Gå til innhold

Hjelp! Må JEG betale egenandelen til mamma på 10 000kr?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lånt bilen til mamma også ble den stjålet..! Nå sier mamma at jeg må betale egenandelen siden den ble stjålet hos meg.. Den er på 10. 000 kr og det har vi ikke akkurat råd til nå.. Hva syntes dere? Nå tror jeg mamma kjøpte bilen litt fordi vi skulle ha 2 biler, men dette har hun ikke sagt eller hintet til men det ligger litt i kortene.. Hun sa forsåvid at hvis forsikringen ikke skulle gå igjennom måtte vi betale hele summen på bilen som er 50. 000 .. (skjønner ikke hvorfor hun ikke skulle få den på forsikringen men det var noe hun sa) Hun har alltid hjulpet meg og føler liksom hun har kontrollen over meg enda.. men dette er nå sagt om mange penger.. trenger litt hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal dere dekke utgiftene hennes, om de så er 10 eller 50 tusen. Det er risken med å låne bil av andre, skjer det noe er låner ansvarlig.

Man skal da ikke tape tusener på å være snille og låne bort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal du dekke. Dersom man låner noe og det blir stjålet eller ødelagt mens man har det så skal man ta ansvar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snu det på hodet da.

Ville du ha satt pris på om de som låner bilen deres dekker uventede kostnader som oppstår under låneperioden.

 

Hadde du lånt bort bil og låneren ikke hadde villet betale egenandelen, eller det du ellers ville tapt hadde du nok blitt rasende tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man låner noe må man ha råd til å tape/erstatte det... Hvis du hadde krasjet hadde det rette vært å betale både egenandel og bonustapet hun hadde fått som følge av at dere hadde krasjet, det hadde du måttet stå for seg hvis bilen hadde stått på deg. Så selvfølgelig, ALLE utgifter hun måtte få fordi bilen ble stjålet når dere lånte den, SKAL dere betale, uten å måtte få beskjed om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må DU betale egenandelen. Du har lånt bilen og må da alltid ta i betraktning at o du låner den typen eiendeler av andre så må du erstatte den også om noe skulle skje med eiendelen mens den var i din varetekt.

 

Hvordan ville du følt det om du hadde lånt bort DIN bil til noen og noe hadde skjedd med den og de hadde latt deg sitte der med regningen?? Du tror til og med bilen er kjøpt av din mor for å hjelpe dere - da sier det seg iallefall selv at du skal betale dette!!! Eier du ikke skamvett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er uenig i de over her.

Når man LÅNER BORT noe tar man også er risk på at noe kan skje. Uforutsette ting. Hvis bilen var forsvarlig parkert og låst, syns jeg ikke du kan klandres for dette. Dette er som sagt risikoen ved å låne bort noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tar man en risk når man låner bort noe, men låneren tar jo også en risk ved å låne en ting. Og det hjelper ikke å kommer med masse unnskyldninger for å slippe å betale. Har ting blitt stjelt under lånerens ansvar, så må låneren punge ut. Enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde overhodet ikke falt meg inn å ikke tilby å betale!

 

Tar det som en selvfølge at de som låner noe står for evt utgifter for ting som skjer når de låner, det gjelder om jeg låner bort og selvfølgelig også om jeg låner av noen.

 

Synes det er helt vannvittig at du forventer at mammaen din skal ta den utgiften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kræsjet den eller ødlagt den hadde jeg selvfølgelig betalt - uten å blunke.. Men det sto låst inne i garasjen! Og hadde jeg vist at egenandelen var på 10 000 hadde jeg ikke lånt den..

 

Selv har jeg egenandel på kun 4000 og det syntes jeg er en ok sum å betale.. Evt om vi kunne ha delt den på den..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor teit er det egentlig mulig å bli? Selvfølgelig skal DU betale egenandelen! Kan jeg spørre hvor gammel du er HI? Du virker veldig umoden, og jeg håper for din del at du kan skylde på alderen din. Stakkars mamman din. Det har ikke falt deg inn at du nå er blitt voksen og at det muligens er på tide at du begynner å ta ansvar for ditt eget liv? Du kan ikke forvente at foreldrene dine skal stille opp, og stå til ansvar for alt du måtte rote deg opp i. TA DEG SAMMEN.

 

Du skriver at du aldri hadde lånt bilen om du hadde visst at egenandelen var på 10 000, men hva med å faktisk spørre om dette FØR du låner noe hos andre? Litt seint å skylde på dette i ettertid, det blir bare for dumt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette er en risk du måtte ta da du lånte bilen hennes. Da du lånte bilen, var bilen ditt ansvar. Uansett hva du sier, så hjelper det ikke. Du må ta ansvar for bilen og betale egenandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare HI på spørsmålet hennes. Det er eier som er ansvarlig for bilen og forsikringen. Du kan bli stilt økonomisk ansvarlig men du må ikke nødvendigvis betale for det.

 

Mange her som ikke kan loven tydeligvis.

 

mh jurist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt må du det!

 

Meinar du at mor di, som har vore snill nok til å låne deg ein bil, skal vere den skadelidande for at bilen blir stolen når den er i di forvaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke snakk om loven her, men at HI bør være såpass oppegående at hun ser selv at det ikke er hennes mor som skal sitte med regningen på 10 000, når bilen ble stjålet mens datteren lånte den. Dette hadde jo ikke skjedd om bilen hadde stått der den egentlig skulle stå. Det minner bare om barnslig og umoden oppførsel.

 

Men til syvende og sist så er det jo opp til HI om hun ønsker å være et råttent eple, eller om hun skal stå til ansvar for dette. Dersom HI har det så trangt økonomisk så burde hun fakstisk spørre sin mor om det var mulighet for at hun kunne betale egenandelen til sin mor i flere avdrag, ikke fortrenge hele episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon her som har lest så mykje jus at ho har gløymt at samfunnet har andre, viktigare reglar?

 

Det vi snakkar om her er ikkje juridisk ansvar, men moralsk ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er din egen mor og du vet hun har kjøpt den bilen kun for at din datter og hennes mann skal ha muligheten til å ha to biler så lar du ikke henne sitte igjen med egenandelen. Dessuten så gjør man ikke slikt mot folk uansett, for når du låner bilen til noen så kjenner du dem også og om du skulle skade den eller den skulle blitt stjålet mens du lånte den så betaler du også egenandelen. Min venninne kunne bare prøvd seg med å kommet med svada om at jeg tok risken ved å låne bort derfor skal ikke hun betale for bilen min altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor skal da vel ikke dele på den utgiften!! Hun lånte jo bort bilen sin ti dere - da skal dere betale! Og det høres ut som moren din er alene mens dere er to voksne, dere bør ordne opp slike ting for dere selv altså!!

Du hadde lånt den uansett, for du hadde ikke trodd det kom til å hende deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om loven sier at eier er ansvarlig for bil og forsikring, kjære jurist. Så betyr ikke det at det er riktig!! Låner man noen andre sin bil, så bør man også betale egenandel. Har man ikke råd, får man heller la være å låne bilen. Verre er det ikke.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...