Gå til innhold

Provosert


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir veldig provosert over å se at så mange her inne råder folk til å ikke innvolvere seg med menn som har dårlig økonomisk styring.

 

Når jeg traff mannen min for 10 år siden, så hadde både jeg og han inkasso saker. Det har vi enda, og har nå mer gjeld begge 2. ja mye er tulle gjeld og vi vet begge to at skal vi få mulighet til å eie hus så må vi ta tak i dette nå.

Mye av grunnen til at økonomien har blitt slik (ikke at det er en unnskyldning men en forklaring) er at vi største parten av tiden har levd på kun en inntekt av forskjellige grunner.

 

MEN, vi har nå 2 barn. De lider absolutt ingen nød ved at vi har det slik nå. De har alt de trenger av mat, klær, leker osv. Vi finner på ting med de osv. Eneste minuset er at vi ikke kan få lån til å kjøpe eget hus, og jeg tror absolutt ikke at barn har det noe verre ved å bo i leid bolig enn hvis man bor i eid bolig.

 

Husk det alle dere som tviler, det er ikke økonomien som teller. Men følelser og hvordan personen er mot deg og eventuelle barn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gjerne bli så provoset som du bare vil,men jeg gidder ikke å engasjere meg i eller innvolvere meg, og barnet mitt, med en mann som ikke engang klarer å styre sin egen privatøkonomi. Jeg gidder verken bruke tid, krefter eller penger på å skulle rydde opp i hans rot og jeg anser mennesker som vanskjøtter økonomien sin for noen store tullinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere begge er noen rotehuer med penger så passer dere sikkert sammen. Jeg har veldig god orden på egen økonomi og kunne aldri tenke meg å kaste bort tiden min (og pengene mine) på en med kredittgjeld og dårlig økonomisk sans. Da tror jeg rett og slett at vi hadde hatt så forskjellig syn på verden at vi ikke hadde passet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, provosert altså?

 

Dersom du hadde valget, ville du valgt muligheten til å eie egen bolig, eller ville du valgt å leie resten av livet?

 

Man lider vel ingen nød, men dersom man kan velge dette (ganske store) problemet bort, ville vel de fleste gjort det.

 

For min egen personlige del ville jeg aldri valgt en mann med økonomisk rot, det sier noe om personenes dømmekraft og valg i viktige saker i livet. For ikke å snakke om at jeg lever livet etter andre premisser enn "hvordan han er mot mine barn". Jeg ønsker en likeverdig partner som deler noen av mine verdier og holdninger, og i de fleste tilfeller er dette kke samenfallende med d menn som "tuller bort" enorme summer (og ikke fatter konsekvensene av det) hverken i ung eller voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk være veldig mange andre grunner til at man har rota til økonomien sin enn at de er tullinger.

 

Har da heller aldri sagt at den andre parten skal rydde opp i det hvis man da ikke selv vil hjelpe til.

Her i huset har vi hatt felles økonomi fra dag 1 og ingen dine og mine penger. Her betaler den som har inntekt det som skal betales, og om man betaler ned på ett krav som er sitt eller den andre sitt har ingenting å si her. Men ikke alle som gjør det og det forstår jeg.

 

Men man kan faktisk være ett fantastisk menneske og gode foreldre selvom man har rotet til økonomien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker med rotete økonomi er ikke dårligere mennesker enn mennesker som ikke har rotete økonomi. Mannen min var spilleavhengig. Jeg visste at han spilte på hest, og at han likte å bruke småpenger på spilleautomater, men jeg skjønte ikke omfanget av det før han plutselig hadde brukt alt av penger. Heldigvis hadde han ikke opparbeidet seg gjeld på grunn av dette, men han spilte bort rubbel og bit av hva han (VI!!!!) hadde. Slik oppdaget jeg det. Det tok faktisk et par år før jeg helt skjønte tegninga. Det var svært vanskelig, han måtte velge mellom familien og gambling. Fortsatt har han ikke full kontroll over sin egen økonomi (den har nemlig jeg...), og fortsatt pleier jeg sjekke transaksjonsoversikten på kontoen hans. Alle som har vært avhengige av noe vet hvor lett det kan være å falle tilbake til gamle synder...

 

Han er jo uten tvil glad i oss, men jeg undervurderer ikke betydningen av en ryddig økonomi.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbeholder meg likevel retten til å ikke ønske å verken være kjæreste eller sambort med en slik person. Og langt mindre få barn med!

Jeg har alt på stell, jeg eier hus og bil og jeg vil IKKE risikere noe som kan gå på bekostning av min datters sikkerhet og trygghet. Og da er et menneske uten noen form for økonomisk styring eller økonomisk sans ingen som jeg vil ha inn i vårt liv.

 

20:37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Povosert du ja?

Fordi andre folk har orden i økonomien?

Så du og din samboer har begge inkasso saker og gjeld,men leier enda..

 

Lykke til med framtidig huskjøp da,banken ser på hvordan dere har styrt økonomien tidligere når dere skal søke lån.. dessuten må man ha 10% egenkapital.. begynn å spar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo ikke at det ikke er best å ha en ryddig økonomi. Vi har vært mye sinte på oss selv og mye fortvilet fordi vi har rotet det slik til for oss selv. Klart vi gjerne kunne ønske å ha eid eget hus, kunne ha økonomi til dyre ferier isteden for hytta osv.

Vi ønsker oss ett annet liv for familien vår, og tar nå tak i ting.

 

Men det jeg skulle fram til er at man er ikke dårlige mennsker selvom man har en rotete økonomi, og da velge bort kjærligheten fordi man finner ut at den andre har rotet økonomi synes jeg virker helt idiotisk. Er den virkelig kjærligheten der så kan man overvinne alt!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med en mann som ikke klarte å styre økonomien sin. Dette oppdaget jeg ikke før vi flyttet sammen, for det virket jo som om han hadde alt på stell da vi var kjærester. Fant ut at han gjemte regninger og etterhvert at han hadde masse saker på seg.

Jeg valgte å avslutte forholdet pga dette, mye fordi jeg spurte han før vi flyttet sammen hvordan økonomien hans var, og om han hadde noe gjeld osv. han løy til meg i flere mnd, også etter at vi flyttet sammen.

 

Etter en stund ble jeg sammen med en annen mann som virkelig hadde økonomisk sans. Vi har vært sammen i 4 år nå og har aldri vært noe tull med penger. Hvorfor i all verden skulle jeg da brukt penger og tid på å satse på den forrige mannen? Ja, jeg elsket han, men det er da flere fisk i havet. Man trenger ikke å ta den sjansen er min mening. Det er helt normalt å prøve og feile når det gjelder valg av livspartner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg faktisk helt enig i! Det er mye av grunnen til at jeg har vært slik med økonomien i alle år. Mine foreldre var håpløse når det gjaldt penger, men de var verre enn vi noensinne har vært. Ble kastet ut fra mange boliger, stengt strømmen, ikke mat osv.

 

Men selvom man gjerne blir som foreldrene så kan man faktisk forandre seg hvis man bare vil selv. Derfor tar vi nå tak i dette mens barna enda er små.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi ønsker oss ett annet liv for familien vår"

 

Dere ønsker et annet liv og vi andre ønsker å opprettholde det livet vi har. Derfor har mange verken rom, tid eller penger til å skulle slippe inn en mann/kvinne som har rot i sysakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli så provosert du bare vil.

 

Jeg har vært fattig av ulike grunner, og over tid. Det vil jeg ikke tilbake til.

 

Nå har jeg møtt en mann, men han har mye økonomisk grums. Og det gjør at jeg holder litt tilbake. For han kan glatt dra hele greia jeg har bygget opp, rett ned i dass. Og det vil jeg ikke.

 

Jeg har, på tross av fattigdom tidligere, i dag hus med lite lån, gjeldfri bil og økonomien på stell.

 

Jeg driter loddrett i hva du blir provosert av, for JEG vil ikke ut i noe som helst slags økonomisk uføre.

 

Det ER økonomien som teller, og det vet en etter å ha prøvd begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne bli provosert, men av alle ting jeg hører folk klager over, så er økonomi en viktig del.

 

Det å finne en partner som er lik på grunnleggende områder som er viktig for en, gir muligheter for et godt samliv på livstid.

 

For meg er økonomi ett svært viktig punkt. Jeg ville ikke klart å leve på den måten uten å være i konstant beredskap. Der er vi tydeligvis forskjellige.

 

(jeg oppdaget i jobbsammenheng til min forbauselse at jeg faktisk ikke vet hvordan en kredittkortregning ser ut og jeg er ingen ungdom lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"It's the economy, stupid!"

 

Jeg vokste opp med foreldre som har din og din manns økonomiske sans, nemlig ingen i det hele tatt. Vokste opp i fattigdom med andre ord. Det jeg har lært er at penger og økonomisk trygghet er viktig og at man må jobbe for det og at noen mennesker slett aldri lærer. Mine foreldre er fremdeles fattige og vil alltid være det, jeg tok utdanning og har nå en grei jobb, aldri i livet jeg hadde klart å leve sammen med en mann som er ikke er økonomisk trygg. Jeg blir provosert på dine barns vegne, du har jo ikke peiling hvordan det er for et barn å vite at man ikke har penger. Du sier de ikke merker det, TULL!!! selvfølgelig merker de det. Fordi de elsker dere foreldre vil de nok forsøke alt å ikke vise at de lider av situasjonen, men det er fælt for dem likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at jeg vet hvordan det er for barn og vokse opp i fattigdom. Ja jeg har vært dum som har gjort som mine foreldre gjorde. Men jeg har aldri og kommer aldri til å være like ille som de. Når jeg vokste opp så var det mange dager vi ikke fikk mat fordi de ikke hadde penger til mat. Det har aldri mine barn opplevd og kommer heller aldri til å oppleve det. Vi måtte som barn flytte mange ganger fordi vi ble kasta ut fra forskjellige steder fordi de ikke betalte husleia, kommer heller aldri til å skje her. Vi frøys mange vintere fordi strømmen ble tatt osv osv.

Ja vi har vært økonomisk uannsvarlige, har mye kredittkort gjeld, gjeld etter at firma gikk konkurs og masse annet tullegjeld. Men nå prøver vi faktisk og ordne opp i det. Vi er en familie med masse kjærlighet og vi er lykkelige sammen. Men vi har en stor jobb foran oss når det gjelder økonomi.

Så kom ikke å si at jeg ikke har peiling på dette. Når barna er så små som de er nå så merker de det ikke nei, derfor gjør vi noe med det nå så det er i orden når barna blir større!

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22:30 og gurimalla HI, du provoserer meg virkelig. Du mener altså at bare barna dine har mat og ikke sulter og vips er fattigdom ikke noe problem lengre? Jeg gikk mer enn én vinter med hull i skoene, jeg visste at foreldrene ikke hadde penger å kjøpe nye, så jeg klagde ikke. At barn ikke klager betyr neppe at de ikke skjønner!

 

Du er forresten et prakteksempel på at økonomiske problemer og manglende evnen å håndtere de går i arv. Du har tydeligvis ikke lært en dritt, seriøs, tullegjeld og kredittkortgjeld? Du er som min bror, han vokste tross alt opp i samme familie som meg. Han har også klart å vrake utdanningen, men måtte ha bil som 18åring, noe han selvsagt ikke hadde råd til, så han hadde betalingsanmerkning før han var 20. Nå nærmer han seg 40, eier ikke nåla i veggen, har funnet ei trulla som er like ille som han selv (hun syntes også man kunne fikse økonomiske problemer sammen, jaja, etter 10 år er man vant med det meste vil jeg anta) og hadde jeg vært troende hadde jeg tilbrakt timesvis på knærne for å takke Gud at jeg ikke ble som resten av familien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert være en noenlunde partner og far om man har psykisk sykdom eller alkoholproblemer også, men jeg holder meg unna både dem og de som ikke greier å styre økonomi. En mann som ikke greier å styre økonomien hadde ikke vært noe attraktiv i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ne jeg mener ikke at de kun trenger mat. De har alltid hele og pene klær. Var senest i forrige uke og kjøpte nye vinterklær og sko til de. Ja jeg handler på salg, men de har bra opp av absolutt alt. Vi tar oss ferier og helge turer, men ikke dyre turer til syden osv. De har alt de trenger av leker pluss litt til.

Så slutt og prat om ting du absolutt ikke har peiling på. Selvom man har vært dum før og har inkassogjeld så trenger faktisk ikke det gå utover barna!

 

Men jeg ser jo det at her inne blir man bare dømt uannsett hva man skriver. Dere er noen bedrevitende overleggende kjerringer, som kun er ute etter å dømme andre mennesker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dete r tydelig atd ete r mange dømmende mennesker her inne. Ja fint det...Få en mann med GOD økonimi, likt av alle vennene dine og ikke minst dine foreldre...Alle syns han er en hærlig fyr. dere flytter sammen, de liker han forsatt. Med en gang dørene lukkes, gardinerne trekkes for. BANG der fikkd u en blåveis. Vell han har jo en fantastisk økonimi fortil han snille og kjærlige fyren dere bodde sammen som hadde litt vanskligheter med sin økonomi. Nå sier jeg ikke at DET er sånn, men det kan bli sånn i noen tilfeller. Dette ble satt laaangt på spissen.

 

Det kan være flere grunner til rot i økonomi.

Vimsetehet, ikke for å være du. Men temmelig glemsk. Kortidshukommelsen fungerer ikke helt normalt som den skal fordi du har fått bank i bakhode når du var liten. Mine regninger er på stell...Så der beskymrer jeg meg ikke lengere.

 

Ikke rart at ikke mannfolkan tørr å fortelle damene de skal føytte sammen med om økonomi...De føler vell atd ere er dømmende, som viser seg å være 100% sant. Faen ikke rart at de lyver opp i trynet deres fordi de ER REDDE for å miste dere UANSETT! Så derfor "Prøver" de kanskje å ordne opp på sin måte i det "skjulte".

Ikke pent å lyve, ja det er det verste jeg vet...Men jeg kan forstå i enkelte tilfeller hvorfor!

 

Dere trenger ikke å betale gjelda deres, men la de få sjangsen for å VISE og føle at de FORTJENER dere! Ikke snu bare ryggen til dem, gi de ett lite spark..Så kanskje de forstå at de bør satse på dere...Slutt å vær overfladisk...Vi er bare mennesker, å mennesker feiler. Noe dere sikkert å gjør i andre situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...