Gå til innhold

10 UKER lenger frem på SF-mål enn hva jeg skal? Evt. bli satt igang?! :/

Anbefalte innlegg

Hei :)

har et spm. til dere her inne ettersom det er her jeg hører til.

Jeg hadde SF-mål på 30 i uke 25, og ligger godt på utsiden det skraverte feltet på skalan. Jordmor uttalte at ho ville ta en glukosebelastning av meg som jeg var på i forrige uke. Grunnen var at ho lurte på om ungen vokste veldig fort. Så lurte jeg på hva det ville si om den gjorde det. da fikk jeg kort til svar at det er ikke noe farlig, da bare setter vi deg igang før.

Noe mer vet jeg ikke, men jeg ligger jo tross alt 10 UKER lenger frem. Vil det si at jeg blir satt igang 10 uker før også?

Og hvor stor er faktisk sjansen for at det er derfor jeg er stor, og at de setter meg igang pga. det?

noen her som har opplevd det samme?

Fortsetter under...

Kjære deg ta det helt med ro, hun jordmoren har ikke vært særlig flink til å informere. Målte selv forrige uke og lå på 28 cm i uke 24, altså laaangt over feltet. Jeg ar ikke diabetes og pga UL hver 14. dag pga høyrisikosvangerskap vet jeg at bayen er helt perfekt i str og med perfekt mengde fostervann. Men livmoren min er allerede helt oppe med ribbeina. I mitt tilfelle er det med andre ord kun det at livmoren har vokst veldig raskt.

Det betyr ikke nødvendigvis noenting dette her og jordmoren kan ha målt feil på deg, det skjer oftere enn du tror.

Men synes det er helt merkelig at hun ville ta sukkerbelastning på deg og ikke sjekke fostervannsmengden. Det er oftest en indikasjon på for mye fostervann dette og det må følges nøye. Veldig rart at hun ikke ville sjekke dette synes jeg. Ville hørt med legen om han ikke vil henvise deg til UL.

Ja, jeg kan kjenne livmoren min helt oppe i mellomgulvet og har hatt den der i LANG tid allerede. Men når ho informerte meg om dette nevnte ho ikke at det kunne være en mulighet engang. Har sittet å lest litt selv på nettet, og fått inntrykk av at dette kan ha med fostervann osv. å gjøre. Men det fikk jeg ingen info om fra jordmor overhode. Så sitter igjen med masse bekymringer for hva det kan være, selvom jeg vet det ikke trenger å være farlig. Men er den følelsen av å ikke vite noen ting som er skremmende :/ føler bare jeg ikke får nok hjelp og blir fulgt opp nok, men sånn har det vært fra dag 1 :( heh

Be om å få en tilveksttime. Det betyr ultralyd hvor de måler str. Da får du eksakte må, og ikke det "dumme" målebåndet.

Jeg går på Riksen og får slike tilveksttimer. Så vet eksakt hvor stor babyen er. Mye fostervann har jeg også, som også kan gi utslag på utsiden av magen.

Da er det lettere å ta videre avgjørelser.

Glukosebelastningen er for å sjekke om du har svangerskapsdiabets. Om man har det er det veldig stor sannsynlighet for å få en stor baby. Så kan være greit å forholde seg til det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...