Gå til innhold

Er dette ok, er jeg kynisk og kald?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min samboer har tidligere vært gift med sin ungdomskjæreste. De fikk aldri barn sammen, hun døde av kreft da hun var 24. De var fortsatt gift da og det er klart han tok det veldig tungt og det gikk flere år etter dette før han var klar for å komme seg videre og møtte meg.

Vi har bodd hver for oss frem til nylig, har vært sammen i 2 år, men nå venter vi barn sammen og har nylig flyttet sammen.

 

Han har i sin leilighet hatt et ganske stort innrammet bilde av henne på veggen, jeg har selvfølgelig aldri sagt noe på det.

Men nå vil han henge bildet i stuen vår. Jeg har prøvd å si på en pen måte at dette er vårt felles hjem og at nå er det oss to som skal skape et liv sammen med våre barn. Jeg synes derfor ikke bildet av henne skal henge i stua. Han har sitt eget hobbyrom i huset, og jeg spurte om han ikke kunne henge det der.

 

Da knakk han sammen i krampegråt og sa at da kunne han jo like gjerne henge henne i garasjen eller på do.

 

Jeg skjønner at han fortsatt blir lei seg når han tenker på henne, men er det ikke på tide å gå videre? Hun har vært en viktig del av hans liv, men for oss, meg og våre fremtidige barn føler jeg det er feil at han skal trumfe gjennom å ha henne i stua. Er jeg kynisk og slem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler med han, men er mest på din side i denne saken. Kan hun ikke henge i en gang, eller et annet rom? Selvfølgelig ikke en yttergang, toalett, eller i kjelleren. Hun vil jo for alltid være et kjært og sårt minne for han, og jeg forstår veldig godt at han vil hedre henne med å ha bildet fremme. Han må likevel klare å forstå at å ha henne i stua blir litt for nært for deg. Men... enda godt at han selv ikke foreslo å ha henne på soverommet. Dette løser seg sikker tom dere snakker litt om det. Husk å vise respekt og omtanke, så går det nok greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer 17:04! Han har tydligvis IKKE klart å legge dette bak seg. Mulig han trenger hjelp til sorgbearbeidelse.

 

HI, du er IKKE urimelig som ikke vil ha bilde av en død ex i stua. Han venter barn med deg - time to move on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør noe med deg at partneren din dør. At andre mener man nå må gå videre er ganske meningsløst. Hva legger den som sier dette i utsagnet? Man kan nemlig fint gå videre med livet men kjenne på en stor sorg. Ingen kan kreve at man er ferdig med sorgen. Noen ganger blir man ikke ferdig med den, men tar selvsagt mye mindre plass etterhvert.

 

Når det er sagt er jeg enig med deg i at dette bildet ikke hører hjemme i deres stue. Det bør han respektere. Hans hobbyrom var ikke et dumt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er nok ein del sorgarbeid han ikkje har kome seg gjennom, nei. Det kan godt henda terapi kan vera god hjelp på vegen, kan ikkje vera bare lett å vera "den nye" og skulle hjelpa han gjennom dette åleine.

 

Du kan jo sei at du ikkje meiner at bildet må ut NÅ, men at du ønskar og håpar for han(for det antar eg du gjer) at han skal koma så langt at han kan vera trygg på sine gode minner om henne inni seg, utan å måtte ha henne så konkret framme.

 

Sjølv om han elskar deg gir det han sannsynligvis dårlg samvittighet å skulle gøyma vekk henne, og kanskje han føler det som eit svik mot minnet å begynna å pakka "henne" vekk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville nok ikke ha godtatt det, hadde nok ikke likt det om det hang i hans leilighet heller om vi hadde blitt kjærester.

Mulig han trenger hjelp av profesjonelle, for å komme over savnet og sorgen, så psykolog ville vel kunne være til hjelp!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...