Gå til innhold

Matpakketips til barnehagen??


teletubbi

Anbefalte innlegg

Dere erfarne barnehage/skole mamma'er,

har dere tips til hva jeg kan legge i matpakka for å gjøre den litt mer spennende enn den kjedlige brødskiva...????

Finns ikke oppfinnsom på dette altså....

ps! er ikke sukkerfri bhge;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er å ha en god matboks som det er god plass i.

Så trenger du en god del små bokser (gjerne med lokk) og da mener jeg _små_!

Da er det enkelt å varierer med alt fra brødskiver, knekkebrød, middagsrester, maiskorn, tomater, paprika, egg, druer, kiwi, banan, bær, nøtter (for de litt større barna da), rosiner, gulrøtter, blomkål, sukkererter, kjøttboller, slike runde kyllingpølser etc

Ellers får jeg bakelyst av og til og da baker jeg gjerne grove matmuffins, grove piroger, grove horn med ost og skinke, grove pannekaker. Supert å ha i fryseren:)

 

Jeg har også handlet masse her: https://www.allthingsforsale.com/order

Så barna her er alltid spente på hva de har i matpakken sin!

De spiser sunt og variert og de spiser mye mer nå enn det de gjorde da de bare fikk kjedelige brødskiver;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskiver

Boller/runstykker

Polarbrød

Matmuffins

Ha i frysern og ta opp de du trenger om kvelden. Da kan man også smøre matpakken om kvelden når man vet at det blir dårlig tid morgenen etter. Holder seg litt ferskere når det er smurt frossent.

 

Om du vet hva som står på middagsmenyen og det ikke er så mye grønt der, kuttes grønnsaker i staver og inntas med frokosten til ungene.

 

Salat av det de liker (pasta, agurk, paprika, oliven osv).

 

Nå på høsten slenger jeg en neve bær av dagens fangst nedi.

 

Ikke så greit å være kreativ hver dag når man står med øya i kryss i "gryotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kornblanding med en liten boks med syltetøy ved siden av eller en "minibiola".

Knekkebrød med småpålegg (kaviar, leverpostei, makrell i tomat) som de kan smøre selv

Riskjeks

Det du har av grønnsaker

Koker litt ekstra pasta når vi har det til middag, lager en "pastasalat" i matboksen med skinkebiter, mais, agurk etc.

Yoghurt/miniyoghurt er superpopulært ved siden av.

Små bokser med druer, eplebiter etc.

 

Husk på når de skal på tur at du sender med skje til yoghurt, kniv dersom de skal smøre selv etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en selv som er utrolig lei brød og veeeeeeeeeeeeldig kresen på pålegg, så det jeg har gjort nå i det siste er å lage grove muffins eller grove vaffler. Ellers så gjør jeg samme som de over her. Sender med kutte grønnsaker/frukt (gulrøtter, paprika, appelsiner osv.)

 

Eller hvis du har tid. Kan du bruke peppekakeformer og lager former av det på brødskivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for masse tips;)

noen som har god oppskrift på matpakkemuffins da?? :))

hvordan får dere frukten til å holde seg hele dagen uten å bli svart da?

hun er så liten enda at jeg må nesten dele det opp i biter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte kjedelige matpakker, med type kneip, voosafår og agurk.Men hender jeg glimter til med havragrynsvafler og noen snacks gulrøtter.Virker som det går prestisje i matpakkepakking...Hallo..Ikke dette som gjør oss til en god mor.Hverdagen er hvertfall for hektisk for meg til å være supermom hele tiden. ...Og ungene spiser maten de får i boksen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skrivefeil her ser jeg ;) Syns det er stas nok med yoghurt og variert fruktboks fra dag til dag.Legger mer kreativitet i den siden ungene tross alt har smørelunsj hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullkornspasta med litt pesto er en slager her. Veldig lettvint også. Koker bare et par never med pasta om morgenen og en teskje pesto som jeg rører rundt etter at jeg har avkjølt pastaen. Dette liker jr godt.

Og så har vi ofte pannekaker med mye egg og grovt mel det er sunt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stor matboks så jeg får plass til brødskiver, yoghurt, en boks med frukt og en boks med f.eks pølsebiter eller lignende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøpe sånne små minibokser på f.eks. Traktøren/Jernia etc. som du kan ha litt oppskåret frukt/grønnsaker i. Skal du lage en skikkelig matboks når de skal på tur, kan du kjøpe en av de store matboksene og fylle med f.eks brødskiver innpakket i matpapir, evt. lompe eller tortilla med pålegg, en liten boks med druer/bær/eplebiter, en yoghurt, en riskjeks etc.

 

Mine barn liker verken matmuffins eller kakemuffins... ;-)

 

Mini Biola og kornblanding er en stor slager! Evt. bare mini Biola og sugerør ved siden av matpakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...