Gå til innhold

Hva heter dette nå igjen? Når man våkner på natta og ikke klarer å bevege kroppen..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har to ganger i livet mitt opplevd å våkne på natta uten å kunne bevege meg eller snakke. Har også sett skygge med sidesynet begge gangene. Sovnet også ganske fort igjen.

 

Vet at dette heter noe, men husker ikke hva. Et eller annet med heks vertfall. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg også opplevd noen ganger.. Skikkelig skummelt synes jeg :( Men godt å se at jeg ikke er alene.

 

Hvorfor får man sånn da? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh, hadde dette ofte før (17-noen og 20), men det gikk over, har ikke hatt det på noen år nå. Fikk det som oftest når jeg sov en time på sofaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

usj, det skjer ofte med meg når jeg er stresset.

på engelsk heter det iallefall:

- hypnopompic state : fra søvn til våken tilstand, mens tilstanden fra våken til søvn heter hypnogocic state. Så noe med H var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I gamle dager trodde enkelte at disse opplevelsene var virkelige. Det oppsto derfor myter om at hvis man ikke oppførte seg skikkelig ville det komme et troll eller en heks for å straffe deg om natten. På grunn av paralysen føles kroppen gjerne tung, som om noen sitter på brystet eller ryggen.

Søvnparalyse kan være en årsak til opplevelser av å bli besøkt eller bortført av overnaturlige krefter, så som romvesener eller spøkelser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg ofte. Jeg fikk beskjed av legen min om at det var pga mitt tidligere "rusmisbruk".. var ikke noe narkoman, men jeg brukte såkalt partydop i helgene.

 

Det er nå 4 år siden, og jeg har søvnparalyser svært ofte. Spesielt hvis jeg sovner på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang var søvnparalysen så ille at jeg klarte faktisk ta opp tlf, ringe min venninne og spørre om hun villa ha besøk, jeg sa jeg kunne kjøpe med meg kinamat, hun spurte om jeg ikke hadde flyttet likevel, jeg sa nei og satt meg i bilen og kjøre.. da jeg var kommet litt ut av gården våknet jeg, og lurte på hva i helvete jeg dreiv med. Jeg hadde jo flyttet 12 timer unna min venninne.

 

1022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...