Gå til innhold

Hva kan man gjøre for å lære seg matte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er desperat. Jeg har den matten jeg trenger i studiekompetansen, men jeg ønsker å studere Biokjemi og her trenger jeg fordypning i matte for å komme inn.

Jeg har nettopp tatt matte for studiekompetanse i voksen alder og dette er et fag jeg strever med. Jeg har 4 i karakter.

Jeg hadde en lærer i grunnskolen som sa til meg jeg var dum hver gang vi skulle ha matte, og han satte meg til å skrive tallene fra 1-100 i stedet for å lære meg matte. Jeg fikk lite godt på vitnemålet.

Nå skal det sies at jeg slet med personlige problemer hjemme som gjorde at min grunnskoleutdannelse gikk til h… Dette prøver jeg å gjøre noe med nå, men føler jeg har store hull, spesielt i matematikk, som gjør at dette faget er som et fjell å bestige for meg.

 

Noen som har gode råd til meg?

Går det an å skaffe seg privatlærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det nå finnes både bøker, kurs og dataprogram som kan hjelpe deg med matte, men uansett hva du velger kan det lønne seg å åpne opp sinnet litt og tenke at matte er ikke så vanskelig og det kan faktisk være gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har den matten som kreves for å få studiekompetanse, men hvilken matte har du? 1MY? 1MA? 1+2P? Hvis det er det siste, bør du før du kaster deg over R-matte sørge for å lære deg det som inngår i matematikk 1T, fordi R-matten bygger på dette.

 

Må du ha både R1 og R2 for å komme inn på biokjemi? Hvis ikke, kan du sannsynligvis bytte ut R1 med S1 og S2. Dette bygger på 1P, og vil være lettere for deg å ta enn R1. Sjekk opp det!

 

Og: Hvis matte er et fag som er vanskelig for deg, ikke sats på å lese dette på egen hånd. Sonans, akademiet og sikkert mange andre private skoler tilbyr forelesninger frem mot privatisteksamen. Matte er et fag som er lettere å lære seg hvis noen kan hjelpe deg når du står fast i oppgavene.

 

Mitt beste råd er å ta kontakt med en videregående skole nær deg, som kan hjelpe deg med å finne fram i jungelen av mattefag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det står at man må ha R1 (S1+S2), så jeg antar det betyr at jeg ikke trenger å ha R2?

Kan det være at jeg kan klare å lære meg dette på egenhånd?

Noen som vet om R1 er veldig vanskelig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du kan få utbytte av denne boken, ikke bare til deg selv, men også til barna dine når de blir litt eldre

 

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4680239

 

for meg handler det å lære om å finne "oversikten" og i matte er det om å gjøre å lære formelen, som ei skriver. men ikke kast deg ut i vanskelige oppgaver med en gang. lær formelen ved å løse de enkleste oppgavene først, så prøv deg heller på noen som er mer kompliserte etter du har drillet deg på formelen. Løs gjerne samme oppgave flere ganger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått tips om en bok. Jeg vil tipse om et par andre. Den ene er boken Fatte matte, den brukte jeg for noen år tilbake.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=122433&rom=AK

 

Nå ble det ikke mer studier på meg så jeg fikk ikke satt det jeg lærte av den boken ut i praksis. Men den var hvertfall til hjelp.

 

Mener også det skal finnes en til, men som tok for seg matte i ungdoms/videregående skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...