Gå til innhold

Gravid og trenger virkelig andres mening

Anbefalte innlegg

Hei . Dette innlegget skulle nok på gravid og jobben men jeg tror jeg får flere svar her.

Saken er denne.

Fikk en datter for et år siden, gravid perioden var super men slet med hodepine og ble fort sliten. Så var sykemeldt fra 6 -7 måned.

Jeg jobber som elektriker på bygg å anlegg.

Men nå er det dårlige tider i bedriften, så jeg og en del andre har blitt permitert fra til august (da er jeg ca 4 mnd på vei)

Nå er det er fin sitvasjon for meg siden datteren min ikke har fått barnehageplass før august.

Jobben vet ikke at jeg er gravid nå , og jeg vil ikke fortelle det før i august.

Allerede er svangerskapet veldig anderledes enn med nummer en. Jeg er kvalm ,masse humørsvingninger og meget sliten.

Men mitt spørsmål til dere andre er.

Er det feil av meg å søke om svangerskapspermisjon istedenfor å jobbe i august og til jeg ikke klarer mer, når jobben sliter med å få oppdrag ??

Fortsetter under...

Jeg er ikke syk , ikke enda i allefall, Legen mener at jeg ikke har noe på jobb å gjøre . Jeg får bare så dårlig sammvittighet samtidig som jeg føler at det må være greit for bedriften når jeg uansett ikke får vært særlig lenge på jobb før jeg ikke kan være der . Jeg tenker at hvis bedriften nå har permitert en haug av folk så kan jo ikke bedriften ha noe negativt å si ved at jeg går ut i svangerskapspermisjon.

Skjønner ikke helt hva du spør om? Om du fortsatt er dårlig når det er meningen du skal begynne å jobbe i august blir jo sykepenger rette stønaden for deg. Du vil da få sykepenger ut fra hva du har fått i permitteringspenger.

Du vil helt klart tjene på å begynne å jobbe igjen og se hvor langt du kan klare det.. Da får du lønna du har i jobben som grunnlag for sykepengene.

Hva maner du med svangerskapspermisjon? Mener du svangerskapspenger? Det kan man få om jobben er til fare for fosteret og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.. Du forteller jo at du er kvalm og sliten og det kvalifiserer ikke til svangerskapspenger.

Foreldrepenger kan du tidligst få 12 uker før termin men du mister da selvsagt tid sammen med babyen etterpå...

Litt vanskelig å vite hva du spør etter.... Er jo ikke sånn at man bare kan velge å ikke jobbe og så få svangerskapspermisjon hva du enn mener med det...

Annonse

Det er jobben som har permitert meg nå pga manglende arbeid. jeg jobber i annlegsbransjen og det er ikke særlig bra for barnet med lyder på 130 db . Kjemikaler osv osv. Så jeg er høyt kvalifisert for svangerskapspenger ..

Jeg er ikke av dem som ikke ønsker å jobbe ... Men jeg er av de som får dårlig samvittighet for å søke svangerskapspenger når permisjonstiden fra jobbens side er over.

Men da er jeg allerede 4 mnd ute i svangerskapet og av erfaring så er ikke det å stå med stor mage på en titrinngardintrapp med stor mage med armene i været blandt byggstøv og maskiner helt det hennsiktsmessige...

Når jeg tidligere nevnte at jeg er kvalm og sliten så var det for å beskrive at forje svangerskap var omtrent problemfritt , imens dette allerede er mer belastende..

For jobben er ikke en gravid kvinne å regne som 100% arbeidsdyktig da jeg ikke har sjans til å ha samme aktivitetsnivå som de andre.

Jeg er redd for å føle meg som en sinke og lurer på hva andre ville gjort i samme sitvasjon!!!!!!!!

Ok, om jobben er til fare for fosteret kan du ha krav på svangerskapspenger ja (ikke svangerskapspermisjon - det er jo noe annet) forutsatt at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Det første du må gjøre er jo dermed å informere arbeidsgiver om graviditeten og la de få en sjanse til å tilrettelegge.. Regner med at du får dagpenge grunnlag når du er permittert så grunnlaget ditt for svangerskapspengene vil jo være mye lavere enn din vanlige lønn - du har dermed alt å tjene på å komme deg ut i jobb en stund iallefall... Snakk med jordmor eller lege ang svangerskapspenger så ordner det seg nok... Lykke til med svangerskapet!!

Takk for svar.. Jeg skal snakke med arbeidsgiver bare ikke helt enda. Er ikke mer enn uke syv så synes det er litt vel tidlig.

Jeg har ingen planer om å sitte med 65% lønn for så 65% lønn når jeg skal ha foreldrepermisjon . Så vet at jeg må jobbe litt etter endt permisjon.

Lykke til dere andre også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...