Gå til innhold

Sønnen min på litt over året begynte i barnehagen for 2 uker siden og når jeg skulle hente han idag..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnehagen har ikke mulighet å ordne slik at gutten din kan gå hver dag, men heller gå korte dager? min erfaring som pedagogisk leder viser at barn som ikke går i barnehagen hver dag blir mye lenger utrygge enn barn som er i barnehagen hver dag. Det er jo også positivt for det, så får du litt tida alene med den lille hver dag, å barnet ditt får gleden av å få leke med gjevnaldren å ha det gøy. Små barn er jo utrolig avhengi av rutiner, tror det er derfor det er så vansklig for barn med halvplass å bli trygg i barnehagen, det får liksom aldri helt grepet på når man skal i barnehagen å ikke. Har funket for barn jeg har hatt i barnegruppen før som har slitt med å finne seg til ro. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj... Minstegutten vår på 1 år begynner i barnehage i morgen...Etter alle disse svarene her er ikke magefølelsen veldig god:(

Men vi MÅ jobbe, da det egentlig ikke går rundt selvom vi jobber heller..Så her har vi ikke noe valg.. Han skal heldigvis gå på samme avdeling som storebroren sin på snart 4 år, så det er jo en trygghet det...

 

Jeg slutter heldigvis tidlig, så blir dager fra halv 9 til senest 15:00(som oftest bare til 14:00) hver dag.. Men nå er vi veldig fornøyd med barnehagen, å kjenner personalet veldig godt, så jeg er veldig veldig sikker på at de vil ta godt vare på minstegutten vår!! De sier de gleder seg veldig til å få han til seg..

 

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, følte vel for å forsvare meg litt her.. tåpelig men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte om ikke han kunne gå halve dager av det som er normalt til å begynne med, men sånn de ordnet med 60% stilling var hele dager 3 dager i uka sa hun. Men nå sier jo ped. leder at hun tror det er lurt å korte ned dagene for han. Han har normalt vært der i fra kl 9-10 til kl 14-15 så hvis vi korter ned til si max 4-5 timer de 3 dagene han er der, så føler jeg at vi betaler ganske mye i forhold til timene han er der da i tilfelle :-/

Ikke det, det gjør ikke meg noe å ha han der korte dager, er bare glad til jeg så lenge han trives :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du MÅ jobbe! Da skjønner jeg at du sender ungen barnehagen! Han får jo også korte dager som du sier!

 

Følte for å støtte deg litt ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Så mange dumme svar du har fått, ingen har rett til å kritisere deg fordi du har 1 åringen i barnehage. Unger er da så forskjellige, noen 1 åringer er modne nok for barnehage, andre er ikke det. Jeg hadde en overmoden barnehageunge når han var 1 1/2 år..jeg hadde på forhånd bestemt meg for å vente til han ble 2 år, men han startet da 1/2 år før. Jeg fikk nr 2 nå i april og storebror er hjemme 2 dager i uken men da kjeder han seg og spør om han kan reise i barnehagen. JA, jeg tar han med å finner på ting men det begrenser seg hvor mye vi får gjort som han liker når vi har en liten en å ta hensyn til.

 

Gi ungen din litt tid, 2 uker er kort tid...men kanskje du kunne vært der litt sammen med han en periode. Mange av mine venninner har vært med i barnehagen sammen med barna sine slik at overgangen ikke ble så stor :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.31 Har du lest den rapporten? For den sier absolutt ikke at små barn ikke har det best hjemme hos foreldrene sine.

 

Den sier faktisk at særlig gutter kan få litt problemer i forhold til tidlig bhg start.

 

Jeg synes rapporten kun sier at det kan gi barna problemer å begynne tidlig i bhg, men folkehelseinstituttet konkluderer likevel med at det ikke er skadelig. Merkelig spør du meg.

 

Raporten sier faktisk også at noen barn kan utvikle relasjonsforstyrrelser og tilknyttingsproblematikk senere i livet. Ikke skadelig? Samtidig kommer det i rapporten ikke frem noen positive effekter ved tidlig barnehagestart. Men konklusjonen er likevel at tidlig barnehagestart ikke er skadelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for ordentlig svar :)

Jeg spurte om jeg kanskje skulle være med han i barnehagen en liten periode for at han skal føle seg tryggere, men de sa de trodde det ble verre når jeg ikke skulle være der igjen :-/

 

Men nå viser det seg jo at jeg har misforstått litt, han koser seg og nærmest blomstrer tidlig på dagen men mot slutten av dagen dabber det av og han blir mer inneslutta og sår osv :-/

Skal prøve med kortere dag i dag så er spent på hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette hørtes ut som et vanlig tilvenning.

ofte går det bra de første dagene, men så vil de få en reaksjon.

ofte kan det være trygt for barnet å bruke et overgangsobjekt,

dvs en ting som forbindes med hjemme. kan være en koseklut, tutt, vogn, bilde av familie osv.

 

jeg ville ikke tatt han ut av bhg,men kansje når du har han hjemme, at dersom det er mulighet .. besøk bhg. la han være med å leke med dem ute o.l.

 

dersom han skal bli trygg . er det veldig viktig at du ikke viser at du er utrygg.

 

ofte går det bra i begynnelsen av dagen, men når andre barn blir hentet kan dette virke sårt for dem som er igjen.

mange 1 åringer blir veldig trette i bhg og kan ha godt av å hvile 2 ganger, kansje din lille trenger en ekstra hvil?

 

men absolutt snakk med leder:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har fått så mange tåpelige svar her. Nei du bør ikke ta han ut av barnehagen, innkjøring tar tid. Det er mange som jobber i barnehage som ikke har snøring på å snakke med foreldre og være litt forsiktige med såre og ømme nybakte barnehagemammaer. Ta tiden til hjelp og se hvordan det går. Er det fortsatt ille til jul så hadde jeg gitt opp i denne runden. Hvorfor du har barnet i barnehage skal jeg ikke kommentere noen vei for du har ikke spurt om det og jeg har ikke noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om de kommetarene ang 1 åringer skal være hjemme!!

for en unødvendig ting å si til en mamma.

at noen velger å gå hjemme,, ja vel.. greit det,men ikke alle ønsker det.

 

barn har ikke vondt av å gå i bhg, tilvenning kalles tilvenning for en grunn. de skal bli trygge på de voksne, barna og bhg.

bhg er ikke verre en det en lager det til.

 

vår sønn begynte i bhg da har var 10mnd, da i fam. bhg. det det var en gruppe på 3.

han har kost seg i fra første stund. sjedent gråting ved levering.

da han var 2 begynte han på småbarns avd men 10 barn 3 voksne.

sjeldent gråting da også.. heller da han skulle bli hentet!! kan koste seg slik i leken at han ikke ville hjem:)

nå er han 2,11 mnd og har begynt på stor avd men 19 barn.

hverdag jeg henter han sier han" kjekt i barnehagen"..

 

den ene helga da han hadde vert syk, stod han klar med sekken på søndag, og ville i bhg:)

 

så hadde jeg vert deg, ville jeg ikke gitt opp enda:)

dette vil gå bra:)

mange småbarn trenger litt tid til å bli trygge:)

 

lykke til

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en del som har gitt deg skikkelige svar,ikke bare tull.

Håper det går seg til og så det er sagt,så hadde jeg gjort akkurat det samme som deg:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk snille dere :) Var der sammen med han en liten stund i stad og fikk snakka ordentlig med ped.leder også. Skjedd en misforståelse mellom me og de andre ansatte der. De ville si at det ikke hadde gått så bra den ene dagen og ikke at han hadde det leit hele tiden!

Hun spurte om ikke jeg kunne ta med noen bilder fra de nærmeste sånn at han har noe som virker kjent der når han blir lei seg. Ble også enige om at han skal hentes litt tidligere og at de skal ringe hvis han evt er lei seg og jeg bør hente før :)

 

Så utrolig deilig å få snakka med henne nå asså! 10 kg lettere nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann.

ser det har kommet litt forskjellig både seriøs og useriøse kommentarer til deg.

 

Jeg jobber selv på en småbarns avdeling, de første ukene er tøffe både for mor og barn. men kanskje mest for mor som får vondt i hjerte rota.

Noen barne trenger mer tid en andre barn før de er trygge i sine nye omgivelser. Ingen barn er like.

Snakk med pedleder, så finner dere sammen den løsningen som er best for barnet ditt.

 

Er sikker på at det kommer til å gå kjempe bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste tiden til å begynne i barnehage er jo før seperasjonsangsten setter inn, altså før syv åtte måneders alder. På den tiden mor hadde fire måneders permisjon var det aldri noe problem med at ungene skrek fordi foreldrene gikk. De var godt kjent med barnehagen innen seperasjonsangsten kom.

 

Kjør full likestilling, fjern kontantstøtten helt og innskrenk permisjonen til maks fire måneder. Full barnehagedekning fra tremåneders alder til dem som måtte ønske det. Barn har så godt av barnehage og babyer blir også sosialisert og de trives godt sammen med andre babyer.

 

Det skulle også vært mulig å søke tilskudd til en au-pair eller noe de første månedene, sånn at ungen kom seg en tur ut i vogna uten at det kostet mor/far for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter selv barn i mnd skifte og har valgt å ha barnet mitt hjemme sammen med meg:)

Kunne aldri fallt meg inn å sende barnet mitt i b.hagen når jeg selv var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle de som mener at barnet ditt kanskje ikke takler en tidlig barnehagestart, eller de som ikke ser meningen med at barnet skal være i barnehage når du selv er hjemme - de er, og skriver, useriøse innlegg, alle mann?

 

Et barn kan sitte å banke med koppen i bordet, løpe i ring med andre barn, voksne og søsken så mye det vil, men det betyr ikke - og rettferdiggjør ikke - at et det på ett år skal, eller bør, begynne i barnehage. Hvor er logikken her? Det er klart en ettåring kommuniserer, både hjemme og ute i verden. Men det betyr likevel ikke at det ønsker å være uten en av foreldrene sine - eller at det trenger yttligere "sosialisering" utenfor kjente, vante rammer. Det er ikke klart for den store verden ennå. Har du vært å observert en småbarnsavdeling?

 

Når dere som mener at barnet blir så mye tryggere etterhvert i barnehagen - det er bare å gi det tid, så vit at dette også skjer paralellt med barn som ikke er i barnehage. De vokser og utvikler seg i stor grad de også!! (om kanskje ikke litt mer..), på linje med de som går i barnehage. TID er et viktig moment her. Det er bare å innse. En treåring tilpasser seg og forstår omverden i en helt annen dimensjon enn en ettåring.

 

Og til dere som mener ettåringer og toåringer kjeder seg hjemme.. Gå ut i skogen og plukk en blomst, bygg en snøhule eller dra på lekeplassen. Vips så er det o'store problem løst!

 

Jeg er overhode ikke useriøs nå altså damer - selv om jeg, som dere nå burde ha fått med dere - ikke er en "tidlig barnehagestart-tilhenger".

 

Alle er amazed over hvor mye barn lærer og utvikler seg i barnehagen... Har dere sett et barn utvikle seg hjemme med foreldrene? Tror dere vi berøver barna våre kunnskap og lærdom ved å la de være sammen med kun søsken, andre hjemmeværende barn og familie?

 

Stresset og det å ikke bli sett til en hver tid kan føre til tilknytningsvansker og i verste fall stresssyndrom for en ettåring. Gjentatte, hyppige luftveisinfeksjoner er blant annet et tegn på dette - ikke nødvendigvis et tegn på dårlig hygiene i barnehagen. Om ti år ler vi av barnehagetrenden og ønsker hjemmeværende foreldre mer velkommen i vårt velferdssamfunn. Sånn, det var mitt syn på saken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle de som mener at barnet ditt kanskje ikke takler en tidlig barnehagestart, eller de som ikke ser meningen med at barnet skal være i barnehage når du selv er hjemme - de er, og skriver, useriøse innlegg, alle mann?

 

Et barn kan sitte å banke med koppen i bordet, løpe i ring med andre barn, voksne og søsken så mye det vil, men det betyr ikke - og rettferdiggjør ikke - at et det på ett år skal, eller bør, begynne i barnehage. Hvor er logikken her? Det er klart en ettåring kommuniserer, både hjemme og ute i verden. Men det betyr likevel ikke at det ønsker å være uten en av foreldrene sine - eller at det trenger yttligere "sosialisering" utenfor kjente, vante rammer. Det er ikke klart for den store verden ennå. Har du vært å observert en småbarnsavdeling?

 

Når dere som mener at barnet blir så mye tryggere etterhvert i barnehagen - det er bare å gi det tid, så vit at dette også skjer paralellt med barn som ikke er i barnehage. De vokser og utvikler seg i stor grad de også!! (om kanskje ikke litt mer..), på linje med de som går i barnehage. TID er et viktig moment her. Det er bare å innse. En treåring tilpasser seg og forstår omverden i en helt annen dimensjon enn en ettåring.

 

Og til dere som mener ettåringer og toåringer kjeder seg hjemme.. Gå ut i skogen og plukk en blomst, bygg en snøhule eller dra på lekeplassen. Vips så er det o'store problem løst!

 

Jeg er overhode ikke useriøs nå altså damer - selv om jeg, som dere nå burde ha fått med dere - ikke er en "tidlig barnehagestart-tilhenger".

 

Alle er amazed over hvor mye barn lærer og utvikler seg i barnehagen... Har dere sett et barn utvikle seg hjemme med foreldrene? Tror dere vi berøver barna våre kunnskap og lærdom ved å la de være sammen med kun søsken, andre hjemmeværende barn og familie?

 

Stresset og det å ikke bli sett til en hver tid kan føre til tilknytningsvansker og i verste fall stresssyndrom for en ettåring. Gjentatte, hyppige luftveisinfeksjoner er blant annet et tegn på dette - ikke nødvendigvis et tegn på dårlig hygiene i barnehagen. Om ti år ler vi av barnehagetrenden og ønsker hjemmeværende foreldre mer velkommen i vårt velferdssamfunn. Sånn, det var mitt syn på saken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Sug Lut og syns du kan ta han hjemme hvis det går så dårlig. Det er vel for tidlig for barnet. Jeg er en av de som syns det er for tidlig med barn i barnehage når de er ett år. Men samfunnet vårt er jo blitt slik og alt er lagt opp til det. Men det betyr ikke at det er det som er best for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom for å hente han på fredag i 2 tiden (han hadde vært der siden kl 9) ville han ikke hjem faktisk! He he.. Snakk om å gå fra det ene til det andre!

Han satt i huska når jeg kom og når jeg tok han opp begynte han å gråte og blei skikkelig sint på meg :)

 

Mulig det er at dagene ikke blir så lange for han, eller at de ansatte kanskje har tatt seg mer tid til han? Ikke vet jeg, men hva enn det er så funker det iallefall.. :) Herlig, det varmer mammahjertet å vite at han har det bra der!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gleder meg å høre.

han trenge bare litt mer tid, helt normalt det:)

jobber selv på småbarns avdeling.

Å ikke noe er bedre enn når man får gitt godbeskjeden om barnet nå er trygt, å gleder seg over lek i barnehagen.

 

Å for dere som har barn hjemme, det som ble sagt om seriøse å useriøse kommentarer handlet slett ikke om å ha barn hjemme eller ei.

 

ingen kjenner barna bedre en mor selv, og hvorvidt barna har behov for barnehage eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

datteren min begynte i barnehage når hun var 9 mnd, og hun er prematur, det vil si at hun var på stadiet til en unge på 6 mnd. hun hadde bare bra av å bli sosialisert og selv om det var endel tårer når jeg gikk og av og til i perioder på dagen den første tiden så gikk det greit. hun er nå snart 3 år å stor koser seg i barnehagen. så jeg synes at en bare må gi ungen litt tid, å de i barnehagen må prøve å sosialisere ungen, å om den trenger litt mer oppfølging enn gjerne de andre så skal ungen få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilvenningstida er forksjellig og det er veldig vanlig at de i begynnelsen gråter mer for så å ikke ville hjem når de blir henta, hehe. Det går seg som regel til :) Hadde selv dattern min i barnehage fra hun var ett og hun har absolutt ikke tatt noe skade av det. Hun er en utrolig utadvendt og trygg unge. Henta henne stort sett i 14-15 tida i begynnelsen så senere da hun ble eldre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...