Gå til innhold

Venninnen min svindler Nav


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått vite av venninnen min at hun svindler nav. Hun har to barn. Med to forskjellige fedre. Hun er sammen med far til nr 2, men det har hun ikke sagt til Nav. Hun står som alenemor, og får overgangstønad ekstra barnetrygd, Bostøtte, og you name it. Noe hun ikke fortjener spør du meg. Etter hun sa det har jeg tenkt noe volsomt. Og syns det er veldig urettferdig overnfor oss som betaler skatt og ikke får en dritt når vi trenger det. Jeg er mamma til en jente og er samboer med pappan. Vi har gjort det helt lovlig hele veien og får ikke en øre ekstra for noe.

 

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Og hva skjer med henne om Nav finner ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bostøtte kan alle motta (også kjæreste, samboere og gifte). Dere kan også søke borstøtte om dere har lav inntekt.

 

Men os skal falle bort når man har et forhold til barnefar (eller barnemor når far har hovedomsorgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nei det visste jeg faktisk ikke. Jeg har lav inntekt, men pappan til jenta mi har okei inntekt. Vi klarer oss nå, men har ikke alltid vert sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at dere likevel kan søke bostøtte. Sjekk med husbanken og kommunen dere bor i (det er hos kommunen man må søke og så er det husbanken som gir ut pengene).

 

15:05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun svindler ikke Nav, hun svindler deg og meg og alle som følger reglene i samfunnet. Det hadde ikke kosta meg en kalori å melde slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bostøtte er ikke forbeholdt enslige, men alle med lav inntekt(samme hva sivilstatusen er).

 

Om hun bare er sammen med barnefar, og de aldri har bodd sammen, og heller ikke har planer om å flytte sammen i overskuelig fremtid, så gjør hun faktisk ikke noe galt.

 

At det er urettferdig, sa du? Du får de samme rettene om du blir alene, så hva er urettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om hun bare er sammen med barnefar, og de aldri har bodd sammen, og heller ikke har planer om å flytte sammen i overskuelig fremtid, så gjør hun faktisk ikke noe galt."

 

Det stemmer ikke. Et av kriteriene for å kunne motta overgangsstønad er:

"Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far."

Dvs. at man heller ikke kan være kjæreste, overnatte, ha sex eller lignende. Så om NAV tropper opp på døra og finner ham i senga, tannbørsten på badet og en bokser i skittentøyskurven så sliter hu nå jævlig for det er svindel, min gode venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.11 : Hun bor sammen med barnefaren, og har gjort det hele svangerskapet og etter barne ble født. Hun fikk også barnefaren til å ikke skrive under på fars papirene.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært min venninne så hadde jeg sagt det til henne.

-Hvis du ikke melder fra selv, så gjør jeg det! Hadde jeg sagt.

Skittent, usselt og uærlig med slike anonyme meldinger...Det er min mening.

Stå for det du gjør.

Du har jo rett så hvorfor skjule det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det svindel.

 

En ting til her - dersom samboeren ikke står oppført som far, og far er ukjent, så har hun heller ikke rett på overgangsstønad, uten at mannen tar en farskapstest for å "utelukke" han som far.

 

Jo, det stemmer at dersom en aldri har bodd sammen, og heller ikke har umiddelbare planer om det, så kan en være kjærester og motta overgangsstønad. Les regelverket litt mer, før du uttaler deg, du som sa meg imot her.

 

Når det kommer til bostøtte, så er det husstandens samlede inntekt som teller. Dersom dere er 2 voksne og 2 barn, så er grensen ca 250 000 brutto(+25 000 i de største byene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er greit at det DU betaler i skatt går til slike svindlere framfor å gå til bedre skole, bedre helse, bedre veier, bedre kulturtilbud etc etc? Jo mer svindel, jo høyere skatt på hver enkelt skatteyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jo, det stemmer at dersom en aldri har bodd sammen, og heller ikke har umiddelbare planer om det, så kan en være kjærester og motta overgangsstønad. Les regelverket litt mer, før du uttaler deg, du som sa meg imot her."

 

Jeg vet at det ikke stemmer for jeg jobber i NAV. Man kan ikke ha et forhold som kjærester OG motta os.

Kanskje du kjenner noen som har vært heldig og ikke har blitt tatt, men regelverket er klar på dette området: Er man kjærester er man ikke alenemamma / alenepappa og da har man heller ikke krav på os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om alle hadde tenkt sånn, da hadde det blitt forhold her i landet tenker jeg..

 

Politi og myndigheter er avhengig av hjelp fra "mannen i gata" for å holde skikk på landet vårt. Om vi alle skulle snu oss vekk og ikke melde fra ville jo svindlerene kunne ta helt overhånd.

Vi vil da virkelig ikke at kjeltringer, tyver, overgripere osv osv skal få ture frem som de vil mens de "tar ansvar for egne handlinger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sammenligne en overgriper med en som jukser til seg et par ekstra kroner i måneden er jo bare sykt. Hvilken menneskesyn har du, som sammenligener øknomisk tusking med nav og overgrep på mennesker? Å sammenligne dette på denne måten er idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig, dette er typisk kjerringer, ingen skal få mer enn meg, og om de gjør det så er de svindlerer! Og jeg rettferdigheten selv skal angi dem til O den store mektige staten. Dere sjokkerer meg! Har dere virkelig ikke andre og viktigere ting å drive med? Hjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.55.....ansvar for egne handlinger???en voksen ansvarlig person hadde ikke gjort noe sånt!Det er faktisk ALLE andre det går ut over..Så ja,jeg hadde gitt beskjed til nav,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom jeg stjeler 5 prosent av inntekten din hver måned så er det ikke noe andre bør bry seg med?

 

Jeg regner med at du ville bry deg med det.

 

De som stjeler fra fellesskapet stjeler nemlig også fra deg.

 

Meld fra HI. Ring på mandag og gi beskjed.

 

1000 takk fra meg!

 

Jeg hater snyltere av velferdsstaten. Hun stemmer sikkert FRP i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...