Gå til innhold

Slik reagerte arbeidsgiver på at jeg er gravid! DEL 2!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et tidligere innlegg før i dag:

Har nettopp sendt en mail til arbeidsgiver om at jeg er gravid.

Fikk som svar: "Hei. Ja, mailen er mottatt.Gratulerer! :) Dette må vel ha vært planlagt en stund? Vi hadde i så fall foretrukket å bli informert på et tidligere tidspunkt".

 

NÅ har jeg fått svar fra arbeidsgiver. Jeg spurte hva som kunne vært annerledes om di fikk vite dette før. Svar: "Regner med det er en både lang og omstendelig prosess, som _kan_ påvirke jobbingen. For at vi skal være best mulig "rustet" til å håndtere din situasjon, kan det være greit å kjenne til saker av en såpass alvorlig karakter".

 

Er det bare meg...eller er han ikke helt god i hue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alvorlig karakter? En graviditet er da omtrent noe av det mest naturlige i denne verden!

Han har ingenting med hvordan og hvorfor du er gravid.

Det har da ingenting å si hvordan din legning er, en graviditet er da helt lik!

 

Herregud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke helt på nett..

 

Og jeg ville tatt en av de rådene fra den andre tråden og sagt i fra at du ikke har noe meldeplikt ang dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet for en sjef du har!

 

Skal vedde på at sjefen din er godt voksen mann som egentlig er motstander av homofile/lesbiske ekteskap og barn. Du må ta vare på mailene, de kan kanskje være greie å ha ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte han med god begrunnelse hvorfor jeg ikke hadde fortalt om dette før.. Hva skal jeg svare nå? Jeg blir bare mer og mer satt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for en tosk. Skulle du ha sagt ifra til han hver gang dere pulte eller noe for det kunne jo vært befruktning på gang ...eller skal du liksom måtte informere om at det ikke var planlagt men et uhell om så var som om sjefen har noe med det å gjøre?

 

Og hva tror sjefen ikke kan tilrettelegges nå? Det er jo lang tid igjen. Han tenkte vel å sparke deg da, men nå kan han ikke fordi du er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får spørre ham om han hadde forventet samme "oppdatering" av en heterofil arbeidstaker, eller om det bare har med det faktum at du er lesbisk å gjøre. Og forklare at han i så tilfelle bør ta et oppgjør med sine fordommer.

 

Forøvrig ville jeg kontaktet LO om du er fagorganisert, og fått en uttalelse fra dem ang dette.

 

Du kan jo også svare ham at endel av "risikoen" ved å ansette kvinner i fruktbar alder, er at de kan bli gravide. Og ikke minst minne ham på at diskriminering på bakgrunn av kjønn, seksualitet og graviditet, ikke er lov her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har faktisk ikke arbeidsgiver lov til. Du bør kontakte fagforeningen om du er organisert og si dette til dem. Makan til dust!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg skal svare han, evt hva jeg skal svare.

Er medlem av norsk arbeidsmandforbund, men vet ikke helt hvem jeg skal kontakte. Uff.. skal jeg i det hele tatt gjøre noe ut av dette?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal be om et møte med han og fortelle at du ble litt satt ut over hvordan tilbakemelding du fikk. Hadde han ikke regnet med noen perm fra deg siden du er lesbisk? Du har like store rettigheter som en annen gravid har. Det er jo ikke noe verre for han å ha deg gående gravid på jobb enn noen andre. Jeg ville nok gjort dette før jeg dro inn foreninger ol. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall kommentert at jeg forventet å bli behandlet med samme respekt som alle andre arbeidstakere, og at ting av såpass privat og personlig art som dette ikke er noe en arbeidsgiver automatisk har rett til detaljert informasjon om på et så tidlig tidspunkt- enten det skjer på naturlig vis eller via prøverør. Og minnet på at diskriminering av gravide arbeidstakere ikke er tillatt.

 

Og så bør du spare på alle mail osv du får av ham, slik at du har noe å vise til om det skulle bli en sak av dette. For det høres det ut som det fort kan bli, at du kan bli tilsidesatt og evt få ugunstige arbeidsforhold som følge av dette, enten i graviditeten eller etter permisjonsslutt.

 

Google det forbundet du er medlem av, så finner du sikkert kontaktpersoner der. Send dem mail med sakens innhold, samt svarene du har fått, og spør hvordan du skal forholde deg til dette. Be dem gjerne om en henvisning til evt lovhjemler ang dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre han hva han mener han skulle gjort om han hadde fått vite det tidligere, du er kun 8 uker på vei, det er tidligere enn andre ville informert om en graviditet, normalt informerer ingen sjefen sin før etter 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får spørre om de heterofile på din arbeidsplass også må avgi ukentlige knullerapporter, og gi beskjed om at p - pille er glemt tatt eller kondomen sprakk?????

 

Han har strengt tatt ikke med det og dette kan kalles trakasering om han ikke stopper, kvinner har da vel gått gravide og født barn siden tidenes morgen, det er jo den idioten av en sjef et forferdelig eksempel på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du svare han i det hele tatt da?

 

Du har jo gitt beskjed om at du er gravid. Noe annet trenger han vel ikke vite, annet enn når du skal ut i permisjon..

 

Hadde skrevet som hun over her: "takk for gratulasjon. Men misliker... osv "

 

Gratulerer med baby i magen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar noe i retning av:

 

"Tatt i betraktning at en graviditet har en større risiko for at noe går galt de første 12 ukene, venter de aller fleste gravide med å informere - ikke bare arbeidsgiver, men også gjerne familie og venner, før man enten er lenger ut i graviditeten, eller til man av helsemessige årsaker får problemer med utførelsen av arbeidsoppgavene.

 

Det er ikke faktisk mulig å infomerer NOEN tidligere enn minst 4 uker, da det på noe tidligere tidspunkt enn dette ikke vil være mulig å påvise en graviditet i det hele tatt.

 

Jeg kan ikke se at det skal utgjøre noen stor forskjell i de grep bedriften hadde trengt å gjøre i tilknytning til min fremtidige premisjon om du hadde blitt informert en måned tidligere, noe som jeg dessuten, jfr det ovenstående, ville følt svært unaturlig, da egen familie ikke engang var informert på dette tidspunktet.

 

Jeg kan ikke se at det finnes retningslinjer som pålegger arbeidstakere i denne bedriften å informere ledelsen om at man FORSØKER å få barn. Jeg stusser over at dette presenteres som en forventning overfor meg, da det såvidt meg bekjent ikke forventes av mine heterofile kolleger å informere om at de evt "prøver". En slik praksis ville uansett, såvidt jeg kan se, være langt over grensen for hvor mye sensitiv informasjon en arbeidsgiver kan forlange av sine ansatte.

 

Dette oppfatter jeg således å være i alle fall på grensen til diskriminerende, og jeg vurdere å ta kontakt med min fagforening, evt likestillings- og diskrimineringsombudet, i anledning saken."

 

 

....eller så bare kontakter du ombudet eller fagforeningen først og hører med dem og får videre råd. Men dette kvalifiserer nok trolig til en liten smekk, og i alle fall burde han skremmes litt.... derav mitt utkast til mail. Du kan evt også svare BARE det som står i siste avsnittet, altså at du oppfatter dette å være på grensen til diskriminerende og vurdere å ta kontak med ombud/fagforening. Da burde han i alle fall bli litt svett (og tenke seg bedre om neste gang).

 

Klem fra meg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor arb.plass har du? Ser du sjefen hver dag?

 

Han har absolutt trådd over grenser og har ikke krav på å få vite noe om planlagt svangerskap. Du har jo fortalt det kjempe tidlig!!!!!!

 

Jeg ville aboslutt tatt kontakt med tillitsvalgt på din arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar med at du anser familieplanlegging og befruktning som personlige anliggende som arbeidsgiver ikke har noe med før lovpålagt tid for å melde fra i forhold til permisjonen og at han haller kan verdsette at du har gitt beskjed langt tidligere enn påkrevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synesdu skal droppe det. Sats heller på å oppretholde et godt forhold til sjefen din. Ja, han skrev kansje noe dumt, men hva så? Sansynligvis tror han en graviditet for deg er mye vanskligere enn for en hetrofil kvinne. Han ser sikkert for seg mange turer til Danmark for kontroller og masse ekstra papirarbeid for at dere begge skal bli å regne som foreldre osv. Send ham heller en mail der du forklarer at dette ikke er noe værre for deg enn for alle andre kvinner og at han ikke trenger å bekymre seg noe spessielt for deg. Hva vil du oppnå med å krangle med ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt utkastet 15:55 skrev, for å sette han litt på plass. Kanskje han forstår selv hvor upassende det er av han å oppføre seg på denne måten ovenfor en ansatt. Om han innser dette så unngår du kanskje også en evt drittslenging bak din rygg. Jeg hadde i alle fall ikke latt dette passere i stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt veldig mye over denne sms'en, har klippet og limt litt..har fått ned det jeg synst er viktig. Skal også ta med store deler av utkastet 15:55. Jeg lurer på om jeg kan ta med dette:

 

"Det er selvsagt mange mennesker uten kunnskap som tror at å få barn som lesbisk er svært vanskelig, en stor prosess og mye papirarbeid. Jeg kan informere deg om at prosessen vår var like enkel som å være heterofil og påvirker ikke evt. jobb mer enn den "normalt" ville gjort. Jeg anser også at familieplanlegging og befrukting som noe personlig og ønsker ikke å dele dette med deg som arbeidsgiver. Å planlegge å få barn, anser jeg ikke som er "alvorlig karakter", men en naturlig prosess."

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...