Gå til innhold

Noen her som har hatt øresus?


ღhælgelainnღ

Anbefalte innlegg

For litt over en måned siden fikk jeg plutselig en durelyd i ørene/hodet. Vet ikke helt hvor lyden sitter, men hører den når det er stille rundt meg. Kan virke som en slags øresus, men det er altså en monoton durelyd som er der hele tiden. Har vært hos legen og hun har henvist meg videre til øre/nese/hals spesialist for å se videre på dette. Tenkte bare å høre om det var noen andre som har opplevd å ha noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tinnitus, og har alltid hatt det. Det er ikke farlig, men veldig plagsomt. Jeg har liksom alltid hatt det jeg da, men var voksen før jeg skjønte hva det var. Trodde dette var noe alle hadde.

 

Siden min dårlige hørsel og tinnitus forverret seg nylig og jeg fikk nye runder med Øre Nese Hals, så tok de endelig MR av hodet mitt. De fant ikke noe, sjelden de finner fysisk årsak til tinnitus, men noen ganger gjør de jo det, spesielt til de som plutselig får det. Regner med at det blir gjort i ditt tilfelle nå, og det er veldig greit å få sjekket ut.

 

Det er ikke mulig å fjerne tinnitus, men fullt mulig å lindre den. Med det så mener jeg å lære å leve med den pluss utføre noen tiltak. Anbefaler deg å spørre etter mestringskurs for tinnitus når du er hos spesialisten.

 

Laget forøvrig en tråd på Anonym om dette for noen dager siden, se link:

 

http://www.dinbaby.com/forum/thread/143552466

 

Mitt råd til deg er å ikke ha det for stille. Med litt lyd rundt deg så fjerner du fokuset bort fra lydene i hodet ditt. Det skal ikke være støy da, bare behagelige normale lyder som tv, radio osv. Støy og stress forverrer tinnitus.

 

Jeg håper du bare har fått det midlertidig og at det forsvinner. Men gjør det ikke det så må du lære å godta det og leve med det, derfor er mestringskursene veldig bra.

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har alltid hatt det. Har i likhet med andre her trodd at dette er noe alle har, at det er en slags hodelyd... Etter at jeg "møtte veggen" for ett år siden med mye smerter i hode- og nakkemusklene og forverret during i hodet, skjønte jeg til slutt at dette var tinnitus.

 

Har du forresten nakke-/skulderplager? Lider du under mye stress? Jeg er mye mer observant på tinnitusen nå som jeg vet mer om hva som forverrer den. Samtidig har jeg lært meg mestringsteknikker som jeg bruker når det blir plagsomt. Særlig pusteøvelser for avspenning hjelper, synes jeg.

 

Jeg har jobbet mange år i butikk, og det er ikke optimalt, siden det er veldig mye bråk fra vifter og motorer i kjølere, frysere og kasser. Nå er jeg i ferd med å omskolere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...