Gå til innhold

Ang barnevakt, to hjem og fest hver helg.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Detter er svært individuelt selvsagt, men jeg vil gjerne høre deres menninger om en sak:

 

Hvis man er skilt og har et felles barn som mor har hovedomsorgen for, og far har annenhver helg pluss 1-2 dager i uken, blir det da feil av mor å "sette bort"barnet en del helger for å dra på fest o.l? Jeg mener, det er jo besteforeldre som gjerne vil være sammen med barnet, annan familie som gjerne vil ha tid også, og når far har barnet annenhver helg, så må det jo nødvendigvis bli til at barnet er borte de helgene mor har det. Ikke hver helg altså, men en del. Noen ganger skjer det jo ting en gjerne vil være med på når det er ens helg, og når man da har masse familie som ønsker å være sammen med barnet, så er vel det greit at barnet overnatter?

 

Barnet er 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man ser det fra barnets side:

 

Hadde foreldrene vært sammen så ville sikkert barnet vært en helg i ny og ne hos besteforeldrene. Barn fleste elsker å være hos bestemor og bestefar på overnatting. Det er stas, det er kos og det skaper viktige bånd og gode barndomsminner.

 

Så hvorfor skulle ikke mor, eller far, la barnet fortsatt få disse helgene hos bestemor og bestefar? Man trenger ikke "tviholde" på alle helger fordi det sømmer seg best når man vet at barn også trenger kontakt med besteforeldre. Ja, det blir litt færre helger sammen, men det er ikke alltid at kvantitet skaper kvalitet og så lenge barnet syns det er topp å være hos besteforeldrene så ser jeg ingen grunn til å ikke få la barnet ha den kosen som en helg hos bestemor og bestefar kan gi.

 

(hva mor / far gjør når barnet ikke er hjemme mener jeg er irrelevant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det skjer noe sosialt da, og man blir sene på lørdagskvelden, så er det jo veldig godt å kunne sove ut litt på søndagskvelden. Hadde mor og far bodd sammen så hadde vel far eller mor stått opp tidlig når den andre parten var ute, men når man er alene så må man jo sette bort barnet for å få sove ut. Derfor hele helger.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du vet, det er jo no' skikkelig dritt å måtte henge sammen med sin egen unge. Og det til og med en hel helg. Nei, best å slenge ungen til folk som gidder bruke tid på den, vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er ikke mye sammen med ungen om den er borte hver helg + 1-2 dager i uken.

 

Familier der mor og far er sammen har ungene mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne en balanse, som passer deg og ditt barn. Ei helg i måneden sammen med mamma er jo ikke så veldig mye, det er jo i helgene man har best tid.

Hva med å dra sammen til mormor og morfar? Hva med å invitere mormor og morfar hjem til seg selv?

Så får barnet tid med alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg er 100% alene med mitt barn og jeg kan godt skjønne at man ønsker noen barnefrie helge i året, men når du allerede har frihelg annenhver helg og så i tillegg setter bort barnet i andre helger så blir det ikke mange helger igjen til barn- og mammakos. Jeg ville ikke tatt et slikt valg for når en travel uke med barnehage, skole og korte ettermiddager er over så er helgene det vi har og den tiden vi har til å virkelig være sammen, gjøre morsomme ting, spise lange lunsjer, dra på tur og leke i parken.

 

Helgene er tiden vi har til å kunne kose oss sammen og jeg ville ikke byttet dem bort for alt i verden. Er du sikker på at du vil bytte bort dyrebar tid for fest og fyll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mor jobber og ungen går i barnehagen, er hun jammen meg ikke mye sammen med sitt barn om ungen sendes vekk i helgene. Og fri i helgen? Det har hun da for pokker annenhver helg når ungen er hos far!

 

Ærlig talt, hva ER det med folk som setter festing så mye høyere enn samvær med sitt eget barn at de ikke engang greier stå over to stakkars helger i mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer 10:56. Er i samme situasjon som henne, og klarer rett og slett ikke å se at du får det til. Her er helgene hellige;) Det betyr ikke at barnet ikke får besøke besteforeldre men barn har også behov for å være hjemme og roe ned.

 

Har besteforeldre til barnet som mer enn gjerne har barnet men hadde jeg gjort som du hadde de nok sagt fra. Begge jobber med barn og vet de hadde syntes det hadde blitt ustabilt for barnet.

Reagerer faren da? Kanskje han i realiteten ønsker mer samvær med sitt barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er skilt. Faren har barnet annenhver helg og hun er aldri med på noe de helgene barnet er hjemme. Hun sier at da må det være noe veldig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og takk for svar :)

 

Først og fremst, så må jeg bare få kommet ut av skapet og si: At det er ikke meg det er snakk om her. Det er ei bekjent som irrirterer vettet av meg siden hun har barnevakt hele tiden (som beskrevet i innleggene) fordi hun "vil leve livet litt selvom hun har barn". Etter noen år her på DiB/BiM så har jeg lært at hvis man skal ha saklige svar, så må man for all del ikke gå inn for å "henge ut venner og bekjente" for da får man beskjed om å passe sine egne saker. Derfor laget jeg innlegget som om det var min situasjon.

 

Selv er jeg skikkelig A4 med mann og barn under samme tak, og helger går med på å finne på noe sammen som familie, eller bare sitte og "kjede oss" sammen. Er litt for late på å komme oss ut alene, men vi gjør da det også, og besøker slekt og venner både med og uten barn, bare ikke fast hver helg ;)

 

Jeg mener at man må finne en gyllen middelvei, men når barnet er i BHG/skole, så bør helgene være hellige og barnevakt/barnefri bør være leigimitert med at man er svært slitne og trenger å sove ut litt eller at man er invitert på noe spesielt.

 

Har man først valgt å få barn som ung, så må man ta det som det er. Familielivet er fyllt av hverdager og hjemmetråkk og barnevennlige tilsetninger. Sånn er det bare- Og når man i tillegg må dele på barnet mellom 2 hjem, så synes jeg strengt tatt at barnefri ikke er noe man trenger med mindre det skjer noe HELT spesielt.

 

Takk for svar, jeg har en stund trodd at jeg har ment mitt om dette pga denne jenta i seg selv, for hun irriterer meg på prinsipp til tider, men ser jo nå at det er flere enn meg som mener det samme ;)

 

HI (som beklager "trollingen", men skal man ha svar må man vite å ordlegge seg har jeg merket!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man skal holde fester så langt som mulig til frihelgene, men skjønner også at besteforeldre vil låne barnet, men må dette være hele helgene eller ofte? Jeg hadde nok selv foretrukket å had barnet mest mulig selv i de helgene jeg hadde sammen med barnet, så hadde heller ungene fått dra på overnatting til besteforeldrene sånn en skjelden gang innimellom.

 

Har vært enslig forsørger, men hadde da ikke frihelger, mine foreldre hadde kansje mitt barn på overnatting annen hver mnd, ellers måtte jeg ordne med barnevakt hvis jeg skulle noe, noe som skjedde skjeldent.

 

Nå er jeg gift og vi har flere barn, vi har vel barnfri kansje 4-5 helger i året siden besteforeldrene ønsker å låne dem, pluss en uke da svigers pleier å ta med barna en uke på ferie. Ellers har vi barnevakt noen timer en og annen kveld hvis vi skal på møter, kino eller ut for å spise, ikke ofte, kansje en gang i mnd.

Ønsker å være mest mulig sammen med barna våre, samtidig er det deilig å ha litt kjærestetid alene av og til, ikke at vi trenger det siden vi er flinke til å ta vare på kjærligheten i hverdagen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at moren er glad og har mye overskudd å gi til datteren sin når de er sammen :) Barnet tar ingen skade av å være sammen med andre voksne i helgene, så lenge dette er stabile og gode relasjoner. Det er tvert i mot bra, barn trenger å møte flere voksne!

 

Skjønner godt at det er vanskelig for foreldre og forstå dette. Samvær med eget barn er mye viktigere for oss enn for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du svarer jo på motivene bak barnevaktene og dermed blir det jo litt vanskelig å vite når det dreier seg om andre. Jeg stusset litt da jeg leste behovet for besteforeldrehelg pga soving på søndag, det forklarer jo ikke fredag og lørdag. Når jeg skjønner at du syns gmeneruten at dette er din egen situasjon skjønner jeg jo den merkelige fremstillingen.

 

Vi er to, men jeg er mye alene. Når jeg skal i bursdag el.l. har jeg vanligbarnevakt, dvs kveld og natt og står opp med ungene.

 

Når jeg har ungene på overnatting, legger jeg minste i det andre huset på kvelden og får dem levert i 12 tiden. Det er en vanlig barnevkt i mitt hode.

 

Det er helt sikkert andre grunner til at noen må ha barnet borte fra fredag til søndag. Kanskje hun rett og slett ikke evner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir HELT feil å sette bort barnet FORDI mor skal på fest i "sin" helg!

 

du har "fri" annenhver helg og bør planlegge festlighetene dine til disse helgene! om det ikke går så får du bytte helg med far, eller eventuellt ta en overnatting hos besteforeldre, ikke hele helger! det er da barnet ditt, og barn skal komme i første rekke!

 

dessuten så kan du ikke klage på at du ikke får sove ut i helgene, du har jo en hel lørdag og en hel søndag å sove på når barnet er hos far!

 

en gang i blandt er greitt altså, det er ikke det, men det lyser umodenhet og egoisme på lang vei av det du skriver over!

 

er selv 22 og alenemor til ei på to, her er helgene barnet sin tid, der jeg skal bruke tid på henne.. det forventer jeg også av far de helgene han har henne! og er det noe spesiellt så er vi ikke verre på det enn at vi bytter! du er voksen nå og bør planlegge litt frem i tid, du har skaffet deg barn og tiden som impulsiv og spontan er forbi for en stund! du har to av fire helger i månden og syns du trenger å sove ut mer, ha mer fri, feste litt til?

 

jeg ser at barnet har glede av besteforeldre og at det er viktig å knyte bånd, men gjør det for barnets skyld og ikke din egen!

 

trenger ikke være anonym en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er ikke at moren er glad og fornøyd. Det er en setning som går alt for mye igjen her på dib og som brukes for å lette samvittigheten til voksne mennesker som ikke klarer prioritere familie.

 

"Barn trenger møte flere voksne". Ja, men et barn som allerede går i bhg, som er hos far annanhver helg og 2 dager i uken trenger også være hjemme. Argumentasjonen er helt malplassert i denne sammenheng. Kan ikke ta alt ut av kontekst heller. Tror neppe dette barnets problem er at det ser for få voksne.

 

"Samvær med eget barn er mye viktigere for oss enn for barnet" Hjelpes! Du må være full, eller rett og slett forstyrret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer helt an på hvordan man bruker barnevakten.

 

Det går fint an å bruke hele helgen sammen med barnet (i barnets våkentid) og samtidig ha barnevakt på kvelden når barnet sover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri dratt på fest de helgene ungen er hos meg, helgene er jo litt hellige og om jeg skulle dratt ut de helgene hun er hjemme ville vi jo aldri fått en fredagskveld og lørdagskveld og koset oss på hjemme.

Festlighetene tar jeg når hun er på helgetur hos pappan sin.

 

Jeg kjenner ei som aldri er hjemme i helgene, hun setter bort ene ungen sin til fremmede og den andre til faren sin absolutt hver helg - jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre, men jeg tror jeg må ta en prat med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...