Gå til innhold

Ååååå, jeg savner så veldig kjøttpålegg på skiva! Hva spiser dere andre gravide..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

..på skiva? Skulle gjort mye for en skive med kokt skinke og majones, eller med bogskinke, servelat, fårepølse eller hamburgerrygg! Jaja, bare 5 mnd igjen til neste gang.. SUKK

 

Har dere tips til hva som kan erstatte dette, helst noe salt? Har spist skive med ost på i tre mnd nå, og begynner å bli veldig matlei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan faktisk spise, kokt skinke, bog skinke, hamburgerrygg og servelat frøken.. Det er speket kjøttpålegg du ikke skal spise. jeg har forsåvidt spist litt salami også jeg. som er tatt fra nyåpnet pakning =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med unntak av fårepølse kan du trygt spise alt det der.

Finnes ikke noe rettningslinjer som sier en ikke kan spise kjøttpålegg. Skal bare være forsiktig med det som er nære utløpsdato eller har vært åpent lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... hvorfor spiser du ikke kjøttpålegg? Det stemmer at man skal være forsiktig med spekemat, fordi det ikke er kokt, men har du det i fryseren noen dager først kan du trygt spise det også. Hysterisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri? Fikk i alle fall beskjed om dette da jeg spurte jordmora mi, og har lest det flere steder på nettet.. Jaja, jeg er ikke på noen måte hysterisk, men velger å holde meg til dette for sikkerhetsskyld. Greit å være på den sikre siden. Andre får gjøre som de vil.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at man ikke kan spise kjøttpålegg, hvorfor kan du ikke det?

 

Greit med spekemat, går vel greit å holde seg unna fårepølse og salami, men du kan da spise alle de andre tingene du ramser opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er dette et tulleinnlegg, eller så har du en jordmor fra en annen planet. På denne planeten her kan man nemlig spise det meste selv om man er gravid ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan spise kjøttpålegg som ikke er rått/speket, så lenge pakken er nyåpnet.

 

Hentet fra www.matportalen.no:

 

Unngå rått kjøtt. Eksempler: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar (bakterier/parasitter).

Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen (bakterier/parasitter).

Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier/parasitter).

 

 

Legg altså merke til siste punkt- så lenge vakuumpakket kjøttpålegg er godt innenfor holdbarhetsdato og pakken er relativt nyåpnet, kan du fint spise det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor sa også dette forrige gang jeg var gravid.

 

Har et tips til deg!

Kjøp deg en svinestek og stek den i ovnen til den er skikkelig gjennomstekt. Avkjøl og skjær i skiver. Kjempegodt pålegg! Samme med kyllingfilet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mozzarellaost og balsamico

Jarlsberg

Fløtemysost

Makrell i tomat

Leverpostei og sprøstekt løk

Ost og skinke

 

Synes ikke det er vanskelig å finne pålegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle gravide å følge kostrådene fra helsedirektoratet og ikke andres synsing og mening. Det at JM har anbefalt deg disse kostrådene burde blitt rapportert inn, det er ikke OK at hun ikke vet eller ikke ønsker å følge retningslinjene fra helsemyndighetene.

 

http://www.helsedirektoratet.no/portal/page?_pageid=134,67665&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=996&_piref134_76551_134_67665_67665.artSectionId=7680&_piref134_76551_134_67665_67665.articleId=415704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

 

Her finner du rådene staten går god for når det gjelder gravide og spising.

Kan nevne at bortsett fra rått kjøtt som f.eks spekemat er det meste lov. Vil annbefale deg å kun ta i mot råd om kosthold fra helsedirektoratets sider, matportalen og lege/ jordmor. Disse kan dette. Den typen råd som jeg så lenger opp her om at folk har spist spekemat i alle sine 30 svangerskap og alt gikk fint anbefaler jeg å anse som flaks da det er parasitter man er redd for det er svært sjelden vi har tilfeller av dette i norge, men går det galt er ei skive nok til at det går grusomt galt. Selv om folk flest aldri opplever det. Blir litt som ikke å ha bilbelte i bilen fordi man aldri har kræsjet før. Så følg statlige annbefalinger ignorer andre. Så slipper du å sulte i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere som har fått denne beskjeden, trodde et øyeblikk at jeg kanskje hadde hørt feil:) Litt rart at jordmora har sagt dette til meg om det er helt på viddene?

 

Tusen takk for tips, det skal jeg jammen gjøre i løp av uka!:)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke til JM i Langevågen, HI? Venninna mi trodde hun var på skjult kamera hele første timen hun var der :) Satt hele timen og ventet på at hun skulle si at alt var tull. He, he.. Så det er dessverre mye rart av jordmødre også.

 

Følg anbefalingene fra helsedirektoratet og ingen andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, DU KAN SPISE KJØTTPÅLEGG!!!! akkurat som du kan spise kokt svinesteik i ovnen kan du spise kokt skinke. tror du har misforstått din jordmor kraftig, å det kan du spørre henne om neste gang du skal dit. du kan spise kalkun og kyllingpålegg fra prior også. du kan spise middagspølser og annet kjøtt som er behandlet altså kokt eller stekt. bortsett fra de kjøtt og fisketyper som matportalen skriver i sitt hefte at du ikke skal spise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Det er spekemat du bør holde deg unna, og ihvertfall spekeskinke er grei om du har fryst den først.

 

Alt annet kjøtt må bare være gjennomkokt/stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...