Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #51 Skrevet 30. juli 2011 De arkene er samme type som pulveret, hvertfall de jeg har brukt tidligere. Skal ikke være for bombastisk, men er rimelig sikker på at gelatin er helt trygt for eggallergikere. Produkter skal merkes med ingredienser uansett, så om det kun står gelatin på pakken er det kun kollagen fra animalsk bindevev. Og generelt; om det er spor av allergener som bl.a egg, nøtter, melk og gluten skal produktene merkes med "Inneholder spor av bla-bla-bla", dersom det ikke er merket skal det være rent. Mange produsenter "overmerker" for å ha sitt på det rene, men siden datteren sin er allergisk ville jeg ikke sjanset på det! Her var en fin link! http://www.naaf.no/no/Fakta/Generelt/Pasketips/Allergivennlig-til-paskeegget-/?id=3799 Står mye bra på naaf sine sider, og det er informasjon man kan stole på.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #52 Skrevet 30. juli 2011 Skal prøve og finne litt ut av det med gelatin i morgen, ble nysgjerrig!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2011 #53 Skrevet 30. juli 2011 Vet du hva? Jeg sjekket gelatinpakken nå og bak på den så står ingredienslisten bla på norsk og svensk. På svensk så står det at den inneholder rent kollagent eggehvite, på den norsk listen så står det rent kollagent protein. Altså eggehvite på svensk betyr protein på norsk. Ha ha, stakkars lille datteren min som ikke har fått smake på godterier fordi jeg har lest ingredienslisten på feil språk:) Ja ja, da åpner det seg en ny verden for henne neste lørdag! hi
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #54 Skrevet 31. juli 2011 Jeg ville ha vært forsiktig med det, for det kan fint hente at proteinen er basert på egghviten.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #55 Skrevet 31. juli 2011 Men om proteinet er basert på eggehvite så er det vel merket med det?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #56 Skrevet 31. juli 2011 Så bra! Det jeg har funnet etter litt søk er at proteiner på svensk også kalles äggviteämnen. Det blir jo litt som man ser etter eggehvite i urinen hos gravide, det betyr ikke at man tisser egg! Til deg under her, jeg tviler som sagt på at gelatin lages av egg. Uansett skal produktene være merket om det inneholder de vanligste allergenene, er det ikke merket skal det være trygt! Håper jenta di blir fornøyd neste helg da, må være belastende og være så allergisk. Selv om det er godteri blir det sikkert fint for henne og få noe som vanlige barn spiser på lørdagene!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #57 Skrevet 31. juli 2011 Jeg skjønner lissom ikke.... hvorfor i all verden vil du tilvenne barnet til å drikke kumelk??? Er jo bevisst at kumelk ikke er bra i det hele tatt. datteren min har kun fått havremelk og det er ikke noen annen næring i kumelk som barnet trenger. Vi mennesker er de eneste som drikker morsmelka til et dyr, og det er ikke normalt.... bare her i Norge vi har fått innprenta den melkekulturen kun for at bøndene skal tjene penger. Melk fører til slimdannelse og ørebetennelser hos barn, og det første øre, nese, halsleger ber deg kutte ut om du har et ørebarn er melka. Anbefaler deg også å lese boka; En kjernesunn familie. Der står det masse om forskning på melk og kreft. I asia finnes det nesten ikke brystkreft og der drikker de ikke melk. I Norge får hver 10. kvinne brystkreft. Nei hold deg til havremelka;)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #58 Skrevet 31. juli 2011 Hadde barnet mitt spist alt annet så hadde det ikke vært et problem. Hun er, som jeg har skrevet overfor, allergisk mot mye som er bra og hun er i tillegg veldig kresen. Hvem er det som har bevist at melk ikke er sunt i det hele tatt? Og mener du virkelig at havremelk inneholder de samme næringsstoffene som vanlig melk? Da tar du rett og slett feil. Uansett, hovedgrunnen til at jeg vil at hun skal drikke melk er fordi kostholdet hennes er så begrenset og fordi jeg ønsker at hun skal få i seg så mye bra næring som mulig. Mulig melk er slimdannende og heller ikke bra for barn med øreproblemer, mitt barn har ikke problemer med det så da gjelder det ikke henne. I forhold til kreft i kina og i norge så er det mye som spiller en rolle. De er mye kinesere spiser som ikke vi gjør og omvendt. Jeg er forøvrig medlem av "en kjernesunn familie" på fb, mye bra og jeg er sikker på at også hun ville anbefalt kumelk til mitt barn.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #59 Skrevet 31. juli 2011 jeg har heller aldri likt melk eller ost. jeg har aldri vært allergisk..
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #61 Skrevet 31. juli 2011 hi skrev i hovedinnlegget at barnet ikke liker ren melk eller ost og at det kanskje var fordi hun hadde vært allergisk mot det. så skrev jeg bare at det går ann å ikke like det selvom man ikke har vært allergisk. noen syns rett og slett ikke smaken er god.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #62 Skrevet 31. juli 2011 Jeg hadde heller laget frukt-milkshake, jeg =)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #63 Skrevet 31. juli 2011 Kjernesunn igjen ja. Det er ett kosthold som kan anbefales til enkelte autistiske barn under veiledning av fagpersonell. Det å snevre inn kostholdet til friske barn på grunn av en bok skrevet av en dansk mildt sagt misjonerende familie er i mine øyne dumskap. Vil gjerne se linker til det du sier om at det er bevist at kumelk ikke er bra i det hele tatt! Fortrinnsvis fra mer seriøse kilder enn boka di.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #64 Skrevet 1. august 2011 Er kjernesunn kun for enkelte autistiske???? Har du lest boka? Så du mener vel at kroppen trenger sukker også du da??? Har du sett åssen den familien så ut før og hvordan de ser ut nå? Jeg har selv kuttet ut alt sukker og kumelk og har aldri følt meg så bra noengang. Sukker er så raffinert at kroppen ikke kjenner det igjen som mat, og noe kroppen din trenger i det hele tatt. Null næring. Klart man trenger ikke være fanatisk, og vi spiser ikke kun kjernesunn mat. Men vi spiser mest mulig mat uten e stoffer, sukker, hvetemel og kumelk. Og vi spiser masse godteri og kaker uten sukker i helgene som er kjempegode. Man føler det både på kroppen og ser det.. Og hvorfor vil du ha i jenta di kumelk selvom det er mye annet hun ikke liker? Hvorfor ikke heller prøve med andre ting? Det er ikke normalt for mennesker å drikke morsmelk til et dyr, si hva dere vil. Og jo, havremelk er like sunt og full av kalsium, og med et variert kosthold får barnet mitt alt hun trenger. Når de er små så er det jo mye de liker i perioder for så ¨å ikke spise det igjen, Men gir du barnet grønnsaker til middag hver dag, selvom hun ikke spiser det, kommer hun til å spise det når hun blir større. De aller fleste kommer tilbake til det kostholdet til å vokste opp med. Og forskning viser det jeg sier ang melk ja. Får ikke linket her nå, pga mobilnett, men bare å google det. Ikke mange legene som anbefaler melk (jeg jobber på sykehus). Og igjen, har du lest Kjernesunn familie? det er ikke forfatterne som finner på noe ang melk, det er sitert fra flere store studier. Så les boka før du sier noe.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #65 Skrevet 1. august 2011 Hvorfor er det mer naturlig å spise døde dyr og døde fisker, og ting man graver opp fra jorda enn å drikke noe som kommer fra juret til kua? Hva med egg? Det er NATURLIG å spise alt naturen byr på som man kan spise, men ikke alle tåler alt. Å dytte i barn helmelk er uansett litt dumt, for helmelk er jo vondt. Prøv en lettere variant så går det nok ned. Iskald skummet melk er jo bare nyyydelig.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #66 Skrevet 1. august 2011 Hi her. Nå var det ikke jeg som skrev det ang autister. det vet jeg ingenting om. Det jeg vet er at datteren min spiser veldig få ting. Fullkornspasta, grovbrød, kalkunpølser, litt torsk, servelat, salami, syltetøy og leverpostei er det hun liker. Hun kan få i seg noen biter svinekjøtt eller kyllingkjøtt når vi ha det. Det samme med spagetti og tomatsaus. Det er ikke mye å skryte av. Vi andre spiser grønnsaker og frukt hver dag til hvert måltid (eller ikke frukt til hvert måltid). Jeg kommer ikke til å tvinge i henne noe som helst, men vi tilbyr alltid alt vi har. Hva slags andre ting er det du mener jeg skal prøve? Hun er allergisk mot egg, nøtter og søya (og alle andre belgfrukter). Alle leger, ernæringsfysiologer og spesialister jeg har snakket med anbefaler at vi innfører melk i kosten hennes. Alle sammen mener det er viktig for hennes utvikling. Vi har snakket med en del gjennom oppveksten hennes.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #67 Skrevet 1. august 2011 Helmelk har vi ikke her i huset:) Kun lettmelk og skummet. Hun liker ingen av delene (skjønner henne godt da, liker det ikke selv jeg:) hi
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #68 Skrevet 1. august 2011 Du gjør som du vil, jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor du absolutt vil ha i henne melk. Det er stor debatt om melk er sunt eller ikke, jeg mener ikke. Norge er et av landene i verden med mest benskjørhet, norge er det lanet vi drikker mest kumelk. Jeg liker ikke melk og drikker ikke melk. Spiser ikke noe melkeprodukter og er aldri syk. Datteren min kommer ikke til å få et kosthold som inneholder meieriprodukter. Spiser ikke gluten, sukker eller melk og føler meg mye mer opplagt etter jeg sluttet med melk. Om datteren din ikke liker vanlig melk ville jeg unngåt å gi henne melk i det hele tatt. Gi henne heller kalsiumtabletter. Melk er IKKE sunt! ernæringsfysiologer kan desverre ikke nok om dette. Leger derimot begynner å forstå sammenheng mellom allergi-sykdommer-melkeprodukter. De er fler og fler leger som nå går helt bort i fra melk! Men din unge som får det som hun vil, du er så på at hun skal få i seg melk så du gir hun sjokomelk som kompensering, riktig ja da lærer hun jo å bli bortskjemt. og sikkert en liten tjukkebolla.. hehe hi du er rar du =)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #69 Skrevet 1. august 2011 Vet du hva? Der ble både du og dine svar helt ubetydelige og helt uinteressante hi
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #70 Skrevet 1. august 2011 Hjernevasket eller? Jeg har alltid drukket mye melk, og er frisk og rask, ikke mye syk og ikke en bitteliten allergi eller intoleranse. I tillegg har jeg sterk benbygging, sterke tenner osv. Melk er dessuten kjempegodt. Mange gir barna juice istedenfor... Klart noen reagerer på melk også, det finnes jo allergier for det meste, men å dra det dit at det er usunt for alle, det er jo bare teit og viser mangelen på innsikt. Det med benskjørhet har ikke noe med melk å gjøre (hvordan skulle det kunne ha det???), mangel på vitamin D fra sola er en viktig faktor her. Og inntak av brus, spesielt cola gjør dette enda verre. En sunn normal unge blir ikke tykk av litt sjokolademelk hver dag. Og hvorfor skal du bestemme hva ungen din skal spise? Nekter du det henne hvis hun vil ha melk, eller ost?
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #71 Skrevet 1. august 2011 Så lenge det er eneste måten du får jenta til å drikke melk, så gjør det. Jeg har selv hatt store problemer med melk i oppveksten. Eneste muligheten for å få i meg melk var gjennom sjokolademelk. Hadde faktisk med sjokoladepulver på skolen for å blande i melka der. Når det gjelder frukt og grønnsaker så ikke pes henne på det. Med å mase gjør du det bare verre. Sørg heller for at det er epler tilgjengelig og spis gjerne annen frukt forran henne og skryt av den. Kanksje hun en dag vil prøvesmake? Hun er bare 4 år så det kommer nok etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #72 Skrevet 1. august 2011 Oi oi oi. Ta deg en sjokolade. Det var jeg som skrev det om autistiske barn. Jeg forholder meg til dokumenterte påstander, og ett kosthold fritt for melk, gluten og sukker kan virke postitivt på atferden til autistiske barn. Men man _kutter_ikke_ut_store_matvaregrupper_til_friske_barn om man ikke må! Det er det som er poenget mitt. For barn er det en belasting og alltid være "annerledes", så jeg synes det er ille om dette skjer pga at mammaen har lest en bok som mildt sagt er kontroversiell. Jeg har sett bilde av de før og etter ja. De fleste vil merke bedring i både energinivå og vekt om de kutter ut mengder av junkfood og spiser vanlig, sunn mat. Kjempefint at det fungerer for de, men det betyr ikke at man skal anbefale det til alle barn. Jeg har aldri sagt at man trenger sukker. Men i barndommen er det kanskje en sosial nødvendighet? Er fremdeles interessert i seriøse kilder til de påstandene du nevner, google er ikke så god på det. Hvis du finner tittelen på artiklene i boka di skal jeg søke det opp!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #73 Skrevet 1. august 2011 15.23 er forresten ernæringsfysiologen fra over her. HI: Du gjør en kjempejobb. 2-6-7-årsalderen er utfordrende i forhold til mat hos de fleste barn, så varier med det du kan variere med så løser det seg sikkert når hun blir eldre. Tilgang til og tilbud om frukt og grønnsaker er viktigere enn at hun faktisk spiser det, som hun nedenfor her sa så legger du grunnlaget for fremtidig kosthold nå. Dessuten virker det som du gjør det du kan for at mat og måltider skal være noe positivt, kjempebra!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #74 Skrevet 1. august 2011 Jeg har lest alle innleggene her, men orker ikke kommentere det som er skrevet der. Noe riktig og en god del feil. Det jeg reagerer på er følgende: "Har en datter på 4 som har vært allergisk mot melk siden hun ble født. Nå er allergien mye SVAKERE og hun tåler melkeprotein godt." Du skriver ikke at allergien mot melk er borte! Enkelte barn vet faktisk intuitivt hva de ikke skal spise (ser her bort fra det å bare ikke ville ha noe i en periode) fordi kroppen deres ikke tåler det. Jeg tok som barn alle mulige tester som viste at jeg tålte alt.... Likevel kunne jeg ikke spise egg og nøtter eller drikke melk uten å bli dårlig. Holdt meg også unna oster. Det var først når jeg sluttet å drikke melk (som jeg ble forsøkt "lurt" til å drikke på alle tenkelige og utenkelige måter) at jeg begynte å kunne spise egg og nøtter igjen. Jeg skriver ikke dette for at du skal teste ut egg og nøtter på din datter som tydeligvis er veldig allergisk mot dette. Men jeg synes det er betenkelig at du innfører melk i kosten igjen med hennes historie. Jeg jobber selv med barn og voksne med allergier og ser at melk er noe vi oftere enn ikke må kutte bort fra kosten - og ingen av dem er blitt underernærte (ja, følges opp av leger). Her kommer også blodtypen til din datter inn (selv om mange mener blodtype"dietten" er tull). Etter å til sammen i klinikken sett flere tusen pasienter gjennom flere år, så ser vi at dette er en viktig faktor å ta hensyn til hos de barna som sliter med allergier. Har hatt barn som har hatt sterke utslag på allergitester ift enkelte matvarer som blir kvitt dette når man fjerner faktorer som ikke er bra for den enkelte. Det viktigste og første som fjernes er som regel hvetemel, sukker, mais og melk. Ut fra det du skriver så virker det som om du er opptatt av kosthold og at dere har et sunt og fornuftig kosthold hjemme, og jeg tviler på at datteren din vil få problemer ved ikke å drikke melk - dette kan evt følges opp med blodprøver. Jeg er mer bekymret for allergiene hennes om hun er nødt å begynne å drikke melk. Hvis du absolutt må ha i henne melkeprodukt, så forsøk å lure fløte inn i maten i steden for - da denne ikke er homogenisert. (Dette er ikke noe som kan spille inn bare ved autisme som noen nevnte over, men også ved allergier.) Dessverre er det slik at det som er de nye offentlige retningslinjene og anbefalingene på enkelte områder allerede er utdatert. Det skal også skilles mellom personer med og uten plager/sykdommer, noe de offentlige retningslinjene ikke tar særlig hensyn til i det hele tatt. Slik som det er i dag blir det opp til den enkelte å følge den man føler har rett - uansett om det er rikitg eller ikke. Man må rett og slett prøve seg frem. Men, til syvende og sist så må du velge det du mener er mest fornuftig for ditt barn og så se hvordan det går. Hvis du innfører melk daglig så vær obs hvis hun begynner å få problemer med magen, er oftere forkjølet eller syk eller at hun endrer humør og energinivå, eller om hun utvikler sterkere allergier eller nye allergier. Lykke til videre uansett hvilken vei du velger (Ps... hører til historien min at jeg som voksen (35 år) testet positivt på å ikke tåle melkeproteiner - så min "magefølelse" som liten stemte nok )
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #75 Skrevet 1. august 2011 Tusen takk for langt og utfyllende svar:) Det jeg mente med svakt var vel egentlig at den er borte. Eller, det er utslag på prøven men det utslaget er så svakt at legen mente vi kunne se bort i fra det. Hun reagerte med eksem før da hun var allergisk, nå har hun ingenting. Magen fungerer som den skal, hun er aldri syk(bank i bordet) og hun er den samme blide lille jenta til mamma:) Men klart, jeg er var på om noe forandrer seg. Jeg har lest litt om blodtypedietten, husker ikke helt hvilken type hun er men husker at det ville blitt alt for vanskelig for henne å følge den med hennes allergier og hennes preferanser. Det jeg ønsker er å utvide matvarespekteret hennes i og med at det er så snevert som det det er. Hun tåler fint melk nå, melk er full av god næring derfor vil jeg gi henne melk:) (Jeg kommer forøvrig ikke til å lure den i henne, når hun får melk så vet hun hva det er)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå