Gå til innhold

HEKK - håper noen kan hjelpe meg med svar på endel spørsmål ang hekk i boligområde..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal plante hekk rundt tomta. "Problemet" er bare at vi 1) ikke aner hva slags hekk vi bør velge og 2) ikke helt vet hvordan reglene for planting av hekk "mellom tomtegrensene" egentlig fungerer..

 

Vi ønsker en vintergrønn, tett hekk som kan bli minst ca 2 meter høy, og som helst ikke krever allverdens stell. Den bør heller ikke vokse så mye pr år at vi må bruke dagesvis for å kappe og frakte bort kappet...

 

Vi har naboer på 3 av 4 sider. To av naboene har ikke hekk selv, men her er det gjerde (sånn "barnehagegjerde", om dere skjønner?) mellom tomtene. På den siste siden har naboen egen hekk, inntil gjerdet (samme gjerde som ellers), men vi ønsker likevel å plante hekk også på vår side av gjerdet. Men hvem må stelle "utsiden" av hekken vår? Altså den delen av hekken som peker inn i naboenes hager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ene halvdelen av spørsmålet: Det ser ut som dere skal ha en thuja-hekk.

 

Om du har råd, så gå for en litt mer sofistikert sort enn den "vanlige" brabrandt. (det er den alle har. Den vokser litt vel fort, og har lett for å bli glissen)

 

Den andre delen av spørsmålet ditt er jeg mer usikker på, normalen er at man kan plante lave planter en meter inn på egen eiendom, men jeg er usikker på om det finnes spesialregler for hekk.

 

Uansett bør du ta høyde for at det blir en viss bredde på buskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den maksimale høyden på hekken kan ære 1.80 hvis ikke naboene godtar at den blir høyere. Sjekk naboloven. Så vidt jeg vet står det der hvilke regler du må forholde deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...