Gå til innhold

Finner dette litt merkelig, men en kollega av meg som jobber 50% tjener


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

faktisk mer på og jobbe bare 50% fremfor mer, hun har i tillegg mindre timeslønn enn meg, dette har jeg sjekket.

 

Så i utgangspunktet ville det muligens lønt seg for meg statistisk sett og jobbet 50% og evnt ekstravakter i tillegg??

 

Kollegaen min tjente 219.000 på og jobbe 50% i fjor, mens jeg tjente 389.000 kroner på og jobbe 100%

 

Hva kan denne forskjellen skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vHis du har tallene fra skattelistene så er det ikke lønna som står oppført der. Hvis du skal vite hva andre tjener må du også vite hvilke fradrag de har, om de har kapitalinntekter, hvilken skattesats de har, hvilken skatteklasse de har osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har sett min kollegaes lønns og trekkoppgave fra vår arbeidsgiver:( Og hun jobber ikke ekstra eller et annet sted i tillegg derfor jeg finner dette merkelig og lurer på om jeg får dårligere lønn enn jeg skal ha??

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man jobber 50% vil man ikke få samme "overtid" på ekstravaktene som en som jobber 100%. Man må i så fall ha så mange ekstravakter at det til sammen utgjør 100% FØR man får like bra utbytte på ekstravaktene som en som i utgangspunktet jobber 100%. Det vil med andre ord ikke lønne seg å ha en lavere prosentstilling enn hundre prosent for å "høste inn" på ekstravakter.

 

Hvis kollegaen din tjente 219 000 i fjor, så har hun nok jobbet mer enn 50%. Eller mener du at dette er grunnlønna hennes?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere lik ansiennitet? Jobber hun flere helger/kvelder/netter/røde dager? Husk at tidligere arbeidserfaring også teller ift ansiennitet, ikke bare hvor lenge hun har jobbet hos denne arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, dette er jo et poeng. Der mamma jobbet tidligere (hun jobbet 50%), måtte hun jobbe like mange helger/helligdager som de som jobbet 100%. Alle jobbet altså hver tredje helg uavhengig av stilling.

 

Dette var forresten i hjemmesykepleien, hvis det har noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prosentvis av stillingen jobber de med 50% stilling flere helger og har dermed også mye mer kompensasjon ift helgetillegg. Hvis lønna skulle sammenlignes direkte måtte de med 50% jobbe bare halvparten av helgene, altså eksempelvis hver 6. helg mens de med 100% jobbet hver tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...