Gå til innhold

arbeidsgivers utillpassende respons??


ehtaner84

Anbefalte innlegg

har arbeidsgiver lov til å si at du MÅ komme på jobb, når man har sykt barn med streptukokker?i dag er 2. dagen jeg er hjemme med henne. mannen min har ikke anledning til å være hjemme med henne pga sin jobb.

 

og er 1 fraværsdag i mnd mye? tulla mi har hvert en del syk siden hun begynte i barnehagen i mars. hun er 3 år og har ikke gått i barnehage før.

føles som om hun har hvert syk i 6 mnd nå, men det er umulig å bli ordentlig frisk, fordi arbeidsgiver forventer at du skal være tilgjengelig til en hver tid. barnehagen skal ta seg av barna, uansett temperatur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

Om det alltid er du som er hjemme med sykt barn så kan jeg skjønne at arbeidsgive kanskje blir litt lei og oppgitt. Dere bør dele på å være hjemme når barnet er syk.

 

(hvorfor er det slik at når det kommer til fødselspermisjon, sykt barn og andre ting som har med hus og hjem å gjøre så er det ofte sååååå vanskelig for mannen å være hjemme. selv i de tilfeller der mannen og kvinnen har samme arbeidsgiver.

litt på siden, men.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo 10 dager i året å bruke på syke barn, og ofte blir det sånn at man bruker opp de ti dagene ganske tidlig første året i barnehagen...

 

Men mannen din har jo også 10 dager, og det høres ut som dere begge har arbeidsgivere det er vanskelig å være borte fra? Da må dere jo bare dele på det!

 

Vi har vært veldig heldig og har lite sykdom på ungene, men med 4 barn skjer det jo av og til at noen må være hjemme. Da tar vi gjerne annenhver dag, eller jobber halve dager. Er litt forskjellig (med tanke på evt møter o.l.) hvem som kan jobbe når, men jeg kan f.eks reise på jobb fra 7 til 15, også er mannen på jobb fra 15.30 til 22/23. Da får begge gjort en dags arbeid selv om en av ungene er syke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke alltid meg, de gangene han absolutt har mått bli hjemme, så har han hvert hjemme. og det er vanskelig for han å bli hjemme pga jobb sittuasjonen, ikke personlige grunner. han skulle gjerne hvert mer hjemme med henne han. ikke har han lappen heller, så han kan ikke hente i b.hagen om det skulle trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de 10 dagene er langt ifra brukt opp. hverken mine eller hans, derfor er problemstillingen min at jeg fikk beskjed at jeg har mange fraværsdager. jeg ser ikke helt den. om jeg hadde hvert sykemeldt i opp til 2 uker 3-4 ganger i året, uten å ha kronisk sykdom, så hadde jeg sett at det hadde hvert mange fraværsdager. men 1-2 dager i mnd inkluderende min egen og barns sykdom, er det seriøs mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Men siden det tydeligvis er litt vanskelig med din jobb også så må dere bare dele på det. Nå har du tatt 2 dager. Da kan far være hjemme i morgen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

problemet er jo at han ikke kan være hjemme fra jobb, for han er ansatt av bemanningsbyrå. der han jobber kaster ikke bort tiden på mennesker som ikke er tilgjengelig til en hver tid. om han er hjemme med sykt barn så har de ingen problemer med å avvise oppdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er jo september allerede, så regner med det holder ut året. om ikke, så blir det vel sykemelding fra lege. eller kansje, forhåpentligvis mannen min har fått en ny jobb før jul, hvor de tar normalt mennesklig hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 av de siste 9 mnd har det hvert sånn. disse fraværsdagene inkluderer også begravelser, eu-kontroll og service på bil, etc.

i o m at jeg jobber 6 dager i uken, så blir disse dagligdagse gjøremålene vanskelig å gjort. og når man attpåtil har et barn som "uheldigvis" ikke har gått i barnehage før nå, blir syk hver mnd, så blir det litt fravær. og når det gjelder de 6 arbeidsdagene i uka, egentlig skulle jeg har jobbet 5 dager og 6 dager, men sier bestandig ja om jeg blir spurt om å jobbe for noen eller jobbe ekstra. jeg jobber også veldig mye alene, noe som tydeligviser et problem for den ansatte som må gjøre det i morgen.

 

slik arbeidslivert fungerer i norge nå så sitter, ihvertfall jeg, med dårlig samvittighet hver dag fordi jeg MÅ hvere så mye borte fra henne. da blir jeg ganske så oppgitt og frustrert når man attpåtill skal bli pålagt dårlig samvittighet fordi man må være hjemme med barnet sitt når det har 39 i feber og halsen full av streptukokker. hvordan skal man klare å strekkes til overalt. den som klarer det, fortell meg hvordan......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dager i måneden er jo mye, dvs at du i snitt har en fraværsdag annenhver uke og det er ikke "stabil arbeidskraft".

 

Men samtidig må jo en arbeidsgiver ta høyde for at det perioder i livet (bl.a første året med barn i barnehage) blir sånn uten at noen kan lastes for det. Det er jo ingen som blir syke med vilje...

 

Om du jobber hos en arbeidsgiver i 10 år og hele den tiden har 2 fraværsdager i måneden skjønner jeg faktisk at arbeidsgiver blir fortvilet. Men om du jobber der i 10 år og veldig sjelden er syk, men har 2 fraværsdager i måneden første halvåret baret ditt er i barnehagen mener jeg det er fravær man nesten må regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg startet i den jobben i januar og tulla mi begynte i b.hagen i mars 50%, og 50 % hos min mamma. da hadde jeg barnets, mammas og min egne "sykdom" å ta hensyn til. hun begynte først 100% nå i august. og som sagt, jeg har ikke hvert så mye borte som de skal ha det til. i mars, april, juli og august var ikke noe fravær, grunnet sykdom isåfall. men i juli var det begravelse og eu-konrtroll ( i en annen by)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiver kan jo alltids SI det så mye han/hun lyster, men du har ingen plikt til å stille på jobb når du er hjemme med sykt barn innenfor de ti tildelte dagene du har i året.

 

En fraværsdag i måneden er ikke påfallende mye når man har barnehagebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...