Gå til innhold

Noen her med erfaring med mini gris/er?=)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

har en del spm, da vi vurderer å anskaffe oss 1 eller 2 stk(kommer litt ann på hva som er best)

Er det MYE jobb med de?

er det best å ha 1 eller 2?

kan de være ute hele året dersom de er vandt med det og har grisehus?

kan den/de være alene hjemme i 1 døgn i verste fall?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Et vennepar av oss har 2 minigriser. De skulle egentlig ha seg hund men mannen der fikk et innfall at han hadde lyst på minigris isteden.

De hadde bare den ene til å begynne med og hadde den inne. Han ble veldig agressiv etter en stund, mulig han ikke fikk utløp for noe.

 

Så har de skaffet seg en til og bygd et grisehus med luftegård til de som de er i hele tiden. De bodde i grisehuset i vinter også og det gikk helt fint.

Den ene grisen som hadde vist tegn til å være agressiv er mye mer fornøyd nå, om det er fordi han har fåt seg grisehus eller purke er vanskelig å si ;)

 

De er ikke vandt med barn, så der kan jeg ikke vare deg!

 

..Vennina mi sier at hvis de kunne valgt en gang til så hadde de heller gått for hund. Det er mye mer jobb med en gris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde minigris som barn, og desverre var ikke det bare positivt. Han var verdens søteste mot oss i familien, men griser er flokkdyr som skal beskytte flokken. Han ble meget agressiv mot alle som kom på besøk, og da også barn. Angrep og bet. Vi måtte bure han inne, og han sto og freste og hoppet inni buret. Familiehunden fikk også gjennomgå :( etter å ha hatt han i to år måtte vi gi han bort. Det var var kjempetrist, men nødvendig.

 

Har hørt mange fortelle om agressive minigriser, og kunne derfor ikke tenke meg å anskaffe meg en igjen. Ikke uten å ha hatt den utendørs (stall etc.), for de egner seg ofte ikke som innedyr.

 

De er lett å dressere til f.eks "sitt", "gi labb", og til å bli husrene, men vanskelig å dressere i forhold til å forstå nei. Vår gris ødela mye av inventar, spiste opp ALT han fant. Men som nevnt, største problemet var at han angrep alle som ikke var i nærmeste familie.

 

Så til dine spørsmål: Kanskje best å ha to (har aldri hatt mer enn en, men de knytter seg til de de er oppvokst med), Ja, det er mye jobb, griser liker ikke kulde, så om vinteren MÅ de ha en varm plass å være hele døgnet. Tror det er lenge å ha de alene et helt døgn om de ikke har en grisevenn, da jeg opplevde vår gris som veldig selskapssyk.

 

Lykke til med valget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...