Gå til innhold

Endelig kontantstøtten reduseres enda mer, over for 2 åringer til neste år!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

at staten skal sponse folk for å ikke bidra til verdiskaping???

 

Unskyld meg pila..eller hva du kaller deg.. jeg ser på det som verdiskaping å være hjemme med ungen min!! Verdiskaping for min familie.. og invistering i vår fremtid!

 

Du kan lese innlegget jeg skrev over.. Nå har jeg dattra mi i barnehage..men var hjemme med henne til hun var 2 år.. og kunne sikkert gått hjemme ett år til og.. det får være opp til den enkelte.. jeg tror ikke staten lider noe verditap av at jeg ikke hadde jobbet det ene året!

 

Og det koster ikke staten mer å gi ut penger til kontantstøtten enn det å betale for at folk har ungene i barnehage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ingen gode argumenter for at det skal være en offentlig oppgave å bidra til det du kaller "verdiskaping for din familie" utover den allerede ekstremt gode foreldrepermisjonsordningen vi har.

 

Selvfølgelig koster kontantstøtten mer enn barnehager. Ved barn i barnehage og forelder i jobb, skaper forelderen verdier gjennom sitt arbeid OG skatter av sin lønnsinntekt. Kontantstøtten er en ren utgiftspost.

 

Du står selvfølgelig fritt til å være hjemme om du vil det, men jeg ser det ikke som en offentlig oppgave å betale deg for ikke å benytte deg av et velferdstilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan virkelig ikke påstå at alle skaper verdier igjennom sitt arbeid...

 

Og jeg skrev vel heller ikke at det var en offentlig oppgave.. jeg skrev at det for meg var LIKE viktig å skape verdi med familien min.. og det burde vært et valg som er opp til hver enkelt..

 

Tror du at det vil gagne den generelle skattebetaler at kontantstøtten fjernes? Helt ærlig? Tror du at du vil få en lavere skattesum å betale? Og om svare er nei.., hvorfor er det så sabla viktig å få fjernet denne ytelsen slik at flere MÅ ha ungene sine i barnehagen..

 

Vi kan godt gå inn på diskusjonen om det er riktig for ALLE 1-2 åringer å være i barnehage..men den føler jeg at vi har på bim har vært igjennom mange ganger.. Barnehage er faktisk ikke riktig for alle... og fjerning av kontantstøtten presser disse foreldrene til å ha barna i barnehagen.. det syns jeg ikke er greit.. Nå er det ikke slik at man kan KUN kan leve av kontantstøtten den tiden man velger å være hjemme med barn.. så det å si at staten finaniserer dette fullt blir å dra d litt langt.. (ikke du som skreiv det) Men d hjelper en på vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et valg som er helt opp til hver enkelt. Det er bare ikke slik at det offentlige skal finansiere at den enkelte velger å gå hjemme.

 

Hvorvidt jeg må betale mindre i skatt er jeg særdeles lite opptatt av. For min del kunne det generelle skattenivået godt økes i Norge. Jeg synes like fullt det er vås at det offentlige skal bruke penger på at folk ikke ønsker å være i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattebetalerne betaler for kontantstøtta til de som er for late til å jobbe jo. Mange blir hjemme med ungen fordi de vil ha pengene og fordi de ikke orker å jobbe, ikke fordi det er det beste for ungen. Den som da jobber og betaler skatt, skatten går til unnasluntrerne og i tillegg betaler de for barnehageplass. Staten betaler det meste sier du? Hvor kommer de pengene fra da tror du? Ikke skattebetalerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh.. javel.. da er du den eneste jeg vet om som mener at skattenivået godt kan økes.., Jeg betaler ihvertfall NOK skatt..

 

Og du leste ikke det jeg skreiv.. Det offentlige finansierer IKKE at den enkelte velger å gå hjemme.. men det offentlige hjelper.. og bidrar slik at man har den muligheten.. Det koster MYE mer enn 3000 kr i mnd å gå hjemme med et barn..

 

Og du viser jo bare at du er ensporet i dine tanker.. "folk ikke ønsker å være i arbeidslivet"... Ikke alle som er hjemme med barna sine er late, snyltere som IKKE ønsker å arbeide...

 

Hjelpes meg.. for et syn du har på mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de kommer ikke utelukkende fra skattebetalerne. Men det bryr jeg meg da lite om, så lenge det ikke kommer fra sultne barn i Afrika. Det koster mer av din skatt (om du vil) å ta fra meg kontanstøtta og samtidig betale full plass for barna mine enn om jeg hadde fått beholdt de tusenlappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt gunstig å øke den det halvåret spesielt for de som har fått barn sent på året i forhold til barnehageplass. Når du ser folk si at om de ikke får kontantstøtte så søker de inn ungen fulltid forteller jo alt, folk er late og grådige. Barna holdes ikke hjemme for at det er bra for dem men for at foreldrene sakl få et par tusen ekstra, men faller den bort skal ungen gå fulltid for da er det ikke penger å hente og mor får mer frihet, men ut i jobb skal hun ikke?? Faan jeg blir provosert, og staten betaler det meste som hun over skriver, hvor faan tror hun de pengene kommer fra?? Pengetrær??

 

Helt klart at det er på tide kvinner kommer seg ut i arbeid, og om de ikke trenger det for at mannen tjener såpass mye - good for you. Bare husk at om du en gang blir singel igjen så husk at du har vært ute av arbeidslivet en mannsalder, ingen vil ansette deg da, hva skal du gjøre for å forsørge deg med om du blir alene en gang?? Tenk kvinne, tenk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en offentlig oppgave å sørge for at folk velger å stå utenfor arbeidslivet fordi de har en toåring.

 

Jeg har ikke sagt noe om verken latskap eller snylting. Hvor får du det fra?

 

Det å begynne å kommentere menneskesynet mitt ut fra dine egne fantasier og si at jeg er ensporet i mine tanker er jo bare billige hersketeknikker. De kan du egentlig legge bort først som sist om du tenker at vi skal ha en konstruktiv debatt om noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lat, men grådig det er jeg.

Jo, jeg holder barna mine hjemme fordi det er bra for dem. Me når de er 2.5 år -3 år syns jeg de har hatt godt av å gå noen dager i barnehagen. Så da har vi søkt dem inn 3 dager i uka og sitter igjen med barnehageregning og kun 660 kr i kontantstøtte. Så grådigheten går ikke ut over barna. Men fjernes kontanstøtta helt skal jeg søke dem inn 5 dager i uka, men fortsatt bare bruke 3 dager. Det er mest for å provosere egentlig. Alt i alt vil jeg ikke tape noe på den nye ordningen heller da det gir meg mer penger alt i alt, i og med at vi ikke får mer enn den minste satesen det siste året alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tror du det kommer fra da?? Hvor tror du Norges penger kommer fra? Trær? Oljefondet? Du bryr deg lite om det? Fordi du er ignorant da. For pengene kommer fra skattbetalerne. Skatten som betales hver mnd er det som holder økonomien gående i Norge. Hvem betaler full plass for dine barn i barnehagen? Det er du som må betale det, om ikke du som forelder har særskilte behov eller barna dine har særskilte behov som gjør at bhg blir dekket av det offentlige.

 

Hvorfor jobber du ikke? Om du vil ha ungene i 100% bhg om du ikke får kontantstøtte men nå som du får det har du redusert bhg tid? Hvorfor? Du har jo tydeligvis råd til å ikke få kontantstøtte OG ha barna i bhg fulltid uten at du jobber, likevel mener du at staten skal betale for deg, dvs. skattebetalerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en merkelig ting å glede seg over!

 

Om ikke du ser verdien i å være litt ekstra hjemme med barnet ditt, trenger du vel ikke fryde deg over at andre mister muligheten.

 

Når det gjelder å ha økonomi til å være hjemme, kan de kronene man får i kontantstøtte i tillegg til "sparte" barnehageutgifter være tungen på vektskålen for at noen kan velge å være hjemme litt ekstra.

 

Du tror vel ikke at du får flere goder nå som kontantstøtten reduseres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest for å provosere? Hahahah, den var god. Stakkars stakkars menneske. Hvem tror du at du provoserer kjære deg? Du er bare lat ...ja og grådig. Om du ikke får kontantstøtte skal du betale for fulltid bhg.plass, du går på sosialen eller noe da, og mener du kommer til å få dekket 100% bhg.plass av det offentlige? Kom deg i jobb, lag deg en framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

åå er sååå lei av at folk hyler ut om hersketeknikker.... nei pila.. det er ikke noe hersketeknikk..og det å påstå det er er en sabla dårlig måte å prøve å avslutte en diskusjon på...

 

Du responderer jo ikke på det jeg skriver i hele tatt?? Ikke ALLE føler de har en mulighet til å ha barna i barnehage... ikke alle barn passer i barnehage... er det vanskelig å forstå? Selv om dine barn passer supert i barnehagemodellen så betyr det ikke nødvendigvis at alle barn gjør det..

 

Jeg har ei venninne som flere ganger har forsøkt..og barnet hennes klarer ikke å tilpasse seg barnehage.. barnehagen er også enig.. hva som er skylden er det ikke noe poeng i å diskutere en gang.. Men poenget ER.. ikke alle VELGER å gå hjemme fordi de har lyst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier det kan være tungen på vektskålen denne kontantstøtten i tillegg til sparte bhg.kroner. Ingen av dere som tenker på hvor mye mer penger dere hadde hatt om dere faktisk hadde jobbet?? Mye mer enn hva dere sparer på bhg. og får i kontantstøtte. Og dere med menn som forsørger dere, hva med å bli selvstendige, dere tar dere selv ut av arbeidslivet i alle de årene forholdet varer, la oss si at dere blir alene om 17 år ....17 år utenfor arbeidslivet, dere blir alene og må finne en jobb for nå er det ingen som forsørger dere lenger, hvem tror dere vil ansette dere da?

 

Om dere får jobb så er det en job dere ikke tjener stort på, en jobb studenter tar for å spe på mnd. lønna.

Mens mannen dere var gift med i 17 år tjener godt og har en utgiftspost mindre - deg.

 

Bli selvstendige kvinner, ta ansvar for dere selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det hersketeknikker. Å si at noen "hyler ut om" er også en klassisk hersketeknikk. Jeg verken hyler, banner eller noe annet spesielt utagerende her, jeg er bare uenig med deg. Lev med det.

 

Som jeg har sagt flere ganger: Det er et fritt valg om man ønsker å gå hjemme med barn. Jeg mener IKKE at det er en offentlig oppgave å betale folk for ikke å benytte seg av velferdstilbudet barnehager er. Dersom man ønsker å gå hjemme med store barn, mener jeg man bør fullfinansiere dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hyle ut er en way of speaking.. og jo..det hyles ofte ut om hersketeknikker her på bim med en gang noen er uenig.. latterlig..

 

Og ja..jeg hører du mener at man bør fullfinansiere dette selv.. og det er greit at du har den meningen..for alle del.. men ikke alle har mulighet til å fullfinansiere dette selv.. og man kan ikke alltid planlegge å få et barn som trives og fungerer i barnehagen..og det er dette barnet som blir straffet...

 

Og igjen..det jeg IKKE forstår er hvorfor det er så sabla viktig for de som er i mot kontantstøtten å bli kvitt den.. det gagner jo ikke dem i hele tatt?? Skatten blir ikke redusert og dere får ikke noe andre goder..

 

HVORFOR fjerne noe som gagner andre når det ikke går utover dere?? Jeg forstår ikke tankegangen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg , 11.48, men du skjønner visst ikke så mye du? Det er vel ingen som er hjemme med kontantstøtte for å tjene mye penger! Alle er fullt klar over at man reduserer inntekten ganske mye ved å være hjemme et par ekstra år, men kontantstøtten kan være med på å gjøre dette mulig.

 

Klart man vet hvor mye penger man hadde tjent hvis man hadde jobbet, men noen mener det er verd å ha dårligere økonomi for en periode når det er til fordel for barna.

 

Det er heller ikke i denne forbindelsen snakk om å være hjemmeværende så lenge man har barn hjemmeboende, men å se på et par ekstra år som en god investering i barna sine.

 

Du trenger ikke blande inn mange forskjellige diskusjoner, det virker som du har mer enn nok med å skjønne den som alt foregår i denne tråden.

11.41

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg Hi. Påtide, og samtidig flott at de øker summen fra 12-18mnd i en overgangsfase da forsatt ikke alle som ønsker det får barnehageplass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tenker tydeligvis ikke på at noen ikke ønsker å ha barna i barnehage ?? Av ulike grunner.. Da spiller det vel ingen trille om man får mer penger av å jobbe??

 

Og kontantstøtten varer i 3 år!! ikke 17... om folk velger å være hjemme fra ungen er 4 til den er 14 år.. det skal folk ihvertfall ikke legge seg borti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Den er en offentlig utgift, ergo går det ut over alle.

-Den er til hinder for integrering.

-Den er til hinder for likestilling.

-Den setter en absurd presedens i forhold til betaling for å velge at man ikke vil benytte seg av en velferdsgode.

 

Derfor er jeg motstander av kontantstøtten. Jeg er for en kompensasjon til de som ikke får tilbud om lovfestet barnehageplass, og jeg er tilbøyelig til å tenke at enda litt lenger foreldrepermisjon er en grei ting for det offentlige å tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, enig med pila her du!

 

Det at du ikke klarer å fullfinansiere dette selv er ikke vårt problem, det skulle du ha tenkt på før du fikk barn.

 

Jeg har foreste aldrig møtt et barn som ikke "passer" i barnehagen. Men jeg har møtt mange foreldre som ikke "passer" i barnehagen og som jobber mot barnehagen så sterkt at det påvirker det stakkasr barnet.

 

Og jo det er viktig for meg å bli kvitt kontantstøtten, for som skattebetaler er det jeg som betaler for at du går hjemme med ditt barn. Jeg hadde selv ikke råd til å gjøre dette for lusne 3000kr mnd, og hvorfor skal jeg da betale for at du kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du provoserer så mye med det. Fint for de ansatte i barnehagen å få en mindre unge å ta seg av et par dager i uka. De setter nok stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du 12.04 ikke har møtt barn som sliter med å tilpasse seg barnehagen betyr vel ikke at de ikke eksisterer??

 

Og igjen vil jeg trekke fram det en barnehageplass egentlig koster.. den koster nemmelig det vi foreldre betaler PLUSS ca den samme summen som kontantstøtten.. så du får LIKE mye dekket av staten som de som mottar kontantstøtten.. Så nei.. du betaler IKKE for at jeg skal gå hjemme med mitt barn!

 

Og den ene foreldren har gjerne en bedre betalt jobb..eller jobber ekstra for at den andre foreldren skal ha råd til å gå hjemme med barnet..ergo betaler han/hun mer skatt også.. så det argumentet med at de som går hjemme ikke betaler skatt er er dårlig argument..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...