Gå til innhold

Syteinnlegg fra en alenemor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så er dere advart! hehe

 

Jeg er så misunnelig på de som har to inntekter, det er så mye jeg skulle gjort med huset om jeg hadde hatt en ekstra inntekt. Det er så kjedelig og måtte spare i all evighet for å ta en renovering. Hadde vært så deilig å dele alle mine utgifter samtidig som man har en ekstra inntekt.

 

For all del, jeg lever godt alene, jeg har god inntekt og klarer meg helt fint. Det er bare det å kunne ha noen til å hjelpe til, som feks husarbeid, dekkskifting, maling, oppussing og slike andre dagligdagse gjøremål. Nå vet jeg jo at det er ikke alle menn som er flinke i huset, og kanskje det er derfor jeg vegrer meg litt for å finne en mann også.

 

Sukk, alle disse tingene som hadde blitt så mye enklere om man var to. Da kunne jeg renovert badet mitt iår, og bygd ut og bygd vinterhage i overskuelig framtid. Blæh, jeg er altfor flink til å kaste bort pengene mine på dill :P

 

Nå tar jeg etterutdanning, og da blir det jo noen tusen ekstra i måneden. Det hjelper jo alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er 2, men har fortsatt ikke råd til alt du nevner ;) Bare sånn for å påpeke at ikke alt er rosenrødt BARE fordi man er 2 :o) Men skjønner hva du mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det :) Vet det er mange som er to som har min inntekt til sammen, og det må være utrolig kjipt. Jeg tenker bare på alle venneparene mine som gjerne har mer enn min inntekt + 500 000 til iåret. Oh lord, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort med så mye penger! Det er helt uvirkelig for meg.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke sur men om renovering av badet, utbygging av hus og vinterhage er ting du irriterer deg over at du ikke har økonmisk mulighet, så har du det vel egentlig ganske greit.

Har selv vært alenemor i mange år(har samboer nå) og det var helt andre ting jeg slet med å få penger til enn akkurat slike "luksusting" som du nevner.

 

Men ble jo advart så du skal få lov å syte litt. Alle vil jo ha mer. Selv om man tjener godt, så mangler det alltid ting man ønsker. Det er jo mennesker i et nøtteskall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to, men har bare en inntekt da jeg er hjemme med barn. Men ser jo at du også kunne tenke deg det.

Men god økonomi har vi ikke.

 

Har en venninne som er alene, og hun tror jo vi aldri må spare til noe. Sist snakket hun om strømregningen som var så stor. Den er nok like stor, om ikke større for vi er flere enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, joda, akkurat totalrenovering av bad er en nødvendighet. Jeg kan ikke dusje på badet mitt pga råte og alle rør må skiftes ut. Det er ikke snakk om luksus da, badet har ikke hatt vedlikehold på over 20 år.

 

Har også manglet nåla i veggen hvor jeg nesten ikke hadde råd til mat og klær, men den tiden er heldigvis forbi. Utbygging og vinterhage står langt fram i tid, men jeg ønsker meg det, en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klager veldig sjeldent over ting til venninner, nettopp fordi jeg vet jeg har det veldig greit. Jeg må spare til ting jeg og, men når jeg bare kan spare 3000 i måneden, og vet at renoveringen av badet koster 100 000, så blir jeg litt sånn motløs.

 

Selvfølgelig blir det litt høyere utgifter til både strøm og mat når man er to, men samtidig så har man (som regel) den ekstra inntekten, og resten av utgiftene halvert. Man må liksom ikke betale to tv-lisenser om man bor sammen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jer er missunnelig på seg som er alene om å bestemme slikt. Er ikke missunnelig på at du er alenemor, men at du selv kan styre hva som skjer i huset.

Selv er jeg sammen med en som er hekta på å pusse opp alt, River det neste før det første så vidt er påbegynt. Men å fullføre noe er umulig.

Så de 6 årene vi har bodd samme har jeg levd under oppussing fra uke 3. Dritt lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor og jeg skifter dekkene mine selv. Flislagt badet mitt selv også - og betalt for det selv:)

Har du en god inntekt så klarer du deg fint - det er bare å prioritere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19:18

 

Jikes! Det hadde ikke jeg heller takla! Guri land altså! Glad jeg ikke er så fan av oppussing, tar som regel bare det nødvendigste.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomste var da gangen ble revet og jeg måtte bruke stige inn og ut av huset i 2 - 3 mnd. Og ja, sa jeg at jeg hadde tre barn, hvor kun en kunne gå ned stige selv og en var nyfødt?

 

19:18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter også dekkene mine selv, og gjør alt annet selv og, det er ikke det det står om. Men MULIGHETEN til at noen andre kunne gjort det, slik at jeg kunne brukt tid og penger på andre ting. Noen ganger blir jeg litt lei av å sjonglere 110% jobb med studier samtidig som jeg har et hav av støv som må bort.

 

Hvis jeg får en mann og vi flytter sammen, så betaler vi det jo selv. Det går bare fortere når man kan være to om sparingen.

 

Ikke tjener jeg så altfor bra heller, hehe. Har vel 20 000 utbetalt, og klarer meg fint med det. Men jeg skulle gjerne hatt en inntekt til i den størrelsen, da hadde vi hatt så utrolig mye penger. Og da kunne jeg fått et bad jeg kan dusje på! Hurra! Det hadde vært utrolig deilig.

 

Jeg prioriterer å spare mellom 2-3000 (alt ettersom om det var uforutsette utgifter som klær-sko osv). Totalrenovering av bad koster 100 000. Dvs at jeg må spare i 33-50 måneder for å få råd til det. Hurra, liksom. Hadde jeg strødd om meg med penger ville jeg skjønt det, men det gjør jeg ikke. Selv om jeg synes jeg bruker mye på dill og dall som er nødvendig.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva får deg til å tro at man har råd til alt bare man er to stykker?

 

Husk også at utgiftene stort sett er doble om man er to. I tillegg er det jo ikke alltid begge jobber 100%. Jeg har vært student lenge, og vi har levde bare på mannens inntekt.

 

Dessuten sier du selv at du bruker penger på masse dill. Du får sette opp en prioritering av hva som er viktigst da, og kutt ut det du ikke vil bruke penger på.

 

Glem heller ikke at det at det er en ekstra voksen også betyr langt mer husarbeid. Mannen her har supertravel jobb, så jeg tar meg av alt hjemme. Hadde vært mindre husarbeid om jeg var alene. Jeg har også full jobb nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh lord. Det må jo ha vært _kjempemorsomt_. Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert engang, tanken er jo absurd! Tror jeg hadde flytta på hotell og bedt han betale regninga til han var ferdig altså.

 

Nå kjenner jeg at jeg er litt glad for at jeg er singel, det er så mange rare menn der ute. Lista over menn jeg ikke vil ha blir bare lengre og lengre. Kanskje jeg bare skal få en mann og ta den ekstra inntekta hans og låse han inn i boden slik at han aldri slipper unna? Nei, da kan han jo ikke gå på jobb, og da forsvinner jo inntekta. Bajs. Må visst ta mannen hvis jeg vil ha inntekta. Urk. :P

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at man har råd til alt om man er to stykker, men jeg vet at med en ekstra inntekt kunne jeg gjort mye mer og ting ville gått fortere.

 

Det er ikke stort sett doble inntekter. Kan gå med på at strømmen er dyrere og at matutgiftene blir høyere. Det betyr ikke at husleie blir doblet, forsikringene blir doblet, lisens, renovasjon, lån osv osv dobles.

 

Jeg vil ikke bruke penger på vaskemidler, såpe, sjampo, sokker, truser, ekstra regntøy, spylervæske, bensin, sykkelolje, bilolje. Men dette må jeg bruke penger på fordi det er nødvendig, men jeg synes det er dill.

 

Det går helt fint med ekstra husarbeid, jeg har og en supertravel jobb og tar meg av alt hjemme i tillegg til at jeg studerer og har verv i organisasjoner. Tror ikke jeg ville hatt særlig mer husarbeid om det var en til her i huset.

 

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utgiftene dobles ikke fordi man er to... Om man har to biler, så er jo det dobbelt, men huslån/leie er lik, samme med forsikringer. bruker litt mer strøm, men ikke dobbelt. Bredbånd og parabol er likt, telefon handler om begrensning (jeg brukte telefon MYE mindre etter jeg fikk samboer av den enkle grunn at jeg ikke satt alene hver kveld). Mat er heller ikke dobbelt, for det er ikke mange typer matvarer man finner "singelutgaver" av... Jeg har vært alenemor med ett barn, og er nå gift med tre. Utgiftene er naturligvis større, men langt fra doble, mens inntekta er dobbel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi med to inntekter må betale fulle satser i bhg og har flere regninger ellers siden vi er flere forbrukere.

 

Husk at du mister alle stønadene når du får en mann med inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle aleneforeldre har så mange stønader. Jeg hadde vanlig jobbinntekt, litt bidrag, barnetrygd og en ekstra barnetrygd. På en normal måned utbetalt i underkant av 20 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare to stønader, ene er stønad til barnetilsyn, og den andre er 970kr ekstra i barnetrygd. Takker gladelig nei til disse 2500kr i måneden om jeg får en mann som har min inntekt altså. Sier gjerne fra meg bidraget og, for det er heller ikke stort.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har bedre råd når man er 2 vil jeg påstå at de 2 har veldig dårlig økonomisk sans... Da er man 2 om å kjøpe ALT utstyr til barna (fra bleier, klær til fritidsaktiviteter)... og så til husarbeidet: mulig at en har gjort et dårlig valg dersom den en bor sammen med ikke bidrar...

 

Jeg kan snakke for meg selv, men jeg har mine begrensninger; jeg kan ikke snekre eller legge fliser, kan ikke flytte varmtvannstanken (som skal ned i 1 etg.)... den som ikke ser at det er tyngere å dra hele lasset alene er BLIND!

 

Men for all del, det har sine fordeler; ingen krangling om husarbeid, eller dekkskift, hvem som skal male (tak og vegger) eller hvem som skal betale oppussing, ingen som blander seg i barneoppdragelsen osv... Jeg er 100% alene om alt (og da snakker vi ikke noe hver onsdag eller annenhver helg...)....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes du virker både oppegående og har pågangsmot jeg da!

Er ikke alle alenemødre som jobber en gang..og du prøver tydeligvis alt du kan får å klare alt, pusse opp hus alene osv, er jo veldig bra det:)

 

Skjønner jo at er kipt med 1 inntekt..men du tjener jo bra som du sier så du bør jo være fornøyd at du trossalt klarer deg bra alene!

Er jo mange alenemødre som jobber men må leie resten av livet pga det er vanskelig å få lån!

 

Vi er 2 stk, og det jeg ser på som er ett plus når man er 2 er selvsagt at man er 2 om barna, men for meg er det nok viktigst å ha en mann som er flink på praktiske ting "handymen"..for jeg er helt elendig..kan såvidt skifte ei lyspære og iallefall ikke skifte hjul på bilen osv hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Midgard! Jeg har "alenetid" annenhver helg, men da jobber jeg 10 timer fredag, åtte timer lørdag, leser hele fredag og lørdagskvelden og søndag gjør jeg husarbeid. Da gjør jeg det også med GOD samvittighet og slipper å ha følelsen av at jeg neglisjerer ungen min og slike ting.

 

Så det blir ikke akkurat hæla i taket og tenna i tapeten, jeg jobber beinhardt for å komme meg framover.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:55

Takk skal du ha! Ja, da jeg studerte var jeg avhengig av nav, og da lovte jeg vel meg selv at jeg aldri mer skulle ha så lav inntekt. For all del, jeg elsker nav for at de reddet livet mitt og lot meg ta en utdanning, men det var noe herk med alle skjemaer og følelsen av å snylte på andre, selv om det var rettmessig mitt.

 

Jeg tenker faktisk ikke på dette med barneoppdragelse så veldig, synes det er verst å ikke ha noen å dele gledesøyeblikkene. Da datteren min smilte for første gang begynte jeg å gråte fordi jeg ikke hadde noen spesielle å ringe til, jeg måtte ringe mamma. Hehe. Jeg vil bare ha noen som kan hjelpe til litt i huset, også er det jo deilig å lage middag til flere enn bare en stor og en liten.

 

Haha, jeg var slik som deg før, men så fant jeg ut at jeg måtte bare lære meg alt det jeg trengte å vite. Et eksempel:

 

Jeg: "Jeg skal gjerne ha en vinkelsliper"

Han på byggebutikken hentet en

Jeg: "Eeeehh, er det der en vinkelsliper"

Han: "Ja."

Jeg: "Men den er jo rund, jeg skal ha en _vinkel_sliper"

 

Hahaha, den kan jeg fortsatt le av :P

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med dette innholdet når jeg gikk inn på tråden, men seriøst da jenter! Går det ikke an å si at en har forståelse for HI og at en håper hun finner noen å dele livet med? Eller har dere alle det virkelig så miserabelt at dere må fortelle hvor fælt dere har det selv slik at det ender opp i en konkurranse..?

 

HI: jeg skjønner deg meget godt. Er alenemor selv og har utbetalt 34000 i mnd. Om vi hadde vært 2 voksne med samme inntekt hadde vi jo hatt det veldig greit. Nå er jeg alene med alt. At utgiftene dobles er tøv, ingen som har noen økonomisk peil her overhodet?

Ja, vi hadde kanskje hatt større hus men hadde ikke vært en nødvendighet da her er kun ett barn og meg vi har 3 soverom. Internett/tv hadde vært det samme, det gjelder også lisens og renovasjon. Bor sentrumsnært så hadde ikke trengt en ekstra bil. Strøm hadde jo blitt dyrere, men dobbel? Nei, ikke sjans! HAdde sikkert hatt ett til studielån å betale på men det er nok det eneste av faste utgifter som fordobles.

 

Nå skal det sier at jeg trives som singel og alenemor, og har ingen hast med ny mann. Men det er klart at en hadde hatt råd til mer med to inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...