Gå til innhold

Pappaperm.....skjønner ikke helt det der. Kan noen forklare meg hvordan det blir her?

Anbefalte innlegg

I mitt forrige sv.skap var jeg alene og hadde jo uansett hele permen selv. Denne gangen er jeg gift og prøver å sette meg inn i dette her. Mannen min jobber ikke fordi han nylig (for en uke siden) har fått innvilget oppholdstillatelse (han er fra USA). Han har derfor først nå fått arbeidstillatelse, og han er selvfølgelig på utkikk etter jobb nå. Men uansett så vil han nok ikke ha jobbet i de siste 6 månedene før fødsel.

Har han da rett på pappaperm? Hvis ikke han har det, har jeg rett på full perm da, altså hans del?

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, men jeg irriterer meg voldsomt over den nye ordningen. Jeg leste i dag at etter 1 juli vil far ha mer tilegna pappaperm enn mammaer. De får 12 uker -mot 10 uker som det det er nå. Vi har som før 9 uker -3 uker før og 6 uker etterpå Det resterende kan deles fritt! . Jeg synes det er hårreisende at den rødgrønne regjeringen skal bestemme hva som er best for hver enkel familie. Min mann er privatpraktiserende advokat. Han/vi har overhode ikke råd til at han skal være borte 12 uker fra jobb. Hvordan skal han få lønnet sekretæren og få inntekt til firmaet sitt når Lysbakken mener at han må være hjemme i tilsammen 12 uker? Selv er jeg tannlege i det offentlige, og jeg har det siste merket hvor irriterende pappapermen kan være. Begge mine mannlige kollegaer er tannleger og begge har tatt omsorgsperm på 2 uker, gradert pappaperm på 10 uker + ferie. Det vil si at det siste året har vært knalltøft for meg som nesten har måttet jobbe alene på klinikken siden begge mine kollegaer har vært borte tilsammen 17 uker fra jobb. Jeg unner dem perm og være hjemme med barnet, for meg har det vært slitsomt fordi mine kollegaer tar ikke permisjonen i ett. De har gradert den. Dvs at den ene uken jobber de en dag, den andre uken to dager osv... Det som skjer da er at det veldig vanskelig å ansette vikarer! Så det har ført til jeg i over et år har måttet jobbet overtid nesten hver dag for å ta unna mine kollegaers akuttpasienter + mine egne pasienter. Det har vært et voldsomt stress for meg, så nå når jeg er gravid for 3 gang på 1 år (mistet to ganger) så har legen min sykemeldt meg 50 %. Jeg syns så synd i mine pasienter som har behov for hjelp, men akkurat nå må jeg tenke på meg selv! Heldigvis er mine kollegaer snart ferdige med sine graderte permisjoner og samvittigheten min kan bli bedre.

Sånn... Det var litt klaging fra min side. Men det er ikke for alle familier det passer seg at staten skal bestemme hvordan man tar permisjon. Håper det ordner seg for deg og din mann:)

Forstår din frustrasjon rundt dette. Jeg er kanskje veldig gammeldags, men jeg synes faktisk at fødselperm burde være forbeholdt mor så lenge hun trenger og ønsker den...om det er hele permisjonen så synes jeg hun skal ha den. Mange opplever fødselsdepresjon og trenger god tid på å vende seg til den nye hverdagen. Jeg hadde fødselsdepresjon etter forrige fødsel og kunne aldri sett for meg å gå tilbake i jobb tidligere enn det jeg gjorde.

Er da så enig med deg, la familier bestemme dette selv. Alle familier har forskjellige utgangspunkt og behov. Personlig mener jeg også at far ikke kan erstatte det båndet som er mellom mor og barn det første leveåret. (sikkert mange som er uenig med meg i det)

Og en annen ting jeg ikke skjønner er hvordan begge foreldre kan ta perm samtidig og reise f.eks til Toscana over en lengre periode? Hvis man tar perm samtidig, får man vel veldig kort perm totalt?

anne_lou: begge kan ikke ha permisjon samtidig, men den ene tar ut ferien sin og den andre permisjon. Syns det er helt ypperlig jeg, da får alle vært sammen over en lengre periode. Vi tenker også å ta ut noen pappauker og min ferie og reise bort alle 4, men det planlegger vi for fullt først etter fødsel og vi ser at alt er greit.

Jeg syns også det er synd at vi skal bli tvunget til å dele permisjonen på en bestemt måte, men det er jo lagt opp slik fordi pappaer sjelden tar ut permisjon. Og jeg er veldig enig i at pappar BØR få alenetid med det nye barnet, det er godt for pappan og godt for barnet (og ikke minst for mamman....) Mannen min er også selvstendig næringsdrivende og kan absolutt ikke ta seg fri 12 uker i strekk, men han kan gradere og ta seg fri feks 1 dag pr uke hele permisjonstiden min, og jeg kan følge opp på jobb (har en stilling som krever at jeg henger litt med hvis jeg skal klare å komme tilbake...). Men lurer på om det ikke er noen spesielle regler for å ha rett til sykepenger etc fra NAV som selvstendig. Mannen min gjorde om til AS ved nyttår, og da sa han "nå er jeg som vanlig arbeidstaker å regne, med tanke på sykepenger og sånn", hvorfor vet jeg ikke helt...

Anna-lou, om pappaen rekker å jobbe i minst 6 mnd før din permisjon er over (går ut fra at du skal ha din del + felles delen) kan han få fedrekvoten... Han må altså opparbeide seg rett til permisjon før SIN permisjon, ikke før fødsel som du må gjøre - og han kan dermed opparbeide seg denne retten mens du er i permisjon... Om han ikke opparbeider seg rett til permisjon kan du søke og få hans uker...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...