Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på glukosebelastningstest hos legen og ligger visst rett over grensen for svangerskapsdiabetes. Er det noen her inne som har det, som kan informere meg litt om hva som kommer til å skje nå når jeg er henvist til sykehuset? Og gjerne fortelle litt om hvordan dere har det med denne diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dette i dette svangerskapet og har hatt det i tidligere svangerskap også.. Ble lagt inn på sykehus der jeg måtte spise dia kost og etter hvert måltid ble blodsukkeret målt...Det viste seg at etter måltidene hvor jeg hadde spist dia kost var blodsukkeret fint, ergo jeg kunne spise dia kost og slippe medisin.

Så ble det en del ultralyder der vekten på babyen ble estimert. Hun kom 5 uker før tiden og var stor til å være prematur.

Denne gangen skal jeg i første omgang på en ekstra ultralyd med påfølgende samtale om kost :-)

Rett og slett prøv å spis så sunt som mulig, og det er fare for at barnet blir litt større enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svskapsdiabetes.

 

Man må spise lavkarbo . Ikke brød,poteter,ris,pasta. Lite frukt og ikke banan, druer og mango.

 

Jeg gikk til diabetessykepleier hver 14 dag,måtte skrive ned målingene mine hver 2 dag . På slutten måtte jeg begynne med medisiner da det å regulere kosten ikke var nok.

 

Man få også et par ekstra ul .

 

Man kan risikere å få en stor baby .

 

Jeg fikk en gutt på 4.2 kg og 54 cm lang 3 uker før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Er i uke 30 så da blir jeg gjerne kalt inn til en UL til for å sjekke hvor stor babyen er.. Så får jeg sette meg inn i hva jeg skal/ikke skal spise.

 

Tusen takk for svar begge to! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei HI !

Du MÅ ikke spise lavkarbo. Jeg fikk sv.skapsdiabetes påvist i uke 28. Spiste normal mat, men holdt meg unna frukt utenom måltidene. Holdt meg også helt unna godis og brus. Fikk det påvist i slutten av november så det ble en tøff jul. Godt med motivasjonen i magen!

jeg hadde 9,2 etter glukosebehandlingen og ble henvist til sykehus. Lege på poliklinikken hver 10 dag og det samme med ernæringsfysiolog. Hadde ingen målinger som var utenfor normalen etter at jeg kuttet all godis og brus. De er jo også redd for stor baby, derfor oppfølging på ultralyd. Dagen etter termin kom tulla på 2950g og 48 cm lang. Man behøver ikke få giga-baby heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man MÅ spise lavkarbo er bare tull

 

Spiser man vanlig mat med jevne mellomromm , så holder dette. Man må selvfølgelig være ytterst forsiktig i henhold til søstsaker og frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å ikke spise brød,pasta,ris og potet.

 

Jeg kunne spise maks en liten potet,litt fullkornspasta eller et par skjer villris til middag, men helst ikke og ikke hver dag.

 

Kunne spise max 1 brødskive om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var aldri hos ernæringsfysiolog,men var hos fastlegen,diabetessykepleier på ullevål (som også var jordmor),indre medisiner (også på ullevål) og div jordmødere og alle sa det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svangerskapsdiabetes, ble henvist til diabetessykepleier og lege på sykehuset hvor jeg også skulle føde. Var ikke snakk om at man måtte spise lavkarbo. Vanlig mat i normale mengder, være forsiktig med godterier , melkeprodukter og maks en frukt for dagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...