Gå til innhold

Hva mener dere: Hvem har rett? (dyreplageri)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I går ettermiddag gikk jeg forbi to av nabojentene (8 og 10 år) som satt og kniste og lo ved sandkassen her nede. De holdt i en stein og da jeg gikk fordi sa jeg bare hei og spurte hva de holdt på med (jeg kjenner dem og snakker ofte med både jentene og foreldrene). Da sa de at de hadde fanget en lemen som de steinet ihjel og så lo de masse. Jeg tok på meg streng-stemmen og sa at det ikke er lov å plage dyr og at de måtte slutte med en gang!

 

Nå nettopp ringte mora til hun ene jenta og var rasende for at jeg hadde snakket til datteren hennes. Mora mener at det er så mye lemen her at det gjør ikke noe og fordi lemen er ekkelt så har jeg ingenting med å snakke til hennes datter. Hun var skikkelig sint! Jeg forsøkte å si at det er dyreplageri uansett hvilket dyr det er, men da slang hun bare på røret.

 

Jeg mener selvfølgelig at jeg har rett og at man skal ikke plage dyr. Og det kan barn godt lære seg.

Hva mener dere? Tar jeg feil eller er denne mora helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett. Dyreplageri er ikke greit! Men hvorfor tok du ikke affære når de fortalte deg hva de holdt på med? Du kunne jo sluppet ut krypet eller avlivet det på en grei måte om det var skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora er på bærtur, ja... eller med slike holdninger hun har, så bør hun vel strengt tatt ikke være i nærheten av naturen i hele tatt........ Så da blir vel bærtur utelukket.....

 

En ting er å avlive dyr. En helt annen ting er å pine dyret for å se om en klarer å ta livet av det. Syke barn, og syke foreldre.

 

Jeg er ikke motstander av hverken jakt eller slakting, men av tortur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik oppførsel burde faktisk anmeldes til en eller annen myndighet. Å IKKE lære barna sine respekt for liv er helt forkastelig og rystende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakket til jentene og sa at de måtte slutte så gikk de sin vei. Sjekket dyret og det var død. Beklager, skulle nevnt det.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så skremt av slike folk! Sinna også! Tenk å mene at slikt er greit bare fordi man ikke liker dyret personlig. Fysj!

 

Godt å høre at det er flere som tenker som meg.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke plage dyr unøding, men etter min mening er det helt greit å drepe skadedyr. Ungene får betalt for å drepe snegler og jeg tar livet av mus og rotter om jeg ser dem. Å drepe lemmen blir et grensetilfelle. Skal det gjøres skal det selvfølgelig gjøres så raskt som mulig, men en stein kan være et godt redskap for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her var ikke misjonen at et skadedyr skulle død, men at det var gøy å plage et dyr ved å slå det med en stein til det døde.

 

Å utrydde skadedyr er uansett ikke en oppgave for småjenter med stein. Hva om de neste gang anser kattungen din for et skadedyr??

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt forferdelig!! Lemen er levende vesner og barn skal ikke ha morro med å torturere levende dyr! Jeg blir helt sjokkert!

Hvor er foreldrene og hvordan kan dem godta dette?

Du gjorde det rette med å si ifra. Hadde det vært meg så hadde jeg troppet opp på døren. Dyreplageri er ikke lov, uansett om de mener det er et skadedyr så er det faktisk ikke lov å steine dyr til døde uansett. Kan ikke skjønne at det skal være et spørsmål om dette er rett eller galt engang :(

 

Godt du sa ifra og hadde det vært meg så hadde jeg ikke latt denne forferdelige moren fått siste ordet..

 

Det er urovekkende og et faresignal når barn plager og dreper dyr.

http://www.doktoronline.no/news/NONAME-1434.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo ikke den nøyaktige situasjonen, men om de drepte lemmenet raskt med steinen synes jeg faktisk ikke det er så galt. Etter å ha gjort noe sånt får man ofte et adrenalinrush som som kan gi seg utslag i latter ol.

Hvis barnas ønske faktisk var å plage dyret synes jeg det var galt, men ettersom du ikke så handlingen men kom etterpå er det litt vansklig å vite hvordan det faktisk hang sammen.

 

Å dra inn kattunger synes jeg er helt urelevant. Jeg forutsetter at 8 og 10 åringer klarer å skille mellom dyreslag. Det blir som å skjelle ut en jeger som går på rypejakt fordi han da kansje vil skyte hønene dine neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei herregud!

Skadedyr eller ei! Små jenter skal virkelig ikke ha noen glede av å ta livet av dyr.

Hadde dette vært min datter, hadde jeg blitt veldig bekymret for empati og sosial intelligens!

Jeg er da blant de som forstår at mus og rotter ikke er bra i hus, men hadde de ikke utgjort skade, ville jeg latt de leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syne shelt klart det er du som har rett her. Lemen er vel ikke regnet som skadedyr. Uansett skal ikke barn more seg med å plage og drepe dyr, de bør læres opp til respekt for liv.

Det er vel også slik at en god del sadistiske mordere startet sin "karriere" med å pine og drepe dyr, så jeg synes absolutt ikke dette er noe man skal oppmuntre barna til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eg vore mor til jenta, så hadde eg takka deg for at du greip inn!

Barn (eller vaksne) skal ikkje slå i hel dyr som underhaldning, uansett kva dyr det gjeld. Om ein må ta livet av skadedyr, så skal det gjerast med minst mogleg plage for dyret, og det er ikkje ei oppgåve for barn.

 

Blir sjokkert over foreldre som ikkje kan innsjå at ungane kan gjere noko gale, og som ikkje tåler at andre kan snakke til dei når foreldra sjølv ikkje er til stades. Høyrer kjende som er lærarar fortel at dei vert skjelte ut av foreldre som meiner at gullklumpane deira ikkje kan ha gjort noko gale, når læraren fortel om ting som skjer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring en dyrevernsorganisasjon, de kan sende avgårde en person som kan irettesette denne mindre begavede moren.

 

Jeg har gjordt det og nabokjerringen ble spak etter dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er jenter eller gutter må være det samme.

Ingen, uansett alder eller kjønn, bør glede seg over å plage noen former for dyr, men det er bra å være i stand til å drepe dyr på en rask og effektiv måte når det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jeg var moren til den andre jenta hadde jeg blitt takknemlig for at du gav beskjed, og ganske urolig for datteren min som hadde slike sinnsyke gleder!!

Når et barn gleder seg over å drepe, da bør en varsellampe blinke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jentas mor hadde ringt meg så skulle jeg jammen satt ho på plass! Man skader ikke dyr. Hadde dette vært min datter så hadde jeg foretatt meg noen tiltak så hun ikke gjorde det igjen. Tatt henne med til en instans som skulle fortalt henne hvor alvorlig dette er eller noe. Skremmende at mødre syns det er greit bare fordi det er et lemen. Gremmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått vite noe slikt om mitt barn, hadde barnet fått husarrest og blitt fratatt andre goder i en stund. Jeg har nulltoleranse for dyreplageri. Jeg bruker heller ikke musefeller og andre redskaper som kan skade dyret slik at det pines i flere timer. Det går an å anskaffe seg katt hvis man plages mye med mus (bor på gård osv) - da foregår utryddingen på naturlig måte. Jakt på storvilt utført av erfarne jegere for å komme ned på akseptabel bestand er noe helt annet enn å steine ihjel et stakkars smådyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig at jentenes opplevelse av hvordan du snakket til dem var annerledes enn din egen, slik at moren som ikke var tilstede oppfattet situasjonen helt annerledes enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan jentenes opplevelse var, argumenterer denne mora med at det var legitim å steine ihjel lemenet. DET er ikke greit, og ganske tydelig hvor jentene har fått sine holdninger til dyr fra. Triste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Kjerringa som ringte er idiot. Samme hvilke dyr man misliker, lærer man ikke opp unger til å bli avstumpa torturister. Selv utstår jeg ikke katter, men lærer ikke ungene opp til å kverke dem, og gjør det heller ikke sjøl. Noe anstendighet skal man da ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig helt rett - barn skal under ingen omstendigheter oppmuntres til å plage og ta livet av andre levende vesener, skadedyr eller ikke.

 

Hadde du fersket og stoppet min datter i dyreplaging og hadde jeg snarere sendt deg blomster enn ringt for å skjelle deg ut.

 

Foreldre som handler motsatt er i mine øyne mindre begavede. Eller med dine ord: på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...