Gå til innhold

Hvordan teller man måneder i ett svangerskap uti fra hvor mange uker man er på vei ????


Gutt09 + Lillegull12

Anbefalte innlegg

Dette er mitt andre svangerskap, men blir aldri helt klok på hvordan jeg skal holde styr på tellingen av disse svangerskapsukene og månedene. kan noen hjelpe meg? hvor mange uker er 1 mnd på vei, 2 mnd på vei, 3 mnd på vei osv.? noen som forstår meg. de sier jo at et svangerskap er 9 mnd men vi går jo gravid i 40 uker. jeg er nå i uke 18, hvor mange mnd er jeg på vei da? har ei vennine som er gravid i uke 28 nå og sier hun er 6 mnd + + på vei. skjønner ikke noe jeg. hjelp meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer dette?

1 mnd = 4,5 uker

2 mnd = 9 uker

3 mnd = 13, 5 uker

4 mnd = 18 uker

5 mnd = 22, 5 uker

6 mnd = 27 uker

7 mnd = 31, 5 uker

8 mnd = 36 uker

9 mnd = 40,5 uker

 

de sier jo at det er pluss minus to uker på slutten av svangerskapet. jeg tenker at jeg deler 40 svangerskapsuker på 9 mnd som de sier vi går gravide, og da blir det 4, 46. da runder jeg av til 4,5 og finner ut at det er det samme som en svangerskapsuke (altså mor sine uker), for babyen ligger to uker bak oss. noen som er enige eller har en annen formening om dette? vært interessant og sett en oppskrift på dette og hva som stemmer ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det enkelt så tar jeg bare utgangspunkt i at et svangerskap er 9 mnd langt. Går ut i fra terminen min og teller meg nedover:) jeg har termin (foreløpig hvertfall) 10.januar, så jeg er altså rundt 4 mnd på vei ifølge det (er 17 uker). Er det damer som har vært gravid så snakker vi jo i uker uansett:)

Vet jeg har sett en oversikt en plass der noen hadde laget til at antall uker tilsvarte så og så mange mnd, men synes det er lettere på "min" måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg funnet inne på info siden for første trimester.

 

 

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ordinær ultralyd nå på tirsdag 2 august og får da en ny termindato tenker jeg men med min nåværende menstermin som er 1 januar så er jeg 18 uker + 3 dager idag den 1 august så da er jeg vel rundt 4 mnd på vei da? bare jeg som satt og tenkte på hvordan det egentlig er med disse månedene, og det hadde vært kjekt og sett ett oppsett på dette,.alt i alt spiller det ingen rolle for til meg så går d jo i uker hvis noen spør meg om hvor langt jeg er på vei ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA :) der er det skjemaet jeg også mener å ha sett en plass en gang inne her, stemte jo ganske bra med det jeg resonnerte meg frem til sånn ca da ;) så da er jeg 4 mnd på vei da me mine 18 + 3 dager ;) spent på å se om jeg blir satt frem eller tilbake på termindato på UL nå på tirsdag da :)

 

Takk skal du ha Vaskedama ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...