Gå til innhold

Skulle tro det var mennesker de jaktet på og skar opp foran øynene på dem.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Et dyr er og blir mindre verdt enn mennesker, uansett."

 

VEL, det er det ikke alle som er enige i! Blir litt redd og lei meg av folk med denne attituden :( Hvor står det skrevet av vi mennesker er mest verd og har rett til å pine og utnytte andre levene vesner?

 

Mitt utgangspunkt er at som det sterkeste/mest intelligente av alle skapninger har mennesket et spesiellt ansvar i å beskytte de som er svakere, og dermed sørge for at de blir behandlet pent og ikke lider unødig. Det lærer jeg ihvertfall mine barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvalfangst er ikke jakt på truede dyrearter, men en nødvendig beskatning av bestanden. Jævlene har ikke naturlige fiender igjen, og tømmer havet for fisk om de ikke blir jaktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at ett dyr er mindre verdt enn ett menneske.

Hadde jeg hatt valget mellom å redde min hund, og fremmede mennesker, hadde jeg jammen valgt hunden!

 

Min søster fant i går en stakkers kattunge, satt ut for å dø! Den er 2,5 uke gammel, og blir nå oppfostret på melkeerstatning!

Folk er fæle, mange fortjener ikke livets rett! Du skal lete lenge før du finner ett dyr motivert av pur ondskap!

 

Ellers er jeg ikke vegetarianer, jeg spiser kjøtt. Man skal likevel behandle dyrene med respekt, og avlive de på en human måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er for eller mot hvalfangst gjør ikke noe med at jeg synes at disse menneskene oppfører seg som fanatiske new-agere. Det virker som om de er så følelsesmessig invistert i saken, at de har mistet hemningene en smule.

 

Videre kan jeg tilføye at jeg mener at alt levende fortjener et godt liv og en god død, men dette er ikke alltid tilfellet i kjøttindustrien. Men håper og mener at en har flere måter å demonstrere mot dette, enn ved å gå fysisk til verks, i hvert fall i den demokratiske verden hvor kunnskap er makt.

 

Og som et lite sluttord: Setter mennesker høyere enn dyr, og klarer dessverre ikke forestille meg hvordan en ikke kan gjøre noe annet, selv om en setter dyr høyt.

(ikke HI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør å påstå at alle normal mennesker er enige i at mennesker er mer verdt enn dyr. Dersom man står i en konkret situasjon og må velge om man skal redde en kalv eller et lite menneskebarn så velger alle normalt oppegående mennesker å redde menneskebarnet! Jeg tør å påstå at den samme vurderingen ville blitt gjort av motstandere mot hvalfangst.

 

Dette dreier seg nemlig ikke om enten eller, men motstand mot et system som mishandler og utsetter dyr for lidelser fordi vi mennesker skal nyte godt av det. De fleste som velger å ikke spise kjøtt gjør det av slike grunner, et prinsipelt valg mot kjøttindustrien.

 

Barn og mennesker kan fint få nok mat i verden selv om man ikke jakter hvaler med harpuner, presser ti høner inn i en skoeske og binder feilernærte kalver opp med remmer for å få hvitt kjøtt til festmåltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener du må være gal! Dersom du virkelig mener at jeg skulle reddet kattungen min i stedet for din søster ut fra et brennende hus så gjentar jeg at du må være gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vel. Der normal oppdragelse og empatiutvikling har feilet under en hel sosialiseringsprossess kan ikke rettes med noen linjer på et anonymforum uansett.

 

Jeg har ikke noe mer å tilføye enn at jeg håper og tror du ville sett annerledes på det dersom brannmannen kom ut med hunden din i stedet for barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir noe ganske annet!

Jeg spesifiserte at det var fremmede mennesker i mitt første innlegg.

 

JEG hadde selvfølgelig reddet min egen familie først. Mine dyr inngår i min familie, og vil derfor naturlig være prioritert rett etter mennesker i min egen familie.

Spørsmålet er om jeg hadde satt totalt fremmede mennesker før min familie( inklusive firbente). Det tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derav det jeg skrev om manglende empati utvikling. Ut fra din tankemåte har du følgende hierarkiske inndeling. 1. Min familie 2. Mine dyr 3. Alle andre dyr 4. Andre mennesker.

 

Så dersom ditt barn for eksempel er på besøk på en bondegård, så skulle ut fra din tankegang bonden reddet dyrene sine før han rettet oppmerksomheten mot ditt barn ved en brann dersom han ikke kjente barnet ditt personlig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Nr 1. Familie

Nr 2. Mine dyr

Nr 3 bra mennesker

Nr 4 alle andre dyr

 

Onde mennesker, f eks dyremishandlere, pedofile o.l, ville jeg bare latt brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, DU hadde reddet din egen familie først. Men hva om brannmannen hadde hatt lik innstilling som deg? At dyr er like viktig som mennesker, og heller valgt å redde hunden din istedenfor barnet ditt? Han kjenner jo verken deg, barnet ditt, eller bikkja di, mener jeg...

 

Jeg er ikke den som kom med eksempelet, forresten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåhval er nesten utryddet i norske farvann på grunn av norsk hvalfangst.

 

Så vi jakter kanskje ikke i presens lenger av den grunn at det ikke er noe å jakte på. Nå for tiden går det mest i vågehval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...