Gå til innhold

Hvorfor har norge tatt bort BCG (vaksine mot turberkulose) fra barnevaksinasjonsprogrammet? WHO slår tuberkulosealarm i Europa, og barna våres er ikke vaksinert.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi nytten ikke lenger overstiger risikoen siden tub er utryddet i norge og vi har stålkontroll på de som kommer hit med smitte (de skal observeres av helsepersonell mens de tar dagens tablettdose, for å være sikker på at de ikke sluntrer unna behandling når symptomene forsvinner).

 

Om dere skal reise til et tub-område, er det bare å få barnet vaksinert utenom programmet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjelder da mange av barnevaksinene, sykdommen finnes ikke i norge, men barna blir vaksinert for det, nettopp med det argumentet at folk reiser så mye. Her snakker vi om London. Hvor mange tenker at de trenger ekstra vaksiner for å reise til London? Og tenk om noen reiser, blir smittet og sykdommen ikke bryter ut før etter de er komt hjem, da er det ikke lenge før vi også mister kontrollen. Og dette er en sykdom som faktisk er farlig, med en dødlighet på 50%, til sammenligning dør under 1 promille av de som får meslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor døde av tuberkulose for ikke så mange år siden. Riktig nok var hun en meget gammel dame, men døde likefullt av tuberkulose for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50% dødelighet UTEN behandling, og smitter på langt nær så lett som de andre sykdommene.

 

Klart at situasjonen er noe forandret siden avgjørelsen ble tatt, med økningen i vest-europa (forøvrig allerede smittede som flytter dit), men situasjonen blir fulgt og vaksinasjonsprogrammet vurdert fortløpende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til 08:22

 

Jeg var student(sykepleie), og vi fikk inn en pasient for noe helt annet enn TUB. Men det viste seg at det var TUB likevel. Ingen isolasjon eller mistanke før.... Så vi var utsatt for smitte, men jeg har antistoffer pga vaksinen..... Og jeg var med i pleien av denne pasienten før vi visste noe om TUB'en der......

 

Så hva du mener med at vi har stålkontroll, vet jeg ikke helt.....

 

Nå har vi ellers TUB i Norge(den er ikke utryddet), både blant etniske nordmenn(ofte eldre mennesker) og innvandrere, men tallene holder seg ganske så stabile og lave(3-4 tilfeller pr 100 000 innbyggere).

 

Og jeg forstår heller ikke hvorfor en tar bort vaksina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken er gammel, fra 2009 blir BCG kun gitt til babyer med foreldre fra høyrisikoland, og eldre barn med foreldre fra disse landene når en oppdager at de ikke er vaksinert tidlugere, samt barn som dkal reise til risikoområder og ga utstrakt kontakt med lokalbefolkningen over et tidsrom på over tre måneder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsepersonell anbefales å vaksinere seg. Forøvrig: Er du sikker på at vaksinen din fremdeles funker? Det er ikke en livet ut-beskyttelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så gammel da jeg var student, at dersom vaksinen ikke virket lenger så skulle det vist. Hos noen varer den livet ut, mens hos andre gjør den det ikke.

 

Vi ble jo testet, og min viste positivt for antistoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke smitta av å dra på ferietur til London. Skal være tett sammen med en smittsom person i mange mange timer, egentlig mange dager/uker for å bli smitta.

Man utvikler heller ikke antistoffer mot tuberkulose ved å få vaksine, derimot en annen type forsvar som man kan teste med mantoux(tidligere pirquet).

Vaksinen er tatt vekk fordi nytten er mindre enn fordelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...