Gå til innhold

Hvordan å sette klyster hjemme selv før man drar til sykehuset?


Grace2011

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et lite delikat spørsmål angående Klyx og hvordan å bruke det selv hjemme før avreise til sykehuset....

 

Vel, jeg lurer på hvordan i all verden skal jeg klare å bøye meg slik at jeg kan presse den ut i baken selv (detaljer...:-))??

 

Hvilken stilling skal man ha for å gjøre dette ordentlig?

Og, er det meningen at kvinnen skal sette det inn selv - eller skal mannen hjelpe til...at hun bøyer seg framover (stående) mens han er bak og "does the job".... huff, enda mere detaljer :-)

 

Hvordan har dere gjort det, eller hvordan har dere tenkt å gjøre dette rent praktisk?

Jeg virkelig håper på mange svar og meninger, please! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann :)

 

har bare brukt mini(micro)klyx før jeg reiste forrige gang å det er ikke store greia så det gikk supert å fikse sjøl. føler jeg fikk tømt meg nok av den så det er nok det jeg kommer til å bruke denne gangen også om jeg rekker det :) ha født 2 ganger uten å bruke noen form for klyster å det gikk greit det også (joda det kom dritt ut) men håper jeg kan rekke det så det blir litt mindre som kommer ut under fødselen hvrtfall :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har lurt på det samme:) men har dere fått det fra sykehuset eller får man kjøpt dette på apoteket? De siste to ukene har det vært ganske løst her, men plutselig ble det tregt igjen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

microklyx får du kjøpt på appoteket hevertfall :) men man får klyster på sjukehuset om man vil om det er tid til det :)

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en Klyx (240 ml) fra jordmoren på forrige kontroll. Hun sa at det går fint å bruke den hjemme selv når jeg kjenner at noe er på gang.

Jeg så også at man kan kjøpe Klyx på apoteket reseptfritt til ca 100 kr.

 

Så, jeg vurderer å prøve det hjemme selv - men vet rett og slett ikke hvordan, rent praktisk, å gjøre det???

Skal jeg ligge? På siden? Skal jeg stå eller sitte på do? Men det går vel ikke, fordi da renner det ut med en gang....? Meningen er vel å prøve å holde vannet inni i noen minutter?

Hvordan setter jeg det inn selv, helst uten å involvere mannen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også veldig på dette! har aldri brukt klyster før, så vet ikke hva det går ut på. noen som har lyst å fortelle i detalj hvordan det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å legge seg på siden på sengen. Legg et håndkle under rompa, og sett det med hånda som ligger opp. Det mest praktiske er å bruke mikroclyx, siden det er lettere å skvise ut innholdet med det i forhold til et vanlig klyx. Men det vanlige trenger en nesten hjelp av mannen. Det skal holdes inne så lenge en orker, helst 10-15 min.

 

Når det er sagt, så sett det så tidlig som mulig under fødselen, siden det kan være med og virkelig få fortgang på ting.

Jeg fikk mitt på sykehuset med en gang jeg kom inn, og da hadde jeg allerede 7 cm åpning. Hadde hatt det veldig greit frem til da, men etter klyxet var det helt GRUSOMT. Fikk full åning på 45 min etter dette, og smertene kan ikke beskrives med ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort det! Jeg la meg på siden i sengen, og skviste ut en Klyx der hvor solen ikke skinner... :-) :-)

Det gjorde ikke vondt i det hele tatt, jeg kjente knapt at noe er i baken, slik at akkurat det var en hyggelig overraskelse (jeg så for meg svie og smerte). Jeg la sånn i knapt 10 minutter og da måtte jeg bare løpe på do.

Denne delen av opplevelsen var ikke hyggelig da jeg fikk sammentrekninger som rett og slett minnet meg på rier! Au au!?! Det gjorde så vondt at jeg måtte kjenne etter med handa om hodet er på vei ut... Søren, det var ubehagelig!

Så, JA, jeg kan tenke meg at det gjør forferdelig vondt å få klyster midt i ekte fødselsriene, huff....

 

Nå vet jeg hvordan det er å gjøre det selv, og jeg kommer til å gjøre det en gang til, med en gang jeg kjenner at noe er på gang, slik at jeg unngår å få klyster på sykehuset med midt opp i rier og cm-åpning...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...