Gå til innhold

hva gjør helsestasjonen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hvis man kommer på kontroll med et barn som har lagt på seg veldig mye og (etter min mening) har blitt overvektig? Kommenterer de det? Setter de i gang noen slags tiltak?

Barnet det er snakk om veier nok cikra 10 kg mer enn hva som er gjennomsnitt for alder og høyde og jeg håper at noen tar litt tak i dette og hjelper til så dette barnet slipper å slite med overvekt hele barndommen, bli ertet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er babyen?

 

Her var nr to ved 6 ukerskontroll like stor som søsteren var når hun var 6 mnd.

Så lenge de kun får morsmelk, gjør det visstnok ikke noe, for da tar de de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om en 6 ukers gammel baby veier 10 kg. mer enn vanlig må det være noe spesielt med den morsmelka. Tror nok det hadde blitt kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere måter helsestasjonen kan reagere på, det kommer an på den enkelte helsesøster

*ignorere det

*tilby kurs

*tilby ekstra kontroller på helsestasjonen

*føle seg så bekymret at hun mener familien trenger hjelpetiltak fra Barnevernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette ditt barn?

I så fall kan du jo vurdere kosthold, aktiviteter og at barnet ikke drikker for mye brus osv.

 

Hvis det ikke er ditt barn er det egentlig ikke ditt problem altså!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mitt barn så da er det strengt tatt ikke mitt problem. Men det er et barn som står meg nær og som jeg er glad i og har mye med å gjøre. Derfor bryr jeg meg likevel. Men jeg innser at det ikke er min "sak" og at det neppe faller heldig ut hvis jeg prøver å snakke til moren om det. Det er derfor jeg nå sitter og tenker og lurer på om helsestasjonen kan bidra med noe her...Barnet går ikke på noen aktiviteter, er veldig lite ute og går tur, aldri i svømmehall og lite sammen med andre barn. Barnet får også veldig mye brus, saft, kjeks, is, kaker og usunn middagsmat. Jeg er så redd for at dette barnet skal få helseproblemer og bli mobbet på sikt hvis dette fortsetter. Det er trist å se et barn som begynner å bli for tungt til å orke å leke, løpe og herje som barn skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at helsestasjonen vil gjøre NOE når de ser et barn på 4 år som er overvektig.

 

Da min eldste var baby, var hun litt under normalen men fulgte sin egen kurve. Hjelpes å mye pes jeg fikk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...