Gå til innhold

Diagnose: Dysplasi - huh? Finner ikke noen diagnose som heter dysplasi! Hjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har utviklingsforstyrrelser nevorlogisk, som dårlig motorikk og dårlig språk. IQ'en hans er målt til å være over normalen, men dessverre for ham så både høres og ser han ut til å være under (han går litt "rart" og har særs dårlig finmotorikk).

I dag fikk vi brev fra sykehuset hvor han har vært utredet og der sto diagnose: R48.2 Dysplasi.

 

Noen som kan forklare hva det betyr sånn at jeg bedre vet hva jeg skal ringe og spørre legen om?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, har lest det, men det er ikke så relevant for mitt barns problemer... Hvor har han dysplasi? Og hvorfor heter det ikke ******dysplasi, i stedet for bare dysplasi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser nå om apraksi, og er det noe som kun skjer etter en hjerneskade? Sønnen min har ikke hjerneskade, han har bare utviklet seg litt annerledes enn normalen. Kan man likevel ha apraksi uten at det er en skade bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok en hjerneskade, men det kan være så mangt:) Denne er nok kun merkbar nevrologisk.

Det virker som det er en veldig liten hjerneskade som ligger i hjernens venstre hemisfære,som gjør at han ikke klarer å kontrollere viljestyrte muskler på samme måte som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan har den oppstått? Som mor så lurer jeg jo veldig på hvordan det har oppstått. Han har ikke slått hodet, eller vært under vann. Fødselen og svangerskapet var ukomplisert. Det var ikke noen tegn eller "faresignaler" før hans utvikling stagnerte litt da han var rundt halvannet år. Han har utviklet seg videre siden det, men veldig langsomt. Var feks ikke ferdig med bleier før han var over 4 år.

 

Så hvorfor er sønnen min hjerneskadet? Er det noe galt jeg har gjort? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hjerneskade kan oppstå uten at du har gjort noe feil.

 

Nevøen min har en hjerneskade som gir han alvorlig epilepsi og konsentrasjonsproblemer, han er født med den skaden selv om de ikke oppdaget den før han var 3-4 år gammel og hadde sitt første epilepsianfall. Søsteren min har ikke gjort noe galt, hun har bare fått en sønn med ekstra behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men vil anta at det er noe han er født med - altså ingenting du kunne ha gjort:)

Det må være hardt å få en slik beskjed.. Vi vil helst at barna våre ikke skal måtte møte motgang og problemer i livene sine..

 

Jeg leser at alle som har apraksi har også afasi. Språkvansker. Der finnes helt sikkert støttegrupper for både apraksi og afasi. Kanskje du skulle ha tatt kontakt med en slik gruppe og fått flere kontakter og få hjelp fra de som er i lignende situasjon.

 

Du og dere får ha lykke til.. Ikke bebreide deg selv. Vi blir alle skapt ulike:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende svar! Ja, det er noe med det, vi vil ikke at barna våre skal møte motgang. Og neste år begynner han på skolen og jeg gruer meg fælt!

Hvordan skal det gå? Vil de være snill med ham? Vil han bli ertet? Jeg har lyst til å gråte bare jeg tenker på det :(

Han har også taleproblemer. Og konsentrasjonsproblemer. Og motoriske problemer. Mye stoff som ekle unger kan bruke mot gutten min! Det er lett å bare se det, og ikke se at han er verdens snilleste, har masse humor og empati og han er smart. Det har jeg svart på hvitt etter han ble utredet, iq'en hans er over normalen og vel så det. Han merker allerede nå at han skiller seg ut fra sine jevnaldrende...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være han har krav på assistent på skolen. Du burde sjekke opp det - han har afasi og kommer derfor til å få faglige utfordringer.

Ring til PPT i kommunen din og be om et møte.

 

Ja, jeg skjønner godt engstelsen din, men lærerene er flinke til å passe på slike ting - og har vakter i friminuttene - og vi passer ekstra godt på de som kan være utsatte:)

 

Hilsen lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes nesten ut som gutten min, men han fikk en sykdom da han var 2 år som gjør at han henger etter i språket.

Hadde store problemer med motorikk og finmotorikk, men opptrening og atter opptrening er han nå på lik linje som andre.

Han har spesialpedagog og oppfølging av PPT, fått enormt hjelp fra de:)

 

Har også en basseng dag i uka med fysio.

Jeg råder deg virkelig til å ringe PPT i din kommune, du kan ringe selv.

La de ta sine tester og vurderinger. Ganske sikker på at dere også får spes.ped etter det du sier.

Ta imot all hjelp.

Gutten min har fått hjelp nå i 2 år, og er på siste året i bhg.

De skal nå søke om å få timer i skolen, og det er mange som får det.

Kjenner fler, og de har aldri blitt mobbet for det.

 

Ring i morgen, dette tar tid.

 

Lykke til.

Send meg gjerne en pm om det er noe du lurer på.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...