Gå til innhold

Katten vår er aggressiv mot babyen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva kan vi gjøre?

 

Babyen vår er 3 måneder. Etter at han kom, har katten vår blitt mer og mer aggressiv. Blir til at vi har katten ute så og si hele tiden, både dag og natt, fordi babyen ikke kan ligge alene, hverken på teppe på gulvet, i senga eller i lekegrinda, mens katten er tilstede. Synes jo ikke noe om å sende den ut hele tiden heller, men hva annet kan vi egentlig gjøre? Har prøvd å gi katten masse oppmerksomhet også, men aggressiviteten blir bare verre. Virker nesten som om katten er ute etter å "ta babyen" ved hver mulighet den finner.

 

Vi er veldig glade i katten, men ser snart ikke andre muligheter enn avlivning.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

Min katt var også slik så jeg begynte med at når babyen fikk flaske (jeg ammet ikke) så tok jeg katten sammen med oss og så fikk katten kos når babyen fikk melk. Gjorde det konsekvent ganske lenge (til å begynne med var det "tvangskos", men etterhvert slappet katten mer og mer av) + at når jeg lå på gulvet sammen med babyen eller bare koste med babyen så fikk katten også masse kos samtidig.

Endte med at katten forbandt babyen med kos og da var problemet løst:)

 

Du kan forsøke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hørt rundt andre steder, og ingen vil ta katten for en periode, desverre :/

 

Er nok sjalu ja, men skjønner ikke hva vi kan gjøre for å gjøre det bedre. Har som sagt prøvd å gi han masse oppmerksomhet og kos, men har bare blitt verre og verre, og nå er det så ille at vi ikke kan ha han inne samtidig som babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noe av det samme, men etterhvert ble det til at katten plutselig kunne finne på å sprette mot babyen helt uten forvarsel. Med andre ord ble det etterhvert ikke trygt.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gir dere han mat ute, og slenger ut en annonse på finn.no. Har forstått det slik at dyrleger ikke lenger avliver dyr som det ikke er noe gale med. Og en sjalu katt er det jo egentlig ikke noe i veien med, annet enn at han er sjalu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.09: Det veier mer og mer mot det, men synes det er fryktelig vanskelig allikevel. Katten var før babyen kom verdens mest kosete og godeste katt. Må derfor føle at jeg har prøvd alt jeg kan før vi gjør noe så drastisk som å avlive..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Feliway, slik katteferomon som gjør at katter trives bedre og blir "snillere". Får spray og slik spreder som settes i stikkontakten. Prøv en slik "kur" og se om det hjelper før du vurderer å bli kvitt katten.

 

Husk på å skjem bort katten masse, med kos og godteri:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.18: Problemet er jo ikke at katten kun er sjalu, men at han har blitt veldig aggressiv som følge av det. Selvfølgelig får han mat ute allerede, men er fryktelig få som vil ha en 2 år gammel katt når det er så mange kattunger som gis bort. Men selvfølgelig, må jo prøve. Har lite håp, men.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg aldri hørt om engang, men skal absolutt prøve! :)

 

Skjemmer bort som bare det vi, og da er han like god som han alltid har vært igjen. Med en gang babyen er i nærheten, er han annerledes igjen. Vanskelig.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aggresiv katt vil nok en dyrlege kunne ta livet av. Da er det noe galt med den, med mindre den ikke blir bedre i adferden.

 

Men jeg håper dere slipper å gjøre det da :(

Har ikke så noe tips å komme med, men masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rundt hos venner og familie, ingen vil ha den, heller ikke for en periode. Prøver selvfølgelig med en annonse på finn, men er redd det er få som vil ha en katt som omplasseres pga at den er aggressiv mot babyen i familien den er hos nå.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i all verden da, sier jo flere ganger over her at vi har gjort alt vi kan når det kommer til sånn. Prøvd å kose han mens babyen er ved siden av så han skal forbinde den med kos, kastet den ut når han har gjort noe han ikke får lov til, hatt han ute store deler av tiden, osv. Ingenting fungerer. Derfor jeg ber om råd her.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut anonnse på finn. Vi gjorde det med kattene våre når vi fikk William. Spes den ene katten vår ble veldig sjalu, hoppet opp på babyen hver gang den fikk sjangs (og katten veide 9 kg, så det ble veldig tungt for babyen) og den markerte på alle tingene til babyen. Jeg kunne ikke snu meg et sekund en gang før kattene var der . Det var veldig slitsomt .

 

2 dager før jeg skulle avlive de (så ingen annen utvei) så ringte det en søt dame og sa hun ville ha de :) Jeg kunne besøke de om jeg ville og kunne til og med få de igjen om ett år om jeg ville det :)

 

Så mitt tips er å legge ut på finn :)

 

Lykke til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med oss også. Alle rådet oss til å kvitte oss med katten, men vi gjorde det motsatte: Vi fikk en katt til. Fra den dagen den nye pusen kom i hus forsvant all aggressivitet. De to ble et radarpar og lever nå sammen side om side med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...