Gå til innhold

Datteren min gråt da hun skulle på skolen i dag..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun hadde nemlig glemt arbeidsboka i engelsk, så hun hadde ikke fått gjort leksene sine, og dermed venter en anmerkning, noe hun jobber hardt for å unngå.. Men i dag får hun altså en. Jeg fikk selvfølgelig skylden på en eller annen måte, og hun slamret døren etter seg da hun gikk..

Jeg kunne kanskje ha skrevet en melding i meldingsboka, eller noe, men saken er jo at hun har glemt boka, og jeg mener hun får ta konsekvensene av det, nemlig en anmerkning..

 

Feil gjort av meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anmerkningen hadde vel kommet uansett om den skyltes "glemt bok" eller "glemt å gjøre leksen", men "glemt bok" er muligens mindre alvorlig. Om du hadde skrevet meldingen ville du vist at du var oppmerksom på det, men ikke kunne gjøre noe med det.

 

Teoretisk sett kunne hun jo lånt en bok av en annen i klassen, kopiert leksesidene og fått gjort leksene likevell om det var viktig for dere, men det hadde vært styrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde skrevet mld, er hun så pliktoppfyllende som du sier kan det da hende hun hadde sluppet unna. Ja man skal ta konsekvenser for det man gjør, men en feil erlov i blant synes jeg. Kanskje er læreren snillere enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte om hun hadde gjort alle leksene, og hun sa ja. Jeg spurte om det var noe som hun syntes var vanskelig og som vi skulle gå igjennom sammen, og hun sa nei. Så nei, jeg sjekket ikke leksene hennes.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke skrevet melding for 5.klassingen min, selv om han også er livredd for å få glemmekryss.

 

Han skal sjekke leksene sine når han kommer hjem fra skolen, om han da hadde oppdaget i dag tidlig at han ikke hadde gjort det han skulle hadde han rett og slett ikke gjort som han skulle.

Hadde han oppdaget det i går ettermiddag kunne han gått til en kamerat og lånt boka...

 

Han har glemt kladdeboka i matte på skolen en gang, da gjorde han mattestykkene på et ark og leverte, fikk ikke glemmekryss og kunne føre mattestykkene over i boka etterpå. Gjør de en innsats for å få gjort leksene sine får de ikke glemmekryss, og en 5.klassing er stor nok til å ta det ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hun ha gjort leksene om morgenen før hun gikk til skolen, mener du? Er det normalt hos dere?

 

Det er dårlig studieteknikk som hun får bøte for senere i livet, kan jeg si av egen erfaring.

 

ellers tilhører jeg nå en liten skare her i landet som synes lekser skulle avskaffes. Voksne har ikke lekser fra jobben, hvorfor skal ikke barna ha fri når de kommer hjem fra sin "jobb" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun gjør alltid leksene sine når hun kommer hjem fra skolen, hvis det er noe hun ikke får til, venter hun med det til jeg kommer hjem fra jobb. Denne leksen sto på ukeplanen, men hun hadde glemt å sjekke den, og trodde de bare hadde mattelekser og lesing. Oppdaget det ikke før hun pakket sekken i morges.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har 4-5 timer på skolen, så jeg mener lekser er helt greit. Gir oss voksne en mulighet til å følge litt med. Dessverre fulgte jeg ikke godt nok med denne gangen, men det er sjelden et problem, bare en veldig travel dag og kveld.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spørsmål (må bare ta det her):

 

Når man skal skrive en melding om f.eks glemt bok eller noe sånt, skriver man det i meldingsboka eller holder det å skrive i en lapp som barna skal gi til læreren?

 

Litt usikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Hadde ikke vært noe problem å gjøre leksene i går, om hun hadde oppdaget at hun hadde glemt boka, vi har en nabo som går i samme klasse, som ofte låner bøker av datteren min, når han har glemt.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest hi og alle svarene, og kan ikke hjelpe for at et spørsmål melder seg her. Når dere er så usikre på hvordan dere skal løse et sånt "miniproblem", hvordan i allverden skal dere klare å ta en avgjørelse når det VIRKELIG røyner på med tenåringstrass og utprøving av grenser?

 

Er det virkelig så vanlig å være så usikker på helt banale hverdagsproblemer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har datteren din vist deg at hun ikke klarer å ha full kontroll selv, og det er helt normalt, hun går jo i 5 kl.

Morsomt å lese på leksetråden, der det visstnok er normalt å la barna fikse lekser selv. Stoler på barna. Spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun glemmer bøker og gjør ikke leksene. Du sjekker ikke at hun gjør lekser og har de bøker hun trenger.

Dere fortjener anmerking begge to (alle tre om far er tilstede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du gjorde rett jeg. Det er ikke verdens undergang og få en anmerkning. Og nå vil hun sikkert være mer påpasselig med leksene sine.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig HI. Ungen er 5. klassing og sa hun hadde gjort leksene - får håpe det å få anmerkning var en god lærepenge og at hun dermed følger ekstra godt med på hva hun skal gjøre når hun er hjemme i fremtiden. Å skrive melding til lærer ser jeg ikke poenget med, om det er reglene at ungene får anmerkning ved glemte lekser så synes jeg ikke foreldre skal mase seg til særbehandling for deres barn heller, glemt er glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde glemt boka, det er vel ingen krise så lenge det er unntaket snarere enn regelen? Vi er flinke på lekser, jeg sjekker at de har blitt gjort, men en forglemmelse i ny og ne er ingen krise. Det hender at jeg glemmer ting på jobb jeg og, slitsomt og irriterende, men helt ufarlig. Jeg synes anmerkninger er rart, dårlig motivasjonsfaktor :) Du får forklare henne at en glemt lekse ikke gjør henne til en dårlig person, det var rett og slett bare en forglemmelse - alle kan gjøre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På to år er dette andre gangen hun glemmer en bok på skolen, hun får ALDRI anmerkninger, men det er faktisk helt menneskelig å gjøre en feil og glemme. Alt gikk forresten greit i dag, hun oppdaget at hun hadde gjort leksene på skolen fordi hun ble så tidlig ferdig forrige engelsktime, så det var derfor hun ikke hadde tatt med seg boka hjem(var nok litt trøtt i morges..) :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...