går ikke på skolen.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Naboen min leier ut en hybel til en mann fra øst europa og kjæresten hans. Han har har besøk av sønnen sin i fellesferiene. Denne gutten er ca 8-10 år gammel. Denne gangen her har han ikke dratt hjem etter ferien. En stund trodde jeg at det er fordi fellesferien flere steder i europa varer lengre enn i Norge, men nå er vel den over overalt?

Men gutten er mye uten tilsyn da faren er på jobb og jeg har syntes dette har vært litt uheldig i sommer (bråk, og "fantestreker" fra gutten) Men nå legger jeg merke til at han ikke er på skolen her i Norge heller. De er ikke "tilnærmelige", snakker ikke norsk og holder seg for seg selv.

Eneste kontakt er hei i forbifarten og når vi må "kjefte" på guttungen fordi han tukler med låser eller låner leker uten å spørre om lov osv.

 

Må innrømme at jeg er litt "feig", er konfliktsky og tørr liksom ikke helt å fortelle andre hvordan de skal oppdra barna sine.

Men tenker så veldig på at denne gutten går glipp av skolegang hvis han ikke går på skole i hjemlandet eller her? Eller er det slik at skolene i østeuropa ikke har startet opp etter sommeren ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring barnevernet og forhør deg hva du bør gjøre, evt si fra til politiet, de oppholder seg kanskje ulovlig her i landet.

Skolen har startet opp første september i Polen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo ikke hvilken avtale foreldrene har rundt skolegangen hans.

 

Det KAN hende han har fått lov å være lengre hos far av en eller annen grunn (for eksempel mor er syk, barnet har en depresjon e.l.)

 

Det KAN også hende at gutten er tatt ut av skolen for hjemmeundervisning.

 

Og det KAN hende at faren er en slusk som ikke bryr seg om barnet hans får en utdannelse eller ikke.

 

Veldig vanskelig å blande seg, spesielt når de ikke snakker norsk eller engelsk. Du kan jo kontakte barnevernet hvis du er bekymret, der kan du være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enten kan du jo prøve å bli kjent med gutten. Vise din milde side. Eller så kan du ringe barnevernet og bare nevne det for dem. Men vær snill med gutten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ringt barnevernet. Godt mulig at foreldrene har en ordning slik at gutten er tatt ut av skolen for en periode, men et barn på 8-10 år skal ikke være hjemme alene hele dagen, hver dag, og bare gå rundt å slenge. Det er ikke bra for for barnet. Ikke bra i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...