Gå til innhold

Forslag til SUNNE middager?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I dag blir det seifilét med tilbehør, og i morgen blir det kyllingfilét med tilbehør. Men så var det dette tilbehøret da! Ris er jo ikke sunt, og ikke potet heller, og i hvertfall ikke pasta, så hva skal man stelle i stand da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poteter er da ikke usunt?!! Men man trenger jo ikke å lesse på en halv kg pr pers;)

 

Seifilet steker vi, serveres med poteter ig revne gulrøtter. Kylling serveres med for eks naturris, salat og saus av den typen du liker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker mye couscous, både fullkorn og vanlig til kylling og kjøtt. Sunnere enn ris. Vanlig ris og pasta kan byttes ut med fullkorn og villris feks. Gi barna potet til middag, men bytt ut dine poteter med ekstra grønnsaker istedet.

 

Ovnsbakte grønnsaker er både sint ig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt kommer an på mengde og sammensetning.

 

Kortreist frukt og grønt( sessong varer)er sunnere enn importert mat, så nå på høsten bør du bruke mye norske råvarer.

 

Hva med en god grønnsakssuppe?

 

4 poteter

4gulerøtter

1 stykke sellerirot

1 liten kålrot

1/4 del kålhode

1/2 purre

1/2 blomkål

1/2 brokkoli

 

poteter, gulrøtter, sellerirot og kålrot skjærers opp i jevnstore terninger og kokes, ca 15minutter. Så tilsettes kål, purre, blomkål og brokkoli og detter kokers da mørt sammen med de andre grønnsakene. Tilsett feks grønnsaksbuljon eller annen buljong. Smak til med salt og pepper.

 

Ønsker man mer kjøtt så kan dette også tilsettes suppen etter ønske, feks kjøttboller.

 

Server til grove rundstykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbehør: jeg bytter ut ris, pasta og poteter med kikerter, bønner eller linser ganske ofte.

 

Grønn ertestuing til kjøttkaker er jo en klassiker, også synes jeg godt at barna kan få poteter selv om du ikke vil ha det til deg selv.

 

Du kan jo også bytte poteter med søtpotet eller jordskokk? (god men luftproduserende rotsak som blir alt for lite brukt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullkornpasta, fullkorn ris og litt potet er jo greit. Men man trenger ikke spise så mye av det som nordmenn liker å tro. Liser og bønner er gode alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at poteter ikke er sunt?

 

Det at en matvare inneholder mye karbohydrater gjør den ikke automatisk usunn. Lavkarbohysteriet som foregår forandrer ikke på det faktum at poteter er sunn mat med masse næringsstoffer.

 

Om dere ikke er ekstremt overvektige eller er type 2-diabetikere så tar dere ingen skade av å spise ris som tilbehør heller.

Karbohydrater er IKKE usunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Å si at poteter, ris og pasta er usunt, det blir bare for dumt! Alt med måte, det er klart, men ingen lever KUN av poteter, ris og pasta! Ikke her i landet, iallefall. Jeg håper inderlig ikke du er en av de fanatiske lavkarbodamene, det tror jeg nemlig ikke er sunt i det hele tatt. For superfeite voksne som må drastisk ned i vekt, eller for folk med diabetes er det en ting. For vanlige folk, og spesielt barn, er det viktig med et balansert og fornuftig kosthold hvor det er plass til både litt sukker, litt ris og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har alle ernæringsfysiologer jeg har sett uttale seg om dette med på laget når du påpeker dette 09:53.

Jeg håper virkelig ikke folk med karbonoia overfører dette til barna sine. Karbo er IKKE USUNT, men noe som hører hjemme i et sunt, variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg! Pasta har ca 365 kalorier, 184 i tilsvarende couscous mengde. Couscous blandes ofte med grønnsaker, så man spiser tilsvarende mindre kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp aaav! Nei, selvfølgelig har jeg ikke tenkt å sette ungene på slankekost. Jeg snakker om meg selv- og hva jeg føler å gjøre er vel helt opp til meg.

 

Hadde helt glemt grønnsaksuppe, så TAKK til deg som foreslo det- da blir det det i dag! :)

 

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som reagerer på at det er opp til deg å gjøre hva du føler for å gjøre, man reagerer på at du påstår at poteter er usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte sier jeg da. Det blir litt hysteri å skulle kutte ut all karbohydrater i kostholdet vårt mener jeg. poteter, ris og pasta kan spises så vel som grønnsaker, men du kan redusere litt på mengden!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta har 365 kalorier pr 100 gram, og couscous har 370 kalorier pr hundre gram. Hvor i huleste får du tallene dine fra?

 

At du blander grønnsaker i couscousen din gjør ikke at couscousen i seg selv blir sunnerer! Trodde du mente at det var så sunt fordi det er laget av DURUMHVETE, ikke fordi du tilbereder det annerledes.

 

Her bytter du argumentasjonsgrunnlag mange ganger og kommer med mange feilopplysninger. Hvis du ikke har noe peiling på kost og ernæring ikke drit deg ut ved å svare i slike tråder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco er kjempesunt med det rette tilbehøret. Du trenger ikke spise mye skjell eller lefse, men heller lesse på med grønnsaker. Jeg har kommet til at ost egentlig er overflødig, tilfører ingen ting til tacoen synes jeg (og jeg elsker ost!). Rømme bruker jeg bare hvis jeg skal kose meg ekstra. VI bruker alltid kylling eller karbonadedeig.

 

Det fine med taco er at det kan tilpasses hvert enkelt familiemedlem, de som trenger litt ekstra kan ta på ost og rømme, og spise mer lefse. De som er opptatt av fett og karbohydrater kan kutte ned på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(La ut denne middagen i går...)

 

Kyllingsuppe

 

Antall porsjoner: 4

 

Ingredienser:

2 kyllingfiléter
, 1 liter vann, 
2-3 kyllingbuljongterninger
, 1 beger crème fraîche, 
1 stor løk, 
1 purreløk, 
1 rød paprika, 1 gul paprika, 
1-2 ts chilipulver, 2 ts karri, 
2 ts paprikapulver
, 1 boks mais, nudler, hvitløksbaguetter, 
salt og pepper.

 

 

Fremgangsmåte:

 

1. Stek kyllingen

2. Finhakk grønnsakene

3. Surr løk, purreløk og krydder i en gryte med litt rapsolje

4. Ha i vann, buljong og la det koke i 10 minutter

5. Tilsett crème fraîche og småkok videre

6. Ha i resten av grønnsakene, kyllingen (oppskjært) og nudler

7. Smak til med salt og pepper

 

Server gjerne med hvitløksbaguetter. :)

 

 

Et sunnere alternativ er å droppe nudler og hvitløksbaguetter, og heller ha grovbrød ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart lenger opp ang couscous, det inneholder halvparten av kcal enn pasta. Samt at man ofte blander inn grønnsaker så det resulterer i ett sunnere alternativ. Fullkorns couscous er også nydelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er en som svarer følgende til deg:

 

Pasta har 365 kalorier pr 100 gram, og couscous har 370 kalorier pr hundre gram. Hvor i huleste får du tallene dine fra?

 

At du blander grønnsaker i couscousen din gjør ikke at couscousen i seg selv blir sunnerer! Trodde du mente at det var så sunt fordi det er laget av DURUMHVETE, ikke fordi du tilbereder det annerledes.

 

Her bytter du argumentasjonsgrunnlag mange ganger og kommer med mange feilopplysninger. Hvis du ikke har noe peiling på kost og ernæring ikke drit deg ut ved å svare i slike tråder!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fullkornsris? Inneholder ikke mange kcal pr pose ( sån boil in bag) :-) Ellers er brunris og villris sunnere enn hvit hurtigris.. Her spiser jeg selv for det meste salat ( Men ikke med mais i) eller grønnsaker som tilbehør ( men spiser helst ikke gulrøtter, poteter eller kålrot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...