Gå til innhold

Kan man få sykemelding for dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en spiseforstyrrelse, men jeg klarer meg fint i det daglige og det er ikke fare for ungene eller for at jeg skal stryke med. Faller ikke i kategorien livstruende, men det tar jo allikevel enormt med tid for meg og gjør at jeg ofte blir deprimert. For meg er det rett og slett et enormt problem.

 

Jeg nå fått innpass hos en privat klinikk og skal begynne å gå der jevnlig utover høsten for samtaleterapi. Ikke bare "vanlig" psykolog, men noen som faktisk spesialiserer seg på dette. Problemet er bare at klinikken ligger et stykke unna og at jeg hver gang jeg drar dit vil måtte ta meg en halv dag fri fra jobb. Feriedagene er brukt opp, så det vil evt bli uten lønn og da må jeg rett og slett ta opp lån for å ikke måtte tappe sparekontoen min helt (timene koster jo også en god del).

 

Tror dere dette er nok jeg kan få sykemelding for. Jeg har det svart på hvitt at jeg har en psykisk lidelse. Får man da sykemelding for å gå til behandling, eller må jeg være henvist fra lege for å evt kunne få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du kan få sykemelding for det, men har du krav på fri med lønn i forbindelse med legebesøk vil jo dette gå inn under det... Evt. om du kan få velferdspermisjon med lønn disse dagene.. snakk med fastlegen din først også med arb.giveren din..

 

Men å nok kanskje være offentlig for at det skal dekkes inn av lege/spesialist-besøk eller velferdsperm.. utifra det du skriver er det ikke det eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Man får normalt ikke sykmelding for behandling hvis man er frisk nok til å jobbe. Er det ikke mulig at du får endret arbeidstiden din slik at du kan jobbi i helgen, starte tidligere om morgenen eller liknende slik at du kan jobbe full uke selv om du får behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få sykemelding på dette grunnlaget, men du må da sannsynligvis ha en gradert sykemelding da behandlingsdager ikke gis for halve dager, bare der du må være bort hele dagen. Du kan jo få det vurdert fra lege om det er hensiktsmessig at du er borte hele dagen de dagene du går til behandling. Mange som går i slik terapi er hjemme hele dagen fordi det er krevende og man får mange inntrykk som skal bearbeides.

Behandler kan skrive ut sykemelding.

 

Spør om du lurer på noe mer:)

 

 

NAV-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få sykemelding på noe som heter enkeltstående behandlingsdager. Det betyr at du kan få sykepenger for et visst antall dager pr uke, og du trenger ikke benytte offentlig behandlingstilbud for å få dette. Da kan du sykemeldes i 365 enkeltstående behandlingsdager, dvs i mange år før man når grensen for å miste sykepengene.

 

Pga en stor sorg har jeg behov for en dag midt i uken for å komme til krefter og holde ut de andre arbeidsdagene. Den dagen bruker jeg bl.a. til behandling hos en aromaterapeut, til samtaler med psykriatisk sykepleier eller rett og slett å gå en lang tur i fjellet. Alt dette for å ta vare på min psykiske helse i en forferdelig tid.

 

Så snakk med fastlegen din og forklar situasjonen, så slipper du å stresse så mye at vinninga går opp i spinninga med behandlingen din.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig det du skriver 20.18, men det må dokumenteres at det er nødvendig å være borte hele dagen. Slik jeg forstår hi er det kun halve dagen hun må være borte.

 

NAV-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...