Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å se denne, ang. Bayblade på skolen og SFO


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For de som ikke vet hva dette er så er det en "snurrebass"aktig sak som kommer fra en tegnefilm med samme navn på tv. Småguttene rundt her jeg bor er veldig opptatt av dette og leker mye med disse.

Jeg bare lurer på en ting. Rektor hos oss har sagt at det er et spesiellt sted i skolegården guttene får lov til å holde på med denne. Ikke inne på SFO eller når dem er i gymsalen utenom gymmen.

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor dem kun får bruke dette lille området av skolegården til det. Baybladen blir også ødelagt på asfalt. Ser ikke helt problemet med at guttene kan bruke den inne på SFO eller når SFO er i gymsalen. SFO har store lokaler bare så det er sagt. Om en 3-4 gutter sitter sammen her og der og har "konkuranse" med dem så kan jeg ikke se at det er noe problem.

 

Hva mener/tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at skolen er i sin fulle rett til å sette begrensninger på hvor forskjellige aktiviteter kan bedrives. Jeg mener også at oppegående foreldre støtter det slik at skolen ikke får større problemer enn de trenger med å håndheve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke fått noen begrunnelse på hvorfor de har tatt den avgjørelsen da? Det blir jo litt som at de sier at her er den eneste plassen dere kan leke med klinkekuler, og her er den eneste plassen dere får lov til å hoppe strikk, her kan dere bytte merker osv.. merkelig avgjørelse mener jeg, men så har jeg også ikke fått høre hvilke argumenter de har for å sette en slik begrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god regel at barna ikke skal ta med leker hjemmefra. Når de nå likevell får lov til det er det bra at det er begrensninger på hvor de skal brukes av hensyn til andre som ikke har disse lekene.

 

Spør hvorfor reglene er som de er. Skolen/SFO har sikkert en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nevnt med et ord at reglene ikke skal følges, men synes dem har litt merkelige regler i forhold til denne lille tingen her. Min sønn får for øvrig ikke ha med leker hjemmefra.

 

For 4 år siden gikk min eldste der. Da var det ikke lov til å sparke fotball i skolegården, og nåde den som sparket ball på veggen. Nå er det derimot en risikosport og gå der. Man vet aldri når det kommer en ball susende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror skolen er i stand til å ta slike avgjørelser, og velger å lære mitt barn til å repektere de.

 

Når det er sagt kan jeg jo spekulere litt i hvorfor reglen er blitt satt;

- Kankje fordi vil at inne i gymsalen og inne i SFO, ønsker personalet at barna skal gjøre noe mer fornuftig en å sitte med "Bayblades". Det er en utrolig passiv lek, og det oppstår ofte sjalusi og frustrasjon for de som ikke har råd til å kjøpe alle de nye "In-lekene" til en hver tid. I løpet av min sønns tre år på skolen har det vært; bacugan, beyblade og nå fingerboards som er "IN-leker". Noen foreldre tar helt av, og kjøper disse lekene i bøtter og spann, og noen har ikke råd/ikke prioriterer dette.

Jeg er takknemmelig for at skolen forsøker å bremse dette, og heller satser på lekeapperater ute, som forresten heter"bygd for bevegelse", som man ikke kan si om disse dille lekene.

 

Og om du er redd for at den skal bli ødelagt på asfalten..... Hold den hjemme!!!! Den lager også hakker i gipsvegger (når leken "tar litt av" ),

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke en generell regel at barn ikke skal ha med egne leker til barnehage/sfo? I perioder kan det gjøres unntak (ved skolestarten, eller når man bytter til ny avdeling i barnehagen, og da EN ting, ikke mange kort eller brikker eller slik ting), men ellers så vil man ikke ha private leker på skole/barnehage. Dette fordi barn glemmer og/eller får ødelagt tingene sine av andre barn,- med det styr det kan føre til (de ansatte får kjeft for ikke ha passet på), samt at det kan bidra til press blant barn om å skaffe seg den og den leken.

 

SYnes skolen deres er veldig raus som i det hele tatt tillater at barna har med seg leker til skolen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor barn skal få lov til å ha med leker på skolen jeg, er da andre ting å ta seg til i friminuttene. Og SFO har jo et eget opplegg og egne leker de kan leke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at det er en generell regel at ikke barna får ta med seg sine leker på skolen. hva barna ønsker å leke med i friminuttene er vel opp til dem. får ikke jenter ha med seg hoppestrikk? og som flere sier her, hva med klinkekuler? vi hadde med oss slike ting da jeg var ung husker jeg. jeg hadde med egne skøyter om vinteren om jeg ville stå på skøyter. hadde også en periode med rulleskøyter. og vi hadde med spice girls kort og merker som vi bytta i friminuttene. husker det eneste som ble forbudt hos oss var slike datadyr.. tamagoutchi?? skrives det slik?

 

så hvem selekterer hva som er lov til å ta med og ikke? Barna kan heller bli inneforstått med at om de tar med noe på skolen, kan det blir stjålet eller ødelagt, det er egen risiko en velger å ta. mener jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at nå er det Bayblade om ei uke er det fingerboards og til våren er det bacugan... Og så videre... Det tar jo helt av! Unger er utrolig bortskjemte, og får alt for mye leker. Sannynligvis pga foreldres dårlige samvittighet, for de heller vil være på jobb enn å være sammen med barna sine...............!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva gjør barna i friminuttene da? husker eller klatrer på klatrestativer? eneste lekene skolene her har er fotballer og slåballer, ellers har de husker og paradis på skolegården, ikke å mye å ta seg til det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde vi da?

Er noe som heter fantasi, smart å lære å bruke den delen av hjernen også. Lær dem boksen går og andre leker :)

Utrolig mange generasjoner som har klart seg uten klinkekuler, pog, beyblade og hva det nå er som har vært "kult" de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis respekt. Viser du misnøye ovenfor barnet ditt ang skolens regler får du mest sannsynlig en drittunge de siste årene på barneskolen.

Jeg vet ikke om gutten din har hele pakka i Beyblade.. Poenget er å skru de nedi ei større plastskål der de fighter mot hverandre, taper og vinner. Dette bråker veldig bare så du er klar over det. De hadde trengt et eget hjørne eller rom. Guttene blir også veldig høylytte under leken, iallefall de guttene jeg har sett leke med slikt.

Og ja de passer ikke helt på asfalt, et poeng fra rektor om å like greit holde leken hjemme?

Men hvis de skulle ha fått bruke den på hele skoleplassen eller inne på SFO måtte alle andre tatt hensyn til disse lekene da de spinner rundt hvis man ikke bruker plastskåla.

På vår skole har de sjelden fått ha med seg leker hjemmefra på SFO, og ingen har lidd nød av den grunn. Mindre mulighet til at lekene blir ødelagte eller stjålet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på andre SFO'er. Men hos oss er det mye støy så jeg vet ikke om det hadde vært så gæli med Baybladere.

Skulle hente minsten i går og fant høy musikk, film med høy lyd, unger som var i 110 osv. osv.

 

Jeg er ikke HI, men ser ikke at bayblade er det verste unga kan leke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror skoler ikkje er intrisert og invistere i slike leiker. Blir det brukt på sfo så vil dei vel ikkje stå for ansvar vist det blir stjålet eller mistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en grunn for at de har et eget sted for å leke med baybladen, men det er jo love å spørre om grunnen :). Dattern min har også bayblade og fredager er det ha med dag på skolen, da har de med hva de vil av inneleker og på eget ansvar så klart.

Ser seriøst ikke problemet med at ungene får ha med seg noe å leke med i friminuttet. Da jeg var liten hadde da alle jentene hoppestrikk. Hva er galt i det? Og synes det er helt tullete å kalle det bortskjemt. Har jo t.o.m vært egne oppsatte konkurranser på skolen med bayblade. ( her vi bor vel og merke) Dattern min får ikke hva som helst bare fordi noe blir populært, men noe leker får de jo og da er det opp til dem hva de ønsker seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en grei regel jeg. Skjønner ikke hvorfor du reagerer på dette? Gutten min får også ta med leke på skolen. Og selvfølgelig en bayblade. Dette leker dem med på en bestemt område. Syns ikke det er noe å klage over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kom det brev om at det ikke var lov lenger. Ungene fulgte ikke reglene om hvor de fikk lov å leke med de, så da ble det totalforbud både på sklen og sfo. Det sto en lenger begrunnelse på lappen også, men jeg leste ikke siden det ikke berører oss. Jentene i huset har det, men de har det ikke med seg på skolen.

 

Men ser det er mange som fortsatt ikke følger reglene. Her om dagen da jeg leverte de på skolen satt det mange rundt i gangene og lekte med disse. Eldte kom hjem og sa at idag var det mange barn som var lei seg, for alle måtte legge de fra seg på kontoret. Jeg syns det er foreldres plikt å følge opp reglene skolen har, det er vi som foreldre som skal lære barna hva som er lov og ikke lov. Det er vi som sender barna ut av huset og vi bør vite hva de har med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen regel mot bayblade på sfo hvor jeg jobber, men jeg skulle virkelig ønske det!!

Det er en kilde til utømmelige konflikter , og ikke minst hever det støynivået mange hakk inne.....Utrolig slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen der datteren min går har de ikke lov til å ha med seg leker som dette.

Og tenk, ungene klarer å leke ved hjelp av fantasien. ;)

 

Min går nå i 5.klasse, og det er fortsatt ikke noe problem.

 

Foreldre som opponerer mot skolens regler ber om å få drittunger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...