Gå til innhold

Har noen her greie på depositum? Skal betale for en skade, men er redd for å bli lurt av huseier.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet ut av en leilighet som jeg har leid privat. Jeg skal erstatte en skapdør som har blitt skadet, det er greit nok. Men så lurer jeg på: hvordan ordner man slike ting rent praktisk? Jeg stoler ikke på at utleier ikke lurer meg.

 

Jeg har snakket med en person som leide leiligheten før meg. Hun hadde fått beskjed av huseier at hun måtte betale 20 000 (mer enn depositumet) fordi lakenet hennes hadde farget av på tapeten på soverommet, og han sa at han måtte leie profesjonelle for å tapetsere om rommet. Da jeg flyttet inn (en annen person hadde leid der i mellomtiden) var den samme tapeten med fargeflekk der fremdeles - jeg ba om å få male soverommet på grunn av flekken, og fikk lov mot at jeg betalte malingen. Da visste jeg ikke om at hun første hadde betalt for ny tapet.

 

Nå vil jeg gjerne se kvittering før jeg gir huseier lov til å ta av depositumet, men kan jeg kreve det? Jeg vet at han har råd til å legge ut i mellomtiden, men jeg antar at det finnes regler for slikt. Hvordan sikrer man seg mot å betale mer av et depositum enn man faltisk skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal betale det døren koster. Om utleier velger å ikke skitfe den betyr ikke noe. Utleier bestemmer dette selv.

 

Kommer han med et urimelig høyt beløp ville jeg bedt om kvittering likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal betale det døren koster, det er ikke spørsmål om det. Spørsmålet er hvordan jeg skal sikre meg mot å måtte betale mer enn døren faktisk koster.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sjekker hva døren koster.. det kan vel ikke være så vanskelig? Når det gjelder skader i leilighet, så har du krav på å få fikse skaden selv, så DU kan ta av depositumet og kjøpe en ny dør eller dere kan gå sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg syns kansje du burde gå å kjøpe denne skapdøren selv, det finnes av de som lurer til seg depositumet av ALLE som leier! vet om en i Kr.sand, da han lurte noen venninder av meg.. skikkelig sleip. en skapdør kan da ikke koste så mye. max ett par tusen vel, å det er kansje å ta litt i! ikke la han lure deg!=) Og ikke la han få noen proffesjonelle til å gjøre dette, for det gjør han sikkert fordi det er deg som må betale uansett. ta med deg skapdøren, å gå rundt å titt litt, så finner du sikkert en lik=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han må ha min underskrift for å få ta av depositumet. Men jeg er ikke villig til uten videre å betale ham et beløp bare fordi han sier at det er det døren koster, jeg vil ha et bevis for at jeg ikke betaler mer enn jeg skal. Men hvis jeg ber om kvittering, betyr det jo at han må legge ut i mellomtiden, og det vet jeg ikke om jeg kan kreve. Antakelig kan jeg ikke det. Så hva gjør man i slike tilfeller? Det må da finnes regler for dette?

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...