Gå til innhold

Fødemas!!!


frokna

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer er velsignet med en spent familie som ser frem til å treffe barnet vårt og det er vi selvfølgelig veldig glade og takknemlige for.

 

Når enkelte i familien begynner med "skjer det noe?" meldinger 2 uker før terminen blir det imidlertid litt mye. Når jeg så i dag er 2 dager over terminen og de siste dagene har fått X antall meldinger pr dag med "har du født enda?" Vi er veldig klare for å bli tanter/besteforeldre osv så får jeg lyst å be alle holde kjeft å la oss være i fred! Hva i f tror folk, at det bare er å trykke på en knapp så komme rungen ut? Eller at termindatoen er en eksakt dato som betyr at da kommer barnet seilende ut på en fjøl?

 

Det er steikende varmt ute, umulig å sove på natta, kroppen verker og d er uutholdelig å vente og engste seg for hvor lenge man må gå slik og om barnet har det bra der inne. Får lyst å skrike: "Tror dere ikke for fa... jeg er klar for å bli mamma da?!!"

 

Har på en diplomatisk måte prøvd å formidle at jeg/vi er slitne og at vi så klart gir beskjed så snart vi har nyheter men når meldingene fortsetter og tikke inn og stort sett dreier seg om hvor utålmodige DE er etter å få se barnet så blir jeg bare forbanna!

 

Det værste er når enkelte begynner og stresse og ringe/melde enda mer hvis vi ikke svarer med en gang! "Ble så nervøs - er fødselen i gang eller?" Men for faen hvis fødselen virkelig var det, mener de virkelig at jeg og samboeren min da skal ha kapasitet til å snakke med og berolige DEM da!

 

Omsorg er bra men kan til slutt oppleves som telefonterror når man går og venter, skal ALDRI ALDRI mase sånn på slekt eller venner som går og venter på fødsel.

 

Sliten, strandet hval...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Kanskje du skal slutte å være så diplomatisk?

Send f.eks. ut en sms til alle som maser om at du nå er 2 dager over termin, føler deg som en strandet hval og er kjempesliten og venter på fødselen og at når det er så mange som hele tiden spør så blir det enda mer slitsomt. Skriv at dere tar kontakt når fødselen er over.

Det er faktisk lov å sette slike grenser for seg selv. Ikke alltid like populært, men absolutt lov.

Om noen synes det er feil, så er det deres problem. Og du kan jo alltid skylde på at hormonene gjør deg ekstra både sårbar og hissig ;)

 

Det er nok et tegn på at de bryr seg veldig om dere, selv om det kommer i feil form akkurat nå. Men det hjelper jo ikke deg. Sett grenser!

 

Håper du slipper å vente så mye lenger - snart er du en smekker delfin og ikke strandet hval ;))

 

Lykke til med fødselen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg igjen i det du skriver..."hatet " nesten folk tilslutt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke folkene du egentlig er sint på, men babyen som ikke vil ut. Du er lei og vil bli ferdig. Det må da bare være koselig at folk er spente og bryr seg? Det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir vel ikkje sur på babyen for at h*n ikkje vil ut? :P Babyen kjeme når han er klar og dei fleste gravide veit nettopp det, men virka ikkje alltid som dei rundt veit det ;)

Så eg forstår HI om ho blir sur og oppgitt på folk som heile tida maser på om ho er i fødsel eller om babyen er komt.

Det er vel normalt å annonsere slikt når det har skjedd? :)

Fødselen starta ikkje fortare om folk masa, det gjere berre ventetida eeendå lenger for den gravide som må gå å vente.

Ei melding i ny og ne er berre koselig, men når det blir fleire meldinga kver dag er det ganske frustrerande! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke på babyen jeg mente, men at det ikke er over enda da. Noe må det jo være siden hun er så hårsår på dette. Kan ikke skjønne at folks interesse skal være negativt? Alle vet jo at de får høre det når det har skjedd, men det kan da umulig være plagsomt å høre hvordan det går? Om ikke mor er så lei og sur for at hun ikke er ferdig da. Og hvis noen sender mange meldinger, så er vel kanskje hi så voksen at hun greier å si fra? Eller? Barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg gikk selv ni dager over termin og kan skrive under på at folks interesse kan være veldig negativt. Jeg ble faktisk aldri lei av det å være gravid, men jeg holdt på å klikke av alle som ringte eller sendte meldinger hver eneste dag "skjer det noe eller, du er vel lei nå?"

- NEI jeg er ikke lei, annet enn alle som hele tiden skal fortelle meg at jeg er lei!!!!!!!!

 

Når man går gravid er det termindatoen man hele tiden stekker seg mot. Men så er det jo slik at de fleste som går gravide også vet at det bare er en veiledende dato og at ungen like gjerne kan komme før eller etter. Når man så har kommet til denne "magiske" datoen og ungen fortsatt ikke har kommet ut, prøver man jo så godt man kan å holde motet oppe og fortelle seg selv at alt går bra og at man slett ikke er lei. Da blir det faktisk en belastning med alle disse "som mener det så godt".

Det beste folk kan gjøre, om de vil hjelpe, er å snakke om helt andre ting og la den gravide få lov til å fortelle det hun selv vil fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang jeg er gravid, skal jeg si at jeg har termin 3 uker etter min egentlige dato, så slipper man dette intense maset på slutten! Her var jeg drittlei av å få høre hver eneste dag, av de samme menneskene "Går det bra med deg?" Altså.... seriøøøst... greit nok at jeg var meget plaget med hormoner, men å få det samme spm 15 ganger for dagen av de samme 15 personene, HVER eneste dag, arg... jeg kokte tilslutt, hehe...

Og jeg skjønte at alle bare mente det godt, osv, men det ble slitsomt tilslutt.. også skulle alle fortelle meg hvordan jeg hadde det og opplevde det - til meg, som om at det ikke var jeg som var gravid.. alle skulle sammenligne sine svangerskap med mine, hehe.. jiiiiiises..

 

Jeg sa til min familie at de fikk en tlf når det var over, og sambo gjorde det samme med sin..her forlangte hele svigerfamilien å få komme inn på fødestuen 5 min etter småen ankomst, det var UAKTUELT! Så de fikk pent en tlf etter fødselen...heldigvis fødte jeg 11 dager føøør termin, og alle trodde jeg skulle gå over, puuh.. slapp nok litt billig unna alt dette maset jeg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandyBay1

He he..... Gjør som meg nå. Venter min fjerde egentlig i førsten av april, men pga planlagt keisersnitt så skjer nok fødselen føre.

 

Når folk spør, så sier jeg: kommer en gang i mars. IKKE noe dato. Men nærmeste familie som foreldre og svigerforeldre får greie på den aktuelle datoen når det skjer :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...