Gå til innhold

Tannlege og gravid!!! Jeg blir gal av å lese alt man ikke skal gjøre i svangerskapet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg er 6 uker på vei. Var hos tannlegen forrige uke. Jeg tok to bilder og fikk en tannfylling. Jeg sa at jeg var gravid og han sa at det ikke var noe farlig!

 

Hvorfor sier han det når jeg nå leser overalt at det ikke anbefales???

 

Jeg blir så lei meg og frustert over ulike beskjeder,vet ikke hva jeg skal forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde visdomstenner med store hull i som jeg ikke fikk pusset siden de lå dumt til.

Visste ikke det da jeg sjekket, men han anbefalte meg å trekke de etter fødsel, siden gravide ikke burde ligge så bakoverlent som en skal når en skal trekke tenner.

(Klemmer på ei blodåre/nerve or something).

MEN han sa også at hvis det ble helt for jævlig vondt, måtte jeg bare komme og ta det.

 

Så, de tar nok utifra hvor "alvorlig" det er, og hvor stor farene er for å gå rundt med vondt i flere mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til meg sa tannlegen at det er 2 trimester som er den tiden hvor de trenger å ta mest hensyn til hvilken behandling de gir.

 

Men du, er det så ille egentlig? Synes det er flott jeg at forskning og erfaringer kan fortelle meg hva som er trygt og ikke trygt for barnet i magen. En kan godt si at "en overlevde i gamle dager også" Men før en argumenterer med det så bør en se på statestikken av skader, misdannelser og plager barn hadde som ettervirkninger i den tiden.

 

Det er en grunn til at advarslene har dukket opp! :)

 

Jeg er sjeleglad for å vite det som er faremomenter for barnet, å jeg avstår gledelig fra både spekemat, muggost og alt annet som er anbefalt disse ni mnd for å gjøre mitt for å forhindre misdannelser og plager som er direkte linket til kjente risikoer.

 

Har ei venninne som spiste masse paracet i sitt svangerskap, som nå i ettertid har en helt voldsomt dårlig samvittighet og sliter veldig med anger etter som gutten har fått misdannelser som kan direkte linkes til paracetbruken hennes...

 

 

Smil og vær glad, om 9 mnd kan du gå bananas igjen :) Og forresten, GRATULERER! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dumt.. Hos oss tar ikke tannlegen bilde av gravide, med mindre det er veldig viktig. Men da må jo den gravide også samtykke. Litt mager trøst, men det er nok ikke noe farlig èn gang. Men selvfølgelig, det er ikke noe gøy å lese slikt etterpå. Men det er veldig lite stråling i disse nye apparatene nå. Røntgenkrage fikk du vel også. Kanskje fikk du en som dekket magen?

 

Det går nok bra! :) Prøv å ikke tenk på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat hos tannlegen fordi jeg hadde kjempevondt i tanna mi, det var et stort hull inn til rota så jeg må rotfylle.

Men han sa vi IKKE kan gjøre det før babyen er ute.

 

Fordi om det er drit vondt.

Fikk en bomullsdott med noe smertestillende dytta oppi der og en plombegreie over der igjen, men den kan visst lett dette ut.

Og det gjør vondt hver dag. :(

 

Er uke 30. Så må ha vondt i et par mnd til ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss tar heller ikke tannlegen bilder, men om dette gjøres forsvarlig er det ikke noe grunn ( i mine øyne) til å ikke gjøre det. Du får jo røntgenkrage som absorberer strålene vekk fra mageregion(og skjoldbrusken!), og styrken/mengden på disse strålene er uhyre liten etter de tok i bruk digitalt system og fikk bedre teknikker.

 

Selv ber jeg om blyforkle når jeg har vært gravid og hatt min årlige kontroll, da er jo alt helt trygt.

 

Du blir faktisk mer "bestrålt" på flytiden Oslo-bergen enn du har blitt i dag, så senk skuldrene og slapp av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...