Gå til innhold

E dette urimelig ? Ang ansatt som er bortreist ifm begravelse


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vedkommende må reise med fly til begravelsen, men får fri dagen før for å reise dit, selve begravelsesdagen og dagen etterpå for å reise hjem.

Men vedkommende "krever" også å ha fri enda en dag.

Vi har ikke så mange å ta av på jobb, og h*n trengs virkelig den dagen.

 

Er det urimelig at jeg som arbeidsgiver setter grenser her ? Det er ikke søkt om velferdspermisjon, og det et "vanlig" dødsfall som følge av alderdom (en besteforelder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig å ta ut en dag ekstra avspasering i tillegg til de tre dagene de fleste har krav på ifølge tariffavtalen i forbindelse med dødsfall. Med så nær familie har de fleste også krav på velferdspermisjon med lønn de tre dagene som trengs. Synes ikke det er urimelig å ta en avspaseringsdag attpå, dumt å ikke kunne være sammen med familie en liten stund til når man først har reist langt på dyre flybiletter.

 

Søknaden om velferdspermisjon burde derimot vært levert inn, men det er ikke alle som tenker på det i alt annet som skal ordnes. Jeg synes det hadde vært normalt av arbeidsgiver å minne vedkommende på søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men avspassering gis om det er mulig. I vårt tilfelle passer det skikkelig dårlig , siden vi ikke har andre å dekke inn vakten.

 

Og vedkommende har vært sammen med familien ei uke allerede, på grunn av turnusfri - så det står ikke på det.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunene har de strammet inn slikt i fjor. (I alle fall i min kommune) Nå får vi kun fri ved å gå i begravelse til nærmeste familie. Tanter og onkler gjelder ikke. De er for langt ute i slekta:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når svogeren min døde i vår så sa jeg til sjefen min at han enten kunne gi meg fri med lønn i 4 dager (måtte også reise), eller så kom jeg bare til å gå til legen å få meg en sykemelding på det. For jeg trengte de 4 dagene sammen med familien for å komme meg ovenpå igjen!

 

Det endte med at han ga meg fri med lønn.

 

Jeg ser din side som arbeidsgiver, men husk at man høster det man sår. ikke vær kjip med dine ansatte. Vedkommende kommer nok uansett til å ta egenmelding eller skaffe sykemelding. Så den vakten som står tom er jeg ganske sikker du må dekke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel strengt tatt ikke din jobb å vurdere hva din arbeidstager trenger i forhold til sin sorg.

Å miste nære familiemedlem kan være veldig tungt selv om det var et gammel menneske, og selv om det var forventet.

 

Arbeidstageren skulle sefølgelig ha levert inn søknad, men han var bortreist før dette inntraff siden han hadde fri uke først? Hvis jeg tolker det du skriver riktig.

 

Hvordan skulle du dekt opp vakten hvis han brakk foten, eller flyet styrta?

 

Arbeidsgiveren min ville foresten at jeg skulle ta ut feriedager for å dra i begravelsen til bestekompisen min som døde brått i selvmord. Siden velferdpermisjon kun gis ved alvorlig sykdom/ bortgangen til nær familie.

Det var ikke den beste ferien jeg har vært på, for å si det sån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg er urimelig.

Dødsfall i familien er ikke noe som skjer hver dag eller hver uke, selv om personen var er et dødsfall en påkjenning og man kan gjerne ha behov for å være sammen med familien i denne tiden.

 

som skrevet ovenfor - så man høster, så sår man... om man er vanskelig ovenfor arbeidstaker kan man risikere å få en smell tilbake. Kanskje du plutselig sitter med en lengre sykemelding i fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...