Gå til innhold

Hva mener dere? (ang å barbere håret på ungene, gutt og jente)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en nabofamilie med 5 unger. Eldste er ca 11 år , minste er 4. De er muslimer fra Tchetcenia (aaaner ikke hvordan det skrives).

Så kommer de to minste hit og har barbert bort ALT håret sitt.. Nest eldste jenta sier de har fått lus. Etterpå kommer hun bort å sier at de ikke hadde lus likevel, men at alle barn fra dette landet må ta bort alt håret tre ganger mens de er små.. (Dette er en gutt på 4 og ei jente på 5)

 

Jeg syntes dette er helt horribelt ovenfor ungene (lus eller ei) Det er jo tydelig flaut for dem begge.

Kan dette grense til noe man burde opplyse BV om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette er ingen sak for BV. Misfornøyde frisørkunder bør heller ikke kontakte politiet jmf avisartikkel tidligere denne uka.

 

Det er mange steder i verden man barberer barne sine en eller flere ganger. Mange mener at det gir tykkere og penere hår senere.

 

Det er nok først og fremst genetikk som styrer hårvekst, men teorien stemte i alle fall veldig godt på leggene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud hi!

Hvordan folk klipper håret på ungene sine har du ingenting med! Det er absolutt ikke en sak for barnevernet!

Tror du virkelig ikke de har viktigere ting å ta seg til, en å vurdere en hårklipp!

Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster anbefalte meg å barbere håret på begge jentene mine da de var rundt 2 år. Hun begrunnet det med at håret som da vokser ut blir penere, tykkere og jevnere.

Vet om mange som gjør det. Og nei, det er ingen barnevernssak;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda folkens! Kunne jo skrevet mye mer om dem som ikke er bra!

"Mamma slår meg" f.eks er mye av de tingene dem går å sier...

Men... Det er da ikke normalt å fleine ungen din når ungen er 5 år! For meg er dette psykisk mishandling. De blir jo mobbet og syntes dette er tydelig flaut!

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi.. jeg vet av erfaring at et klask i rumpa/ansikt osv ikke trenger å gjøre halvparten så vondt det det psykiske. Desverre!

 

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikke kalt dette "klipping"... heller skalpert spør du meg!

Men takk for svar!! Skjønner jo at dere driter i dette, men jeg bryr meg faktisk om disse barna!

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig femåringen synes det er litt flaut og rart noen uker nå, men hårklipp / barbering er ingen sak for barnevernet.

 

Dersom du vet om at barna blir slått og truet av foreldrene sine så er det en sak for barnevernet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG... NEI.. Og slapp av. Har ikke tenkt å gå til barnevernet med dette. Lurte egentlig bare på hva dere mente om å barbere bort håret på så store barn.

Jeg syntes det er vanskelig med disse naboene da de ikke er klare barnevern sak, men ligger litt på grensen hvis dere skjønner. Lurte derfor på om jeg burde loggføre dette, slik at hvis enda flere hendelser oppstår så kan man bruke dette også! Det er mange småting med dem, men ikke nok til å virkelig reagere.

Holder et øye med dem foreløpig! Takk for svar dere!

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble tvangsklippet i 4.klasse. Alt det lange håret mitt(som jeg ville ha) forsvant, fordi min mor ville det. DET husker jeg, og derfor har jeg gjort det helt motsatt med mitt eget barn(jenta).

 

Jeg fikk også jevnlig ris på baken, som straff. DET også husker jeg, og gjør IKKE det samme med mine barn. Og det har ikke med ulovligheten, men den dårlige effekten å gjøre. Så er det ulovlig i tillegg, da.......

 

MEN det er ikke en sak for barnevernet om barna ikke liker frisyren foreldrene har bestemt der og da....... Hva tenker du barnevernet skal gjøre med det? Lime på igjen håret, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som frisør. Har en kunde på 10 år som ikke får lov å klippe seg.

Hun har ett nydelig hår, kjemplangt og flott. Problemet er bare at det veier så mye at hun får vondt i nakken av det.

Jeg har virkelig aldri vurdert å melde foreldrene til barnevernet av den grunn! Syns du HI at jeg burde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15:06 her(ikke Hi, men den andre ;))

 

Jenta mi fikk klippe håret den dagen hun selv ville. Det fikk vokse som det gjorde, og vi stelte og stusset det helt frem til hun selv ville klippes. Og vi brukte lang tid og mange samtaler om å klippe, før det ble gjort.

 

Nå har hun kort bob, og elsker det selv :) Og det er det viktigste for meg som mor, selv om det lange håret hennes ga mange komplimenter fra voksne og barn, og mange sa at sånt hår ville de selv ha, men fikk det ikke til :)

 

Det er tungt med tykt og langt hår. Jeg har det selv, så jeg vet.

 

Til HI - ja, vi skrev samtidig, så jeg fikk svar :) følg med bare. Hår er ikke nok i hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturforskjeller heter det visst. Så lenge det er lov å skjære løs på kjønnsorganene til sine sønner så regner jeg med at det er lov å barbere dem på hodet også. Ingen sak for BV uansett hva vi måtte synes om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, er jo også enig i det.. At det langt ifra er nok å komme til BV med to barberte unger.

Men merkelig er det hvertfall!

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker deg nøye om, HI, syns du virkelig det er en barnevernssak at barna har blitt barbert på hodet? Jeg vet om flere som barberer barna på hodet, og de er norske. Kunne tenkt meg det selv på gutta mine på 3 og 5 år, ihvertfall på sommeren. Men de er livredde barbermaskinen så det blir bare hyl og skrik. Og jeg gidder ikke tvinge dem til det. MEN jeg tvinger dem til å klippe håret innimellom, for det bestemmer JEG, ikke ungene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig bryr deg om barna så melder du de til barnevernet pga volden, ikke hårklippen!

 

Er det en skikk der, ja så er det en skikk der. Ikke akkurat noe å rope om. Men at de blir slått, DET er en sak for BV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bhg og det er helt vanlig at mange kulturer barberer hodet til ungene når de er små. Det er derfor mange av de har så enormt vakkert hår faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...