Gå til innhold

Reise til syden når man er i 1. trimester?

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min har veldig lyst til å dra på en liten ferietur til syden. Men hvordan er det å reise til syden når man er i første 1. trimester?

Jeg vil være rundt 10 uker da vi tenker å reise, og når vi kommer tilbake, ca 12 uker.

Er det farlig, eller går det greit?

Litt teit spørsmål men :-)

Fortsetter under...

Jeg ser ingen grunn til at det skal være farlig. Bare vær nøye med å drikke nok (mer enn du tror) vann og helst ikke ligge i sola midt på dagen¨. En annen ting er jo om det blir noe trivelig å være på tur dersom formen blir dårlig... Men det kan man jo ikke vite på forhånd. Kanskje lurt med avbestillingsforsikring?

Det går helt fint. Vi skal selv reise til Tyrkia på onsdag og er da 5+5. Dette er en graviditet etter prøverørsforsøk og fra klinikken har jeg bare fått en formaning om å styre unna salater og passe ekstra godt på hva jeg putter i munnen. F.eks bare spise gjennomstekt kjøtt. Man skal vel også være forsiktig med å klappe dyr (katter). Ellers så lever man som normalt og nyter ferien :-)

Jeg har mistet 3 ganger det siste året og dette er tredje prøverørsforsøk, så om det var farlig å reise til syden hadde vi ikke gjort det og heller ikke fått lov av klinikken.

Vi skal også ned igjen når jeg er 13 uker (familien har leilighet i Alanya).

Så reis på ferie til syden og kos deg masse :-D

Hei!

Enig med de andre om at det ikke skal være noe problem, så lenge formen er fin. Men jeg ville kanskje ha tatt en tidlig ultralyd først.. Opplevde nemlig selv for noen år siden å ha en MA i Italia. Begynte plutselig å styrtblø og ble sendt til sykehus med ambulanse (synes de overreagerte på hele greia...), innlagt 2 netter og måtte ha utskrapning der. Ingen snakket engelsk, og sykepleierne behandlet meg som både døv og dum når jeg ikke forsto hva de sa på italiensk. Virkelig ikke hva man trenger i en sånn situasjon. I mitt tilfelle hadde babyen vært død i 7 uker, så en tidlig ultralyd ville ha forhindret dette.

Takk for svar jenter :-)

Skal innrømme at jeg er litt skeptisk til å reise til syden, men det frister så innmari :-) Jeg skal til legen den 1.juli(ferietid såklart), tenkte å spørre litt da.

Barbarela & frosken: Er det bare å forlange tidlig ul, eller må man komme med en dum unnskyldning?

Annonse

Jeg ble tydeligvis gravid rett før vi reiste på ferie, og var forsen med mensen allerede da ferien nærmet seg slutt (samt at jeg hadde morgenkvalme, ekstrem trøtthet, drømmer og mensmurringer den siste uka vi var der). Var på andre siden av kloden, i nesten 3 uker, over 22 timers reise! Jeg testet positivt da vi kom hjerm, 5 uker på vei - og ingenting var noe som helst problem =) "Bortsett" fra at jeg koste meg med vin og sigaretter... Men har vært på tidlig ul også nå, igår 8+2, der alt var i skjønneste orden så langt! Den lille var nøyaktig så lang som den skulle være etter mensberegninger og hjertet hadde fine hjerteslag <3

Så tviler på at det er noe problem å reise på en sydenferie, det er jo som regel bare en "svipptur" med 4-7 timers reise det :D Soo, go for it!! Have fun ;))

Og husk, som det har vært nevt tidligere; ikke spis salater som er vasket i lokalt vann, få all mat servert Well Done, drikk MASSE vann, ikke kjøp is fra vogner/isbarer - men kun dem som er pakket inn og ligger i vanlige frysere, lytt til kroppens signaler om trøtthet, slitenhet, utmatthet osv, kjøp heller egne hele, vannmeloner, ananaser og slikt om du vil ha frukt og skjær dem opp på leiligheten/rommet på hotellet :)

Kos dere masse :D

Det er forresten ikke noe farlig å fly så tidlig i svangerskapet som noen nevner her. Men det kan være lurt å bruke støttestrømper og reise deg opp og gå 1 gang i timen p.g.a. økt fare for blodpropp. Og pass på å drikke godt under flyreisen også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...