Gå til innhold

Hvorfor er det ikke ok med barn som har talent for skolearbeid ?


Serepta

Anbefalte innlegg

Det er ihvertfall ikke lov å si at ens barn er over snittet, og kanskje kjeder seg i undervisningen i klassen - og be om ekstraoppgaver. Dette gjelder små barn, men også større. Det er tabu å snakke om.

 

Har en venninne som ble ertet og kalt "geniet" - selv om hun var en helt ordinær ungdom. Skolearbeidet bare lå veldig for henne, og hun tok ting lett - og ikke minst så likte hun å lære. Det var hennes talent.

 

MEN om man har et fotballtalent, eller et barn som er dyktig på piano eller fiolin - da er det helt greit å skryte uhemmet av talentet til dette barnet, og det blir sett på som positivt uansett.

 

Hvorfor er det sånn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spørsmål.

OG så er det slik også at dersom man jobber hardt og får gode resultater på skolen/studier. Så er man "heldig". Ikke noe heldig over det - bare hardt arbeid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det ikke slik. Her skryter både venner og familie med barn både over ene og andre talentet, også skolearbeid. Har selv to skolegutter som er racere i matte, og har bedt om (og fått) vanskeligere oppgaver til dem. Eldstemann i 4. klasse kunne f.eks hele gangetabellen i 2. klasse, og regne ut mattestykker som 86+37 i hode på den alderen, det sier seg selv at å regne ut 12+3 ble litt i enkleste laget for ham da ;-) En venninne har to barn som er fantastiske i språk, de er 9 år og kan se engelske filmer uten tekst og likevel få med seg nesten alt. Hun skryter av dem der, jeg av guttene mine i matte, svigerinnen min av sine barn som generelt er skoleflinke osv. Så jeg har overhode ikke inntrykk av at man ikke har lov til å dra fram barn som er gode på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Alva. I Osloskolen er det lagt stor vekt på kartlegginger og nasjonale prøver. Og det er statuss å gjøre det godt på skolen. Men det har forandret seg de siste ti årene. Sikker pga at hele samfunnet trenger mer kunnskap for å overleve. Det finnes få jobber for ufaglærte nå om dagen.

Så stå på og jobb med skolearbeid med elevene deres. Møter du læreresom holder barna igjen så bytt skole. Jeg er selv lærer og slike holdninger at man ikke skal være god finnes ikke på vår skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det varierer endel fra sted til sted. Men kan av bitter erfaring si at det slett ikke er alle steder folk synes det er noe å skryte av å være flink på fiolin.......

Generelt er det vel ofte sånn, at det er lett for et massivt flertall å være misundelige på den ene som mestrer det alle de andre syns er vanskelig.

Uansett hva det nå måtte være.

Ren jantelov....

Og så er det enkelt å fremstå som "rar" om man har interesse av/lett for noe ingen i omgangskretsen har interesse av/mestrer skikkelig. Om det nå er engelsk eller pianospill eller stepp eller noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn har vel talent i hver sine ting, og jeg mener at det blir dumt å fokusere kun på det ene talentet.

Det har jo kommet frem i senere tid at de som ikke var flink i typiske skolefag var meget dyktig på mange andre områder. De er f.eks utrolig kreative. Jeg husker de som var kjempeflink til å tegne, som tegnet i stedet for å regne matte, de fikk kjeft . Nå i senere driver en av dem eget tatoveringsstudio. Jeg syns det handler mer om finne hver og en sitt talent og fremheve det. Kanskje tungvindt, men må være utrolig kjipt å være dem som blir sett på som lite skoleflinke, eller talentløse.

Og hver gang det skjer en deling så blir det "Dem" og "oss". Syns det er unødvendig i barneskolen.

 

Samtidig så er det jo viktig at å gjøre de som er dyktig enda bedre. At de ikke skal få utvikle seg videre fordi de må "vente" på de andre. Jeg ser jo den, så det er helt klart et dilemma.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...