Gå til innhold

Legen min ba meg gå ned i vekt før jeg ble gravid, ble litt paff.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i dag og vi snakket litt om at vi hadde begynt prøvingen, men ikke fått resultatet vi håpet på (har prøvd rundt 6mnd). Og han sier at jeg burde gå betraktlig ned i vekt før jeg fortsetter prøvingen.

 

Ble litt paff og flau. Men er det skadelig å bli gravid når man veier 15kg for mye?

 

Jeg er 174 og veier 92kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskeligere å bli gravid når man er overvektig og det er ikke sunt for helsa å være overvektig. Og når du i tillegg må påregne å gå litt opp i svangerskapet så kan du risikere å bikke over 100 kilo og det er ille.

 

Men jeg vil tro at lege sa dette for å øke sjansene deres for å bli gravid.

 

(og du veier nok litt mer 15 kilo for mye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskeligere å bli gravid når man er overvektig ja.

Synst det er rart du ikke har tenkt tanken selv. Trodde dette var det første en overvektig person ville tenkt.

Faren er jo når du legger enda mer på seg pga graviditet mht svangerskapdiabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det var litt kjedelig å høre, men tror det er et godt råd fra legen sin side.

 

Husk at du legger på deg endel i et svangerskap, og jo mer man veier desto tyngre blir ting. I tillegg kan det være en påkjenning for blant annet blodtrykket og hjertet. Det sies også at man kan ha større problemer med å bli gravid hvis man er overvektig (... eller undervektig!).

 

Så legen har nok litt rett dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, det er nok folk som har veid mer enn deg som har vært vellyket gravide, men jeg tenker at det er sikkert ikke dumt å prøve. man blir jo ennå tyngere under graviditeten, og det er slitsomt. Vet ikke om overvekt hemmer mulighetene til å bli gravid, slik som undervet, men tror ikke det.

 

lykke til med prøvinga i alle fall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for all del HI, angående den som sa at du veier mer enn over 15 kilo for mye; jeg vil ikke si at 67 er no serlig for mye for din høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det med ro:) Jeg var akkurat like tung som deg (på mitt tyngste) da jeg ble gravid.

Det går i nesten alle tilfeller bra:)

Det eneste du må gjøre som "småfeit" er å ta en sånn sukkerprøvesak på sykehuset når du er godt på vei - for å se om du er i faresonen for å utvikle svangerskapsdiabetes.

 

Lykke til med prøvinga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye større fare for mange ting både mens du er gravid og under fødsel så ikke noe rart at legen din mente du burde gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er noe trøst er jeg på din størrelse, ble fort gravid og hadde lette svangerskap, uten sykemelding, og greie fødsler. Jeg går enda opp når jeg ammer, så jeg har "gått ned" i svangerskapet og opp til min normalvekt + litt under amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg 20 kilo overvektig, og er gravid. var det også under forrige svangerskap, men la lite på meg i graviditeten, og kom tilbake i samme vekt på 3 uker. Legen min har aldri formant meg om dette, eller om at det er farlig, men vet jo at det er større fare for svangerskapsforgiftning og for stor baby. sist gikk det helt fint, og fikk ei frisk jente på 3250 kg. denne gangen trener jeg, spiser sunt (om enn ikke slankemengder) og passer på å ikke gå for mye opp i vekt under dette svangerskapet også.

 

tror legen din anbefalte deg vektnedgang, fordi det er lettere å bli gravid når man er normalvektig, og dere har forsøkt i 6 mnd. men det er jo ikke spes. lege dere har prøvd heller... synes du kan fortsette å prøve hvis det er det du vil, og så får du heller høre på legen hvis det går over 1 år uten hell. men ikke slank deg mens du er gravid, for det er mye avfallsstoffer i fettet som slippes ut i kroppen ved slanking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var overvektig under alle mine tre svangerskap, og veide vel borti 120 på det meste på slutten.. Men bortsett fra bekkenløsning så hadde jeg ikke noen andre problemer. Ingen svangerskapsdiabetes. Jeg fødte normalt og uten smertestillende fordi jeg kaster bare opp av lystgassen.. Så det kan fint gå om man er stor :) Meen.. jeg ble ganske fort gravid med mine tre. Siden dere har prøvd ei stund, så skader det ikke å gå ned noen kilo, for det kan hende at det er det som skal til for at du skal bli gravid.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt innebærer risiko for deg og babyen. Som regel går det fint, men det gjør det også for de som f.eks røyker.

Så det er nok for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du lider desverre allerede av fedme. Sansynligheten for at en graviditet vil gjøre at du går enda mer opp i vekt er ganske stor. Det å gå ned i vekt vil sansynligvis gjøre det enklere for deg å bli gravid. Det er sikkert ikke morsomt å høre dette fra legen, men noen ganger er det bra at folk prater i klartekst og ikke pakker inn sanheten for mye. 15 kg er fult overkomlig. Det er ikke så lenge siden jeg selv sjokert måtte konstatere at jeg pr. deffenisjon var overvektig. Det var et sjokk men gjorde at jeg klarte å ta meg selv i nakken og legge om en del ting. Det tok meg omtrent 3 mnd å gå ned 10 kg. Når du går inn or det er det ikke så vanskelig og du føler deg mye bedre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke godt med en lege som tør være ærlig da? Overvekt kan gjære at det er vanskeligere å blir gravid.

 

Jeg er også 174... og veier 74 kg. Jeg holder på å slange meg, 4 kg skal bort! Jeg legger alltid på meg 30 kg hver gang jeg blir gravid... så jeg MÅ bare være veldig "klar" før det skal skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjære meg.. lider av fedme?? unnskyld, hun er 174 høy og veier 92 kg, det kaller ikke jeg fedme. overvektig, JA, men ikke fedme. din idealvekt er vel på 70-74 kg, men din trivselsvekt kan jo være på 78 uten at det er noe som helst galt i det. å sammenligne seg med andre er bare teit, fordi vi er så forskjellig bygd. Jeg er 165cm og veier 68-70 før jeg ble gravid, og jeg så sunn og slank ut. venninna mi har samme mål og ser lubben ut! =)

 

Lykke til med svangerskapet! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en BMI på over 30, dvs fedme, så ja du burde absolutt gå ned i vekt. Overvekt er en av de vanligste grunnene til at endel kvinner har problemer med å bli gravid. Så du burde virkelig få av deg minst 10. gjerne 15-20kg, så kan det hende at du blir gravid uten videre hjelp. Lykke til! Dette burde jo være utmerket motivasjon for å legge om livstilen. Jeg vil fraråde direkte slankekur, men heller spise sunnere, beveg deg mer og gjør endringer som er varige og bra for helsen. Diverse pulverkurer, ketolyse osv er ikke bra, kjapp vektreduksjon er ikke løsningen for en varig sunnere vekt og helse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veier det samme som meg HI, og jeg vet at jeg er overvektig. Jeg veide det samme da jeg ble gravid med vår første og ideellt sett kunne jeg tenke meg å gå ned litt mer før vi prøver på nestemann. Men hvis vi hadde slitt med å bli gravide og legen hadde tipset meg om å kanskje gå ned noen kilo så ville jeg ihvertfall ikke blitt paff.

 

Jeg regner med at det legen din mener er at det er lettere å bli gravid når du veier mindre, og det er ikke vondt ment.

Det går som regel helt fint å være gravid og overvektig, men det hjelper jo ikke hvis overvekten hindrer deg i å bli gravid.

 

Ta legens råd du, HI. Men jeg ville ikke lagt prøvingen på hylla heller. Prøv mens du er på vei ned.

 

Lykke til med begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendigvis skadelig og gå gravid når man er overvektig.. Men overvekt kan jo påvirke din fertilitet, så det er jo verdt et forsøk.. Det er jo nesten umulig for en lege å formulere seg riktig for ikke å såre noen, ingen liker vel å bli kalt tjukk.. Ikke bli alt for lei deg, vekta di i dag er bare et tall, du har all makt til å redusere vekta. Og du kan hjelpe babyen din på vei med å skape en sunn "verpemaskin". Lykke til, plutselig sitter spira;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deffenisjonen på fedme er en BMI på over 30. Den grensen har HI desverre bikket over. Noen ganger er det best å se realitetene i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går til legen må du forvente at han gir deg råd, selv om det er surt å høre slikt.

Det dumme er at en del prøver å gå ned i vekt og ikke klarer det, og da blir det litt urettferdig å mase på dem. Men det virker faktisk som du ikke har prøvd å slanke deg før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er skadelig å bli gravid når man veier såpass mye for mye? Det er helt individuelt, og kan ikke svares ja eller nei på. For noen og mange går det helt uten komplikasjoner, andre går det ikke like bra med.

 

Det man vet er at overvektige generelt sett har økt risiko for en rekke komplikasjoner. Under svangerskap vil dette være en økt risiko for både mor og barn.

 

Overvekt vil også kunne påvirke fertiliteten!

 

Vet du, jeg synes du har en lege som faktisk gjør jobben sin! Jeg forstår at det ikke er noe kjekt å høre, men det er nå en gang fakta. Det er ingen grunn til å bli flau, du er langt fra alene om dette. Hvis legen ikke hadde påpekt vekten din når du kom for å snakke om fertilitet så hadde han faktisk ikke gjort jobben sin!! En lege skal gi deg best mulig råd om din helse, det betyr ikke nødvendigvis at det er populære råd...

 

Etter min mening blir det nesten meningsløst å sette i gang en utredningsprosess for hvorfor man ikke får barn hvis man ikke er innenfor de grensene som er satt ift vekt. Det er en kostbar prosess og skal man forvente dette av helsevesenet så må man også selv være villig til å gjøre det man kan for å øke sjansene. Faktum er at mange ikke trenger denne hjelpen hvis vekten normaliseres. (Og det gjelder egentlig både mor og far!)

 

Når det er sagt.... de kiloene som du bør gå ned er ikke så mange, og noe du fint kan greie i løpet av ikke for lang tid :) Les deg opp på tema eller gå til noen som kan kost- og ernæring. Kom i gang med aktivitet eller trening.

 

Både du og den lille vil ha god nytte av din vektnedgang den dagen du blir gravid! :)

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...