Gå til innhold

Språkutvikling i barnehage - noen med peiling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min går på småbarnsavdeling i barnehage der 3 av 5 ansatte har et annet morsmål enn norsk. Vil dette påvirke språkutviklingen hans? Jeg har flere ganger merket at disse ansatte har problemer med å forstå hva sønnen min sier, til tross for at han snakker veldig rent for alderen. Det medfører at han ikke får respons på det han forsøker å uttrykke.

 

Da vi hadde foreldresamtale med vår kontaktperson hadde hun problemer med å forstå hva vi sa også...

 

Vår barnehage har språk som satsningsområde, men jeg aldri opplevd at gutten vår har kommet hjem og sagt nye ord han har lært i barnehagen, alle ordene kommer her hjemmefra.

 

Så er det sånn at dette egentlig ikke spiller noen rolle, eller forsinker det språkutviklingen? Er det noe vi bør gjøre for å kompensere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har det sånn i barnehagen jeg jobber.. Blir litt rar til tider.. Jeg tror ikke dette har noe å si så lenge sønnen din snakker rent. Skjønner at det er en skikkelig kjedelig situasjon å føle at man ikke blir forstått. Vet du om de har utdannelse innen barnehage eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik barnehage hadde jeg byttet bort fra umiddelbart.

Ikke noe stygt om vår nye landsmenn, de er sikker flinke med barna i lek. Men språket får enorm påvirkning i barnehagen, det er et viktig sted for utvikling. For å lære nye ord må de jo høre dem først....

Ser bare hvor mye mine lærer i barnehagen, det er jo der ting skjer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som er vår kontaktperson har en pedagogisk utdannelse fra sitt hjemland. De to andre har ingen utdannelse, jobber som assistenter.

 

Hvorfor tror du ikke det har noe å si så lenge sønnen min snakker rent? Jeg tenker at han burde få respons på det han forsøker å uttrykke for at språket skal "sette seg" hos ham...? Når han forsøker å si noe og ikke får respons så medfører vel det at han ikke fortsetter med å uttrykke seg fordi han opplever at det ikke medfører den effekten han ønsket?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de ansatte i vår barnehage har et annet morsmål enn norsk og det har ikke hatt noen påvirkning på datteren min. Hun snakker godt norsk, lærer se stadig nye ord og har lært seg noen ord på samisk, men det er bare morsomt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ting jeg syns du skal ta opp med de andre foreldrene. Dere har vel en som er leder for FAU? Sjekk om flere av foreldrene sitter med denne følelsen. Vi har noen utenlandske der jeg jobber også, men de forstår barna og kommuniserer supert med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...