Gå til innhold

Trenger råd fra erfarne mødrer. Ang. barn og frokost.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det var slik at i går da jeg kom og hentet sønnen min på skolen (2. klassing), så kom hun ene som jobber på sfo bort til meg og sa: xxxx må begynne å spise frokost om morgen, for han er så trøtt og sliten når han kommer på skolen. Da sa jeg at han spiser frokost hjemme hver eneste dag.

Da sa hun at sønnen min da hadde sagt når han er på skolen, at han er så sulten hele tiden og at han spiser ikke frokost hjemme. Derfor var det viktig at han spiste frokost hjemme. Jeg gjentok 2-3 ganger at han spiser frokost hjemme hver eneste dag. Men virket som om hun ikke lyttet. Jeg tok dette opp med far, men han sier også at sønnen vårt spiser frokost hjemme før han drar.

 

Det han pleier å spise til frokost er enten: brødskive med pålegg, 1 skål med frokostblanding (cheerios) eller 2-3 knekkebrød. Ved siden av drikker han 1 glass melk og får litt frukt (som er til overs etter at jeg har smurt matpakka hans) og avslutter med 1 vitaminbjørn.

 

Høres dette for lite ut? Dette er det jeg klare å dytte i han om morgen, for ellers vil han ikke spise. Har dere noen råd?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en grei frokost det, min 2. klassing spiser to skiver og et glass juice.

 

Får han nok søvn da, kanskje han må legge seg tidligere om kvelden, er jo ikke normalt at en skolegutt er trøtt og sliten på formiddagen, da spruter de jo vanligvis av energi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får maks en brødskvive i min 2.klassing om morgen. Han liker ikke å spise frokost. Men har ikke fått noe klaging på at han er sulten eller trøtt. Og er han sulten tar han litt av nista si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres vel heller ut som om han får for lite søvn. Prøv å la ham legge seg en time tidligere en uke og stå opp et kvarter tidligere. Da blir det bedre tid til frokosten, og han er kansje mer våken når han spiser. Mine barn spiser i hvertfal mye mer når de er skikkelig utsovet og har god tid om morgenen enn når de er søvnige og må vekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvisdet er brødskive og frokostblanding, ikke enten/eller, skulle det bære bra.

 

Forøvrig: jeg spiser en god frokost og er skrubbsulten kl 9-10, er aldri det når jeg ikke spiser frokost. Kanskje det første måltidet på skolen kommer for seint for han? Send med han en mellommåltidspakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min legger seg kl. 20 hver kveld og står opp kl. 07. Så han får nok søvn, Han spiser også bra til middag og kvelds. Vi stresser ikke om morgen, så han får spist maten sin rolig om morgen.

 

Jeg har prøvd å få han til å spise 2 brødskiver, men han sier han er mett etter en halv brødskive. Klare da å få han til å spise hele.

 

Skjønner bare ikke hvorfor han klager over hvor sulten han er på skolen? Jeg smører alltid med 3 brødskiver (1 ekstra i tilfelle han blir sulten utover dagen) + at dem får et måltid på sfo. Men alikevel klager han.

 

Skjønner bare ikke det.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger alltid ved litt ekstra i matpakken, som f.eks fiskekaker vi hadde til overs dagen før, eller kjøttboller etc. Og alltdi 3 brødskiver og frukt. Melk får han på skolen.

 

Men skal prøve å få han til å legge seg tidligerer, og la han stå opp tidligere slik at han er utsovet.

 

Takk for råd :D

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at det blir for lenge mellom frokost og lunsj, og at han da føler han ikke har spist frokost. Jeg har litt det problemet selv. Jeg er mest sulten tidlig på dag, og det blir for lenge å vente fra frokost til lunsj, så jeg begynner å spise litt igjen i 10-tiden :)

 

MEN det kan også være så enkelt at han har hørt andre si de ikke spiser frokost(noen av de kule?), og så sier han bare det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser de fast på skolen klokka 10.00. Da er det mange barn som er sultne, så spiser de igjen kl. 12.15 og på SFO ca kl.14.30. Kansje han trenger å spise oftere når han spiser såpass lite til frokost.

 

Hvis han ligger i senga og slår av lyset og faktisk sovner kl. 20.00 høres det jo ut som om han sover nok, men det er ikke uvanlig at barn i dem alderen trenger så mye som 12 timer søvn (faktisk søvn, ikke bare ligge i senga). Jeg ville derfor forsøkt litt tidligere legging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss starter skolen kl. 08.30 og første lunsj er kl. 11.00. Skolen slutter da kl. 13.15 og da går barna rett over til sfo og får mat der.

 

Han er i seng kl. 20. Da leser vi litt og han sovner da ikke før rundt. 20.30. Men i dag skal jeg prøve å legge han tidligere.

 

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lenge å gå fra frokost til kl 11, trenger da minst en yoghurt eller en frukt kl 9.30 for å holde humøret og konsentrasjonen oppe.

 

Et tips er å dele opp matpakka og be gutten spise den lille før lunsj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får alltid med seg en banan eller eple eller gulrot som han kan tygge på hvis han er sulten. Men som oftes gjør han ikke det (for kommer hjem med matpakka nesten urørt). Da klager han på skolen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La han spise frokost som normalt, men smør en brødskive som han får i hånda når han går til skolen eller du setter han av på skolen. Jeg måtte gjøre det med ene barnet her i huset en stund.

 

chererios er ingen frokost her i huset har vi funnet ut. For to av ungene er det greit, for det holder de mette en stund, men de er ikke noen store frokost spisere uansett. De to andre går det ikke som frokost, for før de er på skolen er de sultene igjen. Hun eldste klaget engang, men angret veldig på det siden den da forsvant som frokost. Men ser hvor lite mettende den er, for vi har den i huset så de spiser gjerne etterskolen men de blir sultene ikke så lenge etter igjen. Få frokostblandinger vi har fnnet ut er mettende nok i lengden for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker her, er for lite søvn. Havl ni til syv for en syvåring er faktisk ikke altfor mye.

Hvis han våkner av seg selv i syvtiden, er det kanskje ikke det som er problemet, så da ville jeg sett på kosten. Kanskje du kan tilføre mer protein og fett til maten ?

- Eller rett og slett sende med han en frokost nr. 2 til SFO ?

 

Og du, Cheerios sitter ikke lenge i magen, altså, selv om det et nøkkelhussmerket produkt;-)Det ville jeg prøvd å unngå til frokost. Da er du garantert en slapp og sulten gutt på skolen.

 

Syns forøvrig det er flott at de ansatte på SFO har sett dette, og nevner (gnir det inn...? ;-) ) det for deg. Det viser at de bryr seg om barna, og ser dem.

 

Lykke til, uansett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...