Gå til innhold

Rikshospitalet vs. Ullevål erfaringer.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal søke fødeplass denne uka, men har blitt litt usikker på hvilket sykehus jeg skal velge. Så ønsker å høre fra dere, hvordan dere opplevde fødsel og barsel? Kanskje noen har født begge steder og kan sammenligne? Håper på masse svar så jeg føler at jeg tar det beste valget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Største forskjellen er vel at Ullevål har pasienthotell, men det har ikke Riksen.. Selv har jeg født begge mine på Riksen og er veldig godt fornøyd! Landets beste sykehus å føde på hvis noe alvorlig galt skulle skje underveis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble overflyttet til Riksen pga sykdom hos barnet, lå på barsel drr noen dager (fødte på annen kant av landet).

Bare flotte folk, for noen ENGLER!! Har ikke ett vondt ord å si om Riksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født begge steder, velg Riksen sier jeg bare!

 

Makan til møkkasykehus på Ullevåll... Riksen derimot, det kan jeg anbefale!

 

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv ikke født på noen av stedene (har valgt Ahus to ganger og er superfornøyd!), men de jeg kjenner som har født på Ullevål sier "aldri igjen"! Kjenner en som har født på Riksen, og hun er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født på Ullevål to ganger og er kjempefornøyd! Jeg gikk til oppfølging på Rikshospitalet da jeg var gravid med sønn nummer 2 pga mulig sykdom på barnet i magen. Der traff jeg på de jævligste jordmødrene, makan til empatiløse kjerringer. Legene jeg traff på var hyggelige og profesjonelle, men jordmødrene fikk meg hver gang til å føle meg liten og redd. Jeg vet ihvertfall at skulle jeg født en gang til (noe jeg definitivt ikke skal) så hadde det blitt Ullevål og IKKE Rikshopsitalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fødte førsteman på ullevåll og skal ALDRI sette mine bein på føden der igjen.. makan til samlebåndssykehus har jeg aldri vært borti. hadde så vidt fått ut ungen før jeg måtte kle på meg og gå til pasienthotellet. dem hadde ikke plass til å ha meg på barsel.. eneste oppfølgingen jeg fikk var at det en gang om dagen var en sykepleier som stakk hodet inn på rommet for å spørre om jeg trengte bleier eller bind..

prata med flere som har hatt samme opplevelse.

så du kan jo selv tenke deg hvordan det var å sitte på et hotellrom som førstegangsfødende med masse spørsmål om alt og ikke få noe svar på noe.

når vi skulle lære babystell blei alle som var på hotellet samla på et rom og dem satte på en dvd der dem viste babystell.. ble ikke vist fysisk hvordan man skal holde babyen eller noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det første barnet ditt? Søk Riksen NÅ!!!! Barsel der er uendelig mye bedre, du får masse oppfølging av jordmor og barnepleier hele døgnet, både til amming og etter fødsel- ting. Men du må søke tidlig for å få plass!

 

Jeg fødte på Ullevål ABC med tredjemann, og var også veldig fornøyd, men oppfølgingen du får på pasienthotellet kan ikke sammenlignes med Riksen. Men du trenger jo ikke så mye hjelp med andre- og tredjemann!

 

Eneste ulempen med Riksen er dobbeltrom, men du deler bare med en annen, og dere har eget bad. Veldig fint der! Er du heldig, kommer du på rom med en hyggelig dame og kan skravle litt når begge er opplagt til det! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. :) Jeg er førstegangs ja. Jeg er og syk i utgangspunktet noe som gjør at jeg vil trenger ekstra god oppfølging under fødsel og har medisinsk grunnlag for å få epidural bl.a. Det kan og hende at jeg vil slite i etterkant av fødsel. Så føler vel ut fra det jeg leser rundt om kring og av det dere forteller her at Rikshospitalet blir best for meg. :)

Hvordan er det med besøk fra foreldre og søsken på Riksen? Ser at på Ullevål får en ikke ha besøk av andre enn barefar før en blir flytta over på hotellet. Og har jo lyst at familien skal få en liten titt.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett barn og fødte på Riksen, så jeg kan dessverre ikke sammenligne. Jeg hadde dog en veldig fin opplevelse på Riksen, synes alle der var hyggelige, utenom én jordmor som jeg oppfattet som ganske skarp og lite imøtekommende. Hadde heldigvis ikke henne da jeg fødte.

 

Når det gjelder besøk, så har Riksen videreført opplegget de kjørte under svineinflusensa, nemlig at det kun er partnere og søsken som har adgang til barsel. Hvis besteforeldre og venner vil besøke, må dere møtes i kafeen eller et annet sted. Dette virker kanskje kjipt, men GUD så stille og deilig det var der oppe! Man ligger på tomannsrom, og det er uendelig godt å slippe andre sine kaklende svigermødre når man prøver å sove litt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg har født på både Ullevål og Riksen, og vil anbefale Riksen fremfor Ullevål. Ulempen med Riksen er at de ikke har pasienthotell, så når man er førstegangsfødende er det litt kjipt at pappaen må dra hjem på kvelden...

 

Grunnen til at jeg ikke var så fornøyd med Ullevål er at oppfølgingen du får på pasienthotellet er veldig dårlig, de var superopptatte når jeg var der, og jeg følte ikke at jeg fikk noen bra oppfølging.

 

På Riksen var det også travelt, men jeg følte meg mye bedre ivaretatt der. I tillegg fikk jeg svar på alle spørsmål jeg hadde etter fødsel, det fikk jeg ikke på Ullevål selv om jeg hadde komplikasjoner (ruptur) og slet litt med det og hadde masse spørsmål - selv om jeg spurte flere forskjellige pleiere, var det ikke mulig å få noen til å komme og snakke med meg om det. :(

 

Men du skriver at du trenger ekstra god oppfølging, da vil du kanksje ikke komme på pasienthotellet uansett? I så fall ville jeg definitivt gått for Riksen hvis jeg var deg, siden Riksen har bedre rom på barsel enn Ullevål (det var i hvert fall bedre enn det rommet jeg fikk på Ullevål). Men søk fort i så fall, det blir fort fullt på Riksen!

 

Angående besøk på Riksen kan pappaen og eldre søsken besøke hele dagen frem til kl. 21, med unntak av siestaen 12-14 (tror jeg det var). Andre besøk må tas imot utenfor avdelingen, dvs. du går ned i første etasje. Det er noen sittegrupper der, så det går helt greit. :)

 

Lykke til med valget og graviditeten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde keisersnitt med nr. 2 på Rikshospitalet og er SUPERFORNØYD!!!!!!!

 

Blir det flere små på meg så skal jeg dit igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Riksen og håper at jeg får føde der en gang til. Får jeg ikke plass på Riksen kommer jeg til å prøve meg på Fredrikstad sykehus. Vil ikke føde på Ahus der jeg egentlig songner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke født på Riksen, men fikk første på Ullevål.

Selve fødselen og hjelpen jeg fikk da syns jeg var bra. Oppholdet på hotellet var jeg ikke fornøyd med. Lite hjelp å få. Ja, de sier at man må bare spørre men det er ikke alltid så lett når man er førstegangsfødende og egentlig så usikker at jeg ikke visste hva jeg skulle spør om. Det verste var vel egentlig at den ene sykepleieren som var på vakt 2 av dagene jeg var der knapt skjønte hva jeg sa. Greit, jeg snakker dialekt, men mannen min snakker østlending og er ikke vanskelig å forstå for utlendinger. Dette bunnet i at hun var dårlig i norsk. Jeg fikk også sinnsykt store og smertefulle hemoroider under fødselen. Prøvde å spørre om hjelp for dette av flere, det eneste jeg fikk var en stikkpille og ikke noe oppfølging. Endte med at jeg måtte kontakte gyn. poliklinikk dagen etter hjemkomst for å få resepter (som jeg strengt tatt burde fått før hjemreise fra hotellet). Fikk veldig god behandling av gyn.pol da :)

Andremann fikk jeg på Ahus. Anbefales, en helt annen opplevelse :) Nå er det ofte fullt på Riksen, så da ville jeg vurdert Ahus var jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen millioner takk for alle tilbakemeldinger alle sammen! Jeg setter så utrolig pris på det. :D Jeg er bare 6+2 og skal søke i morgen så satser nesten på at det skal gå seg til, men en vet jo aldri.

Ang. Ahus som jeg og forsåvidt sogner til så vet jeg ikke helt... har bare en så rar og ubehagelig følelse uten at det egentlig skulle være noen grunn til det. Så da stoler jeg på magefølelsen og går for Riksen. :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, jeg håper inderlig du søker riksen. Det er vanskelig å få plass der så skynd deg!!

 

Jeg fødte på Ullevål med min første, det var et mareritt, det er en fødefabrikk. Min fødsel der holdt på å ende tragisk, og dette på grunn av tabber fra sykehusets side. Det føltes som de hadde meget lite kontroll og lite ressurser. Hadde JM student helt frem til slutten når det plutselig ble slått alarm om haste ks!!! Det var grusomt. Vet at heldigvis ikke alle fødsler der er så ille, men jeg har hørt mange andre med dårlige erfaringer, og jeg mener også å ha hørt at de har langt flere pasientklager (fødeavdeling) enn på andre sykehus i området.

 

Denne gangen har jeg fødeplass på Riksen. Har vært noen ganger innom der i forskjelige forbindelser og har alltid blitt tatt godt i mot! Har stor tro på de.

 

Jeg mener ikke å skremme deg, men jeg ville absolutt prøvd meg på Riksen først. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...