Gå til innhold

Kort livmorhals...

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 barn og venter nr.4.....

De 3 første svangerskapene har gått bra - likeså fødslene. Født til termin hver gang.

Men etter nr. 3 opererte jeg opp blæra og de fjernet store deler av livmorhalsen (vi skulle egentig ikke ha flere barn - derfor tok legen så mye).

Men så er jeg jo da gravid igjen - så nå har jeg jo det de kaller for et risikosvangerskap.

Livmorhalsen var etter operasjonen bare 2,5 cm!

Skal måle den om noen uker igjen - så det blir jo spennende å se hvor lang/kort den er da!

Men gynekologen min har sagt at jeg løper risiko for å føde prematurt :-(

Andre som har erfaring med dette som vil dele det med meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143252265-kort-livmorhals/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg venter og nr 4, og fjernet deler av livmortappen min etter nr tre, pga celleforandringer. Det var ett år siden jeg gjorde det i februar. Målte tappen ved starten av svangerskapet. Da målte den 2,7. Målte igjen ved 14 uker...da var den 3,3. Jeg har også fått beskjed om at jeg mest sannsynlig vil føde før tiden, men ble forespeilet en tid på ca 4 uker. Går jevnlig til kontroller hos gyekolog, og blir den for kort vurderer han å sy igjen eller sette en cerlage. Er ikke så veldig bekymret så lenge jeg får så jevlig oppfølging. Har ikke du fått tilbud om det?

Jeg fjernet deler av livmorhalsen etter en conisering i 2009. Skal nå ha barn nr.2 og er også i ett såkalt risikosvangerskap. Jeg er veldig spent på om det blir for tidlig fødsel, har blitt forespeilet det av jordmor og gynekolog ved sykehuset. Skal inn til ny UL i uke 28, da for å sjekke lengde. Har ekstra oppfølging fra sykehuset og jordmor. Ser ut til at du også har det.

Jeg kjenner flere som har vært i samme situasjon. 2 av venninnene mine ble conisert omtrent på samme tid som meg og det har gått bra med begge. Ene fødte 4 uker før termin, hun andre på termindato.

Jeg er også redd for å føde prematurt. Har forberedt meg på det psykisk og er glad for hver eneste uke som går!

Jeg koniserte 2 cmav livmorhalsen to måneder før jeg ble gravid med minstemannen, jeg fikk målt livmorhalsen noen ganger i løpet av svangerskapet og den var aldri over 2,5 cm. Det minste den var var like under 2 cm.

Jeg gikk 2 uker over tiden det svangerskapet, og livmorhalsen åpnet seg myesaktere enn ved de andre fødslene mine. Det var en jordmor som sa til meg at i en del av tilfellene så holdt en konisert livmorhals nesten "mer" enn en som ikke er det, i mitt tilfelle fikk hun rett. Etterhva jeg har lest er ikke 2,5 cm så faretruende kortegentlig, ikke etter man har fjernet en del? Men jeg vet ikke sikkert da :) Legen min mente i alle fall at det ikke var vits å sykemelde meg før den lå helt nært 2,0 og under.

Lykke til, det gårsikkert helt fint :)

Jeg pratet med gynekologen min på tlf i dag - han sa at jeg skal ta det helt med ro med tanke på løft fra uke 20...

Jeg får ikke lov til å trene mer Zumba og Yoga før fødsel - men kan heller gå gode lange turer.

Om jeg ønsker det kan jeg bli sykemeldt fra i dag og ut svangerskapet. Han mente også at bindevevet rundt arret kan være så fast at jeg faktisk ikke vil få nok åpning til en fødsel - så som none skrev kan det faktisk slå begge veier...

Det jeg ikkel iker om livmorhalsen blir for kort og det "åpnes" inn mot fosteret er at infeksjonsfaren øker...hvis det da kommer en alvorlig infeksjon kan de i verste fall måtte ta ut barnet. Skjer dette før uke 24 er det jo ikke noe mer vi kan gjøre...

Jeg skal få keisersnittt denne gangen, siden vi ikke risikerer å ødelegge resultatet fra en meget vellykket operasjon. Så for meg er det mange ting å tenke på under dette svangerskapet som jeg har sluppet med de tre forrige.

Har liksom "bare" gått gravid - trykk trykk - ferdig! med de tre andre ;-)

Nå krysser jeg bare alt jeg har for at dette skal gå bra :-)

Takk for fine svar!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...