Gå til innhold

Jenta mi på 4 år er så mye større enn sine gjevnaldrende..blir nesten litt bekymra jeg...


Mamma&LilleKrølle

Anbefalte innlegg

Hun har vokst veldig mye det siste året.. er nå 116cm..men det er ikke lengden som bekymrer meg mest men vekten hennes..hun er nå 26kg. Hun har alltid vært tyngre enn de andre jentene hun har hatt rundt seg, men aldri vært rund. Bare tung. Men jeg synes nå at vekten stiger også litt for fort.. Men jeg skjønner bare ikke hva det er som gjør det. Hun spiser ikke mye..små måltid. F.eks, til frokost kan det være ett knekkebrød og en yoghurt.. godsaker spiser vi lite av..så jeg ser ikke at det er hverken inntaket eller mengden som er problemet. Men vekten øker.

Hun er ei veldig aktiv jente, høyt og lavt hele dagen og sitter sjelden i ro. Hadde kanskje skjønt d om hun ikke hadde vært aktiv, men hun er jo veldig aktiv. Går i frilufts-og gårdsbarnehage, så de er jo på tur hele tiden. Og når hun er hjemme så skal vi hele tiden ut på tur.

 

Enten så har hun bare hatt en enorm vekstfase det siste året som snart gjevner seg ut...ellers så vet ikke jeg.. Men jeg kjenner jo at jeg blir litt bekymra når jeg ser at hun er endel større enn sine gjevnaldrende da. Får spørsmål om hun har starta på skolen..men det er jo enda to år igjen..

Jeg er ikke 1,60 engang, men pappan er 1,85... Ligner hun han mon tro..

Skjønner bare ikke hva det er som gjør at hun går så fort opp i vekt.. på 4årskontrollen så ville helsesøster at vi skulle komme tilbake innen et halvt år, fordi hun syntes jenta var så tung.. Kjente jeg ble irritert da, fordi jeg tenkte at dette er vel noe som kan gjevne seg ut. Og spesielt siden hun alltid har vært ei sunn å frisk jente. Men jeg ser jo også selv at vekten går opp, og det bekymrer meg litt.. siden vi var til hs har hun jo gått opp nesten 3kg..og det bare i løpet av sommern. og hvorfor det?? Hun har jo vært høyt og lavt hele sommern, og ikke inntatt noe utenom det vanlige.. Jeg er ikke spesielt bekymra nå, men det jeg tenker på da er jo om dette fortsetter...og hva er det som er grunnen..??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bra at helsestasjonen følger opp. Dersom barnet spiser sunt og ikke for mye og likevel går så mye opp i vekt, så er det jo grunnlag for å prøve å finne ut hvorfor.

 

Barn som er store for alderen blir tatt for å være mentalt ifht størrelsen sin, og det kan være en utfordring som det er greit å tenke over.

 

Når det gjelder høyde. Jentene får høydegenet i hovedsak fra farens familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hengt meg så mye opp i den vekten. Som du sier, hun har en høy pappa. Selv har jeg vært (og er) større enn jeg ser ut hele livet. Det var et stort problem før, men som voksen vet jeg at noen har tung benbygning, andre lett. Har en datter på 5år som bruker str 8 i klær og har gjort det en stund. Hun er kanskje litt høyere enn sine jevngamle, men ikke tykkere. Hun er slank. En stund siden vi målte høyden, men da hun var 4 var hun rundt det samme som din er nå - har ligget litt over gjennomsnittet hele veien da.

Hun slekter nok litt på pappaen sin :-) De vokser jo i rykk og napp, og sies det ikke at de vokser mest om sommeren?

Følg med ja, men hadde ikke bekymret meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min jente er også stor for alderen, mye lengre enn sine jevnaldrende. men ikke så tung, tipper hun er ca 110 og rundt 18-19 kg. så syns jenta de er ganske stor for alderen, hadde tatt meg en tur til legen for å bekrefte evt. avkrefte at noe er galt. så slipper du å gå å bekymre deg :) 3 kg på en sommer er jo mye, hvertfall visst hun ikke har strekt seg samtidig?

 

Håper hvertfall du finner ut av det og at alt er som nprmalt ;) noe er store andre er små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 26 kg høres veldig mye ut for en fireåring. Mange barn veier jo ikke dette før i 3. og 4 kl. Men det finnes heldigvs ikke en fasit over hvor mye et barn skal veie. Hvis hun er frisk og aktiv og fornøyd selv så er ikke dette et problem. Men jeg hadde latt helsestasjonen fulgt opp, kanskje det er noe galt med stoffskiftet som gjør at hun har lagt på seg så mye. Hvor mye har hun vokst i samme periode som hun har lagt på seg da? Fortsett med mye aktivitet og sunn mat så går det seg nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi ble 4 i sommer. er ca 112 høy og 20-21kg

 

spiser nesten ingenting hun heller. jeg er og 160 og mannen 190cm

Ingen som noen gang har regert på høyde eller vekt på helse stj. men som hun over sier hvis hun legger på seg raskt og spiser lite og sunt så kan det jo være stoffskifte eller noe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Lenge siden jeg har vært her inne nå så jeg!:P

 

Takker for svar. Jeg er ikke så bekymra over jenta igrunn, siden hun er en sunn og veldig aktiv jente. Men det jeg heller tenker på er jo det at hun vokser så fort. Hun vokser over èn cm i mnd fortsatt, noe hun har gjort lenge.. Bukser i 116 er for korte for henne, så nå må jeg over i 122. Hun raser ut av alle klærne i en voldsom fart..Rakk jo ikke å bruke 110 hun, hun fløy omtrent igjennom den str. :P Ja jeg håper jo at dette er noe som stagnerer etterhvert, at hun bare har hatt en voldsom vekstfase. Men selvfølgelig har jeg også tenkt mye på om det muligens ligger noe under..har bl.a tenkt på stoffskifte selv.

 

Igår fikk jeg spørsmål om hvilken klasse jenta mi går i, fordi hun er så velutvikla og ser så voksen ut for alderen,også i ansiktet. Vedkommende ble litt spak da jeg fortalte at det enda er to år igjen. :P

 

Men jeg følger med..og om denne "vekstfasen" fortsetter i samme fart så kommer jeg nok til å sjekke ut litt mer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var enda lengre da jeg var 4..Jeg var visstnok 124..Min bror 114..Nå er jeg 180 og han 190....Så det ble ikke så ille for noen av oss...Jeg var også stor, og er fortsatt stor. Jeg kan aldri bli modell, tross lengden min, for "skrapavekta mi";- altså når ribbein er synlig både foran og bak og flat mage ligger på 65 kilo. Og da jeg var innlagt for anorexia som 15 åring (allerede da 180 høy) var jeg 45 kiklo, men 34tommer i jeansVIDDE satt "tett"..:Så har en bred benbygning...Og anlegg fo "Litt ekstra" utenpå, og hadde det enda mer som ung...

 

Var ikke lett, skal ærlig innrømme det,- og det gikk jo også galt, fordi jeg hele tiden ikke bare ble kalt "lang",- men "stor".....Man blir stor når man er lubben, men lang som en voksen allerede i 4.klasse...... Men at din datter er lang nå behøver ikke bety at hun blir kjempelang som voksen. Men kan hende hun vokser fort fra seg..Jeg var som sagt 180 da jeg var 13/14 år......Joda, 180 er lang for en dame, men det finnes heldigvis mange menn rundt 190:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne du skrive mer deteljert hva spiser og drikker dattra di i løpet av dagen\uke...

 

noen ganger tror man at at noen matvarer er sunne og det er de ikke...

man vet det bare ikke

ikke godt å vite

 

overflod av matvarer i butikker vet du

 

juce og lettbruse er ikke så mye bedre enn den søte brusen

synes jeg

for det taper kropen for vann

heller ikke jogurt en bra alternativ for noen ganger der er 11-16% av sukker

jeg ville anbefale -vann og melk

lag maten(og brød) fra bunen av( så ikke kjøpe noe halvferdig)

 

Hilsen ,

ei som har en mann som er diabetiker

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...